نيمه پنهان يک لبخند زيبا


 






 

گفتگو با دکتر فرخ آصف‌زاده، متخصص دندانپزشکي ترميمي و زيبايي
 

در حالت طبيعي، دو دندان سانترال بالا بايد کمي ‌بلندتر از دندان‌هاي کناري (لترال) باشند تا به صاحب آن، ظاهري جوان ببخشند. اين دندان‌ها هم‌ارتفاع دندان‌هاي نيش در کناره‌هاي دهان هستند. «خط لبخند» يک خط فرضي است که از لبه دندان‌هاي جلوي فک بالا مي‌گذرد و با لبه فوقاني لب پايين موازي است. اگر اين خط به سمت پايين انحنا داشته باشد، لبخند فرد حالت جوان پيدا مي‌کند ولي اگر صاف باشد، نشان‌دهنده سايش دندان‌ها و بالا رفتن سن است.
هنگامي‌که لبخند مي‌زنيد يا صحبت مي‌کنيد، لبه دندان‌ها بايد کمي‌ مشخص باشند. در صورتي که لبه دندان‌هايتان ساييده شده باشد يا خط لبخندتان پايين باشد، به نظر خواهد رسيد که يا دندان نداريد يا فراموش کرده‌ايد دندان مصنوعي‌تان را داخل دهانتان بگذاريد. در اين موارد با استفاده از کامپازيت رزين (مواد هم‌رنگ دندان) روکش يا لامينيت مي‌توان بر اين مشکل فائق آمد. البته پيش از انجام کار بايد وضعيت بر هم آمدن دندان‌ها در فک‌تان از سوي دندانپزشک بررسي شود.
دندان‌هاي پهن، صورت را چاق‌تر نشان مي‌دهند. در اين موارد با درمان‌هاي ارتودنسي و ترميمي‌ مي‌توان نسبت و عرض دندان‌ها را تصحيح کرد. البته گاهي نيز لازم است که روي چهار يا حتي شش دندان جلو کار شود.
اين مشکل مي‌تواند به عللي از جمله سايش، دندان قروچه يا خردشدگي لبه دندان‌ها پيش آيد که موجب مي‌‌شود دندان‌ها هم ارتفاع بشوند و چهره فرد را مسن‌تر جلوه بدهند.
در صورتي که اين فاصله به تازگي در بين دندان‌ها ايجاد شده، ممکن است به علت بيماري لثه يا عادات دهاني مانند فشار دادن زبان بين دندان‌ها باشد. در اين صورت بهتر است به فکر درمان آن باشيد. چنانچه هيچ مشکلي وجود ندارد و از ظاهر دندان‌هاي خود راضي هستيد، به آنها دست نزنيد. ولي در صورت تمايل، براي بستن اين فاصله مي‌توانيد از ميان سه روش درماني کامپازيت يا لامينيت چيني (Porcelain Laminate Veneer) يا ارتودنسي يکي را برگزينيد.
دندان‌هاي بيرون زده علاوه بر ظاهري ناخوشايند مي‌توانند موجب بروز ناهنجاري‌هاي صورت نيز بشوند. در اين موارد بهترين درمان، ارتودنسي و به دنبال آن، روکش يا لامينيت دندان‌ها است.
دندان‌هاي نامرتب علاوه بر ناخوشايند کردن ظاهر لبخند، از تميز شدن کامل دندان‌ها نيز ممانعت به عمل آورده و احتمال بروز بيماري‌هاي لثه اي و پوسيدگي را بالا مي‌برند. بهترين درمان چنين دندان‌هايي، ارتودنسي است. حتي در سنين بالا و در ميان افراد بالغ، البته در مواردي که بيمار تمايل به درمان ارتودنسي نداشته باشد و ميزان درهم بودن دندان‌ها کم تا متوسط باشد، مي‌توان به کمک ترميم‌هاي کامپازيت، لامينيت يا روکش کردن ظاهر آنها را بهبود ببخشيد.

تغيير رنگ مي‌تواند به عللي از جمله جرم‌گرفتگي، پرکردگي بدرنگ، تغيير رنگ ناشي از مصرف آنتي‌بيوتيک تتراسايکلين يا پوسيدگي ايجاد شود که هر کدام از عوامل فوق درمان‌هاي مخصوص به خود را مي‌طلبد.
تغيير رنگ‌هاي سفيد که به صورت لکه‌هاي سفيد روي سطح مينا مشخص است، به علت کم بودن کلسيم مينا ايجاد مي‌شود که مي‌توان آنها را توسط روش‌هاي سايش جزيي مينا، ترميم‌هاي کامپازيت يا لامينيت پرسلن تصحيح کرد. تغيير رنگ‌هاي قهوه‌اي عموما به علت بالا بودن فلورايد آب آشاميدني ايجاد مي‌شوند که آن را فلوروزيس مي‌نامند و درمان آن سايش جزيي مينا، بلچينگ (سفيد کردن دندان)، لامينيت کامپازيت يا پرسلن است.
پرکردگي‌هاي سفيد پس از چند سال در دهان رنگ گرفته و نياز به پوليش خواهند داشت. مواد غذايي رنگي مانند قهوه، شکلات، نوشابه‌هاي رنگي و همچنين دخانيات، سرعت رنگ‌پذيري اين ترميم‌ها را افزايش مي‌دهند. گاهي اوقات بهتر است پرکردگي کاملا تعويض شود.
در صورتي که يکي از دندان‌هاي شما تيره‌تر شده باشد، ممکن است عصب دندانتان صدمه ديده يا از بين رفته باشد. در اين صورت، ابتدا عصب دندان بايد معالجه شده، سپس با روش‌هاي سفيد کردن دندان (بلچينگ) تغيير رنگ آن تصحيح شود. در برخي موارد جهت بر طرف کردن تيرگي رنگ دندان، ممکن است نياز به پوشاندن سطح بيروني دندان با کامپازيت، لامينيت چيني يا حتي در برخي موارد نياز به روکش باشد.
در صورتي که دندان‌هاي جلوي فک پايين شما نامرتب باشند، براي مرتب کردن آنها بهتر است در مرحله اول از ارتودنسي استفاده کنيد. در مواردي که اين بي‌نظمي‌ مختصر باشد، مي‌توان با استفاده از کامپازيت، لامينيت چيني يا تراش مختصر لبه‌هاي بيرون زده دندان‌ها، ظاهر آنها را تاحدي بهبود بخشيد.
هم ارتفاع نبودن اين دندان‌ها به هنگام صحبت موجب جلب توجه طرف مقابل به اين بي‌نظمي‌خواهد شد. براي رفع اين مشکل مي‌توان از تراش مختصر لبه دندان‌ها همراه با ترميم کامپازيتي يا بدون آن استفاده کرد.
تيرگي دندان‌هاي عقب ممکن است در اثر پرکردگي‌هاي سياه، پوسيدگي يا پرکردگي‌هاي سفيد خراب باشد. در اين موارد مي‌توان با برداشتن ترميم قبلي و حذف پوسيدگي و قرار دادن ترميم سفيد جديد، مشکل را حل کرد.
منبع: http://www.salamat.com