هنر عشق ورزيدن


 

نویسنده : فرشته آل علی




 
آيا شما هم جزو همان‌ دسته زن و شوهرهايي هستيد که به دنبال عشق در زندگي مشترک مي‌گرديد اما در اين راه موفق نشده‌ايد؟ شايد شما زياد مي‌خواهيد و زود مي‌‌خواهيد؟! متخصصان خانواده راه‌هايي را برايتان روشن مي‌کنند تا انتظار شما از عشق، صحيح و دست‌يافتني باشد.
متاسفانه گاهي همسران، به خصوص در اوايل زندگي مشترک، انتظارات زيادي از هم دارند و مي‌خواهند تمام آنها را هم خيلي زود به دست بياورند. به طور مثال، اگر همسرشان چند بار در روز با آنها تلفني صحبت نکرده و يا ابراز علاقه نکند، نگران مي‌شوند. در اغلب اين موارد انتظارات همسران از هم غيرواقعي است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که تمايلات عاشقانه به خودي خود بد نيست اما اگر شدت اين تمايلات بسيار بالا و سريع‌الوصول باشند، يک طرف قضيه را خسته کرده و کم‌کم از همسرش دور سازد. متخصصان معتقدند رعايت چند نکته در اوايل زندگي مشترک مهم است: نبايد مسايل جنسي محور رابطه همسران باشد. اجازه دهيد رابطه به تدريج طي چند ماه عميق‌تر شود. به آنچه در زندگي مشترک اهدا مي‌کنيد، فکر کنيد نه اينکه چه از آن به دست مي‌آوريد. متوجه باشيد که احساسات سطحي و بدون تفکر تداوم ندارد و اين عشق واقعي است که مي‌ماند. براي داشتن رابطه محکم، از مشکلات فرار نکنيد بلکه آنها را با هم حل و فصل کنيد.

عجله نکنيد
 

خانم‌ها به طور معمول بيشتر به عشق‌هاي عميق و پرتلالو فکر مي‌کنند. در اوايل ازدواج که همسران صميميت بيشتري به هم داشته و ديگر فاصله‌اي ميان خود حس نمي‌کنند، اين تفکر براي خانم پيش مي‌آيد که او عاشق من است در حالي که براي مرد ممکن است اين روابط بسيار نزديک بيشتر جالب به نظر برسد تا عاشقانه! به اين ترتيب، يک طرف با قوانين ارتباطي وارد عمل مي‌شود در حالي که ديگري اصلا در اين فکر نيست. بهتر است براي اينکه مشکلاتي پيش نيايد، زن و شوهر همه چيز را به آرامي و آهستگي پيش ببرند و حداقل در چند ماه اول انتظارات زيادي از هم نداشته باشند.

ارتباط از نوع آهسته
 

همان‌‌طوري که انتظارات و توقع زياده از حد، رابطه را از بين مي‌برد، خلاف آن هم صحيح است. وقتي دو طرف خودشان را سزاوار ارايه و دريافت محبت ندانند و براي اين کار هيچ زحمتي نکشيده و عادي و بي‌تفاوت برخورد کنند، هرچه قدر هم که علاقه قلبي آنها نسبت به هم زياد باشد، اين حالت زياد طول نکشيده و خيلي زود طرفين نسبت به يکديگر دلسرد مي‌شوند. در رابطه‌اي عميق، بعد از گذشت 10 ماه، احساس زن و شوهر نسبت به ماه اول، 10 برابر شده است. زماني اين اتفاق مي‌افتد که همسران بيشتر به فکر آن باشند که چطور پايه‌هاي اين رابطه را محکم‌تر کرده و با تلاش موثر، آنچه مي‌توانند براي استحکام زندگي مشترک ارايه دهند نه اينکه فقط به انتظارات و توقعات‌شان فکر کرده و طلبکار باشند!اگر به ازدواج‌هاي سنتي قديم نگاهي بيندازيد، متوجه مي‌شويد که در آن زمان طرفين بيشتر درباره آنچه قرار است در زندگي مشترک به هم ارايه دهند، صحبت مي‌کردند، اما حرف‌هاي آدم‌هاي امروزي در زمان ازدواج برعکس شده است: «من دوست دارم اين طور باشد، دلم مي‌خواهد تو آن کار را برايم بکني، تو بايد همان‌طوري باشي که من تو را دوست داشته باشم و... در اين ميان از آنچه خودشان قرار است ارايه دهند، خبري نيست!»

دوست‌داشتن هنر است
 

متخصصان معتقدند پايه‌هاي تجربه عشق در همان ابتدا در مغز ما ريخته مي‌شود و به همين دليل عشق و به خصوص اولين جرقه‌هاي آن هميشه در ذهن آدم‌ها مي‌ماند. اما اگر زن و شوهر انتظار دارند اين حس همچنان مانند روز اول در سراسر زندگي مشترک بروز کند، انتظار نادرستي دارند و همين مساله باعث ايجاد فاصله ميان آنها مي‌شود. دوست داشتن و عاشق‌شدن يک هنر است. علاقه واقعي به تدريج به‌طور عميق به وجود مي‌آيد و صرفا يک حس هيجاني نيست که با تغيير مواد شيميايي مغز، بالا و پايين شود! در اصل بايد قلبتان براي همسرتان بتپد و آنچه را دوست داشته باشيد که او دوست دارد.

وقتي عشق رنگ مي‌بازد
 

مشکلات ارتباطي زن و شوهر درست وقتي بروز مي‌کند که اين عواطف عاشقانه شديد به تدريج کم‌رنگ مي‌شود. در اينجاست که متخصصان مي‌گويند اگر زن و شوهر با همديگر همکاري کرده و با کار و تلاش زندگي را ساخته و مشکلات‌شان را حل کنند، حس دوست داشتن، عشق عميق و شادي به وجود مي‌آيد که خوشبختانه طولاني‌مدت بوده و دوام دارد.
منبع: http://salamat.com