تفاوت‌هاي دنياي زنان و مردان


 





 

توصيه‌هایی براي جلوگيري از تيره شدن روابط بين همسران
 

رابطه زناشويي مانند سکه، دو رو دارد. از يک‌سو مي‌تواند مايه شادي و آرامش باشد اما برخي مواقع نيز اين رابطه گرم قدري شکرآب مي‌شود. در اين مواقع همسران شروع به انتقاد کردن و غر زدن مي‌کنند. اين مشکلات اگر پيشرفته‌تر شود به خشم و پرخاشگري تبديل مي‌شود. در این مقاله به ديدار دکتر حسين ابراهيمي‌مقدم، روان‌شناس، رفتيم تا با چند توصيه کاربردي در اين خصوص آشنا شويم.

اصولا چرا روابط همسران دچار تيرگي مي‌شود؟
 

رابطه زناشويي هميشه با دنيايي از عشق و اميد و انتظار شروع مي‌شود. اميد به اينکه احساسات‌مان درک و پذيرفته شود و اميد به اينکه به جايگاه امني برسيم که احساس کنيم توسط نزديک‌ترين فرد زندگي‌مان حمايت مي‌شويم اما گاهي اين اميد در برخورد با واقعيت رنگ مي‌بازد، نيازها برآورده نمي‌شود و برداشت‌هاي اشتباه به تدريج روابط همسران را تيره مي‌سازد. در نتيجه خشم در روابط آنها رشد مي‌کند تا جايي که تمام اميدها و آرزوها نقش بر آب مي‌شود و به جاي آن تصاوير زيبا، صحنه‌هاي زشت و ملال‌آور در روابط حاکم مي‌شود و هريک از زوجين احساس تنهايي شديد مي‌کند و با اين احساس هر لحظه از هم دورتر مي‌شوند و حتي کارشان به پرخاشگري و خشم نيز مي‌رسد.

چه عواملي را در خشمگين‌ شدن همسران موثر مي‌دانيد؟
 

شناخت ناکافي نسبت به خلق و خو و ويژگي‌هاي همسر که متاسفانه عدم آگاهي از تفاوت‌هاي جنسيتي نيز باعث دامن زدن به اين موضوع مي‌شود و همچنين عدم مهارت در فن گفتگو و ايجاد ارتباطي موفق و نيز عدم آگاهي از روش‌هاي صحيح برخورد با مسايل متفرقه و روزمره‌اي که شايد بسيار تکرار شود زمينه‌ساز ناراحتي و رفتارهاي پرخاشگرانه مي‌شود.

مي‌توانيد مثال بزنيد؟
 

به طور مثال سکوت همسر، دير آمدن شوهر به منزل، کمک نکردن مرد در امور خانه، عدم تعادل در برقراري ارتباط همسران با خانواده و يا حتي مسايل تربيتي فرزندان از اين جمله‌اند.

و چه‌طور مي‌توانيم خشم خودمان و همسرمان را کنترل کنيم؟
 

به خاطر داشته باشيد شناخت افرادي که با آنها در ارتباط هستيد همواره به نفع شماست. وقتي همسر خود را درست بشناسيد اين شناخت به ميزان زيادي در روابط زناشويي‌تان تاثير مي‌گذارد و بنابراين به عنوان نخستين و مهم‌ترين پيشنهاد توصيه مي‌شود،‌ سعي کنيد با شناخت و آگاهي بيشتر و دقيق‌تر از روحيات، احساس‌ها، ويژگي‌ها، مهارت‌ها، نقاط مثبت و منفي همسر خود بزرگ‌ترين گام را به سوي روابطي بهتر و صميمانه‌تر برداريد.

تربيت خانوادگي هم در اين خصوص موثر است؛ نيست؟
 

به نکته مهمي اشاره کرديد! زن و شوهر علاوه بر آنکه از دو خانواده، با فرهنگ و تربيت متفاوت هستند از دو جنس متفاوت نيز هستند که هرچه آگاهي شما نسبت به اين موضوع و اين تفاوت‌‌ها بيشتر باشد زمينه بسياري از ناراحتي‌ها از بين مي‌رود.

مي‌توانيد مصداق‌هايي از اين تفاوت‌ها را نام ببريد؟
 

مثلا نحوه برخورد زن و مرد در برابر مسايل و مشکلات يکي از اين مصداق‌هاست. به‌طور مثال زنان زماني که اوضاع بر وفق مرادشان نيست معمولا سريع تذکر مي‌دهند ولي مردان معمولا آن را در خود نگه مي‌دارند يا بعد از فشار عصبي و رواني، مردها معمولا گوشه‌گير مي‌شوند و در خود فرو مي‌روند ولي زن‌ها به هيجان مي‌آيند و مسايل را مطرح مي‌کنند و براي رسيدن به آرامش نياز به هم‌دردي دارند اما مرد نياز به زمان دارد که به تنهايي و بدون حضور کسي موضوع را با خودش موشکافي کند تا از لاک خود بيرون بيايد، پس بهتر است زنان باهوش متوجه باشند به هر دليلي که همسرشان عصبي و خشمگين شده به جاي بحث و گفتگو از همسر خود دور شوند و اجازه دهند او با خودش کنار بيايد.

فکر نمي‌کنيد بعضي‌ها حتي همين کار همسرشان را هم نوعي بي‌احترامي تلقي کنند؟
 

اين دور شدن نبايد به نحوي باشد که بي‌احترامي به شمار رود بلکه با اين‌کار به همسر خود زماني براي خلوت کردن با خويش و آرام شدن داده‌ايد در ضمن خود شما مي‌توانيد از اين لحظه‌ها بهترين استفاده را جهت انديشيدن براي رفع مشکل و رسيدن به راه‌حل‌ها داشته باشيد. يک نکته ديگر را هم اضافه کنم که هميشه در حين خشم و ناراحتي بر ذهن خود و افکارتان مسلط شويد تا با دقت و توجه بيشتري بتوانيد در زمان و مکان مناسب با همسرتان گفتگو کنيد. ببينيد؛ مردان علاقه دارند مسايلشان را به تنهايي حل کنند لذا سعي مي‌کنند مشکلات‌شان را براي کسي بازگو نکنند اما زن‌ها دوست دارند با کسي حرف بزنند و مشکلات‌شان را مطرح کنند تا حس حمايتي آنها تقويت شود.

پس به همين دليل است که هر وقت با همسرم دچار مشکل مي‌شوم بلافاصله با مادرش تلفني صحبت مي‌کند؟
 

(با خنده) احتمالا همين‌طور است.
اگر اجازه بدهيد يک سوال خصوصي از شما بپرسم: من هنگامي که در خانه هستم علاقه عجيبي به خواندن روزنامه و گوش کردن اخبار دارم اما همسرم هميشه از اين کار ناراحت مي‌شود. به نظر شما بايد چه کارکنم؟
خواندن روزنامه و گوش دادن به اخبار نشان بي‌اعتنايي شما نسبت به همسر و خانواده‌تان نيست بلکه روشي است که معمولا مردان براي فراموش کردن مشکلات زندگي پيش مي‌گيرند.

از تفاوت‌هاي مردان و زنان نکته ديگري باقي مانده است که بخواهيد اشاره کنيد؟
 

بله. خانم‌ها وقايع را با جزييات و صحنه به صحنه تعريف مي‌کنند ولي آقايان به کليات بسنده مي‌کنند و خيلي زود حوصله‌شان سر مي‌رود. همچنين اغلب خانم‌ها آنچه در ذهن و فکرشان مي‌گذرد را با صداي بلند با خود بيان مي‌کنند که گاه شوهران فکر مي‌کنند همسر از قصد به در مي‌گويد تا ديوار بشنود. يک نکته ديگر هم اينکه به علت جزيي‌نگري زنان در مسايل مختلف و حساسيت بيش از حد به جزييات معمولا حافظه زنان مانند بايگاني، پرونده‌اي قطور و بسيار گسترده دارد. آقايان از ياد نبرند زنان گاهي فقط نيازمند گوش شنوا هستند. با گفتن و گله کردن و گاهي از چيزي شکايت کردن روحشان سبک مي‌شود. مرد خوب همواره اين فرصت را به همسرش مي‌دهد. به حرف‌هاي او گوش مي‌دهد و با او همدلي مي‌کند. اين عمل را نه به‌صورت مکانيکي بلکه از روي رغبت و با تمام وجود به خاطر دل او انجام مي‌دهد زيرا که مطمئن است ثمره اين نوع رفتار او با همسرش اول از همه به خود او و به زندگي‌شان برمي‌گردد. به‌ياد داشته باشيد بيشتر زن‌ها از طريق محبت و عشق‌ورزي بهتر و راحت‌تر با شما کنار مي‌آيند تا با اهداي قطعه‌اي جواهر. به عواطف و گريه همسر اهميت دهيد و هنگام بروز خشم او را در آغوش بگيريد و به او اظهار محبت کنيد. يک نکته ديگر اينکه صداقت داشتن با بي‌گذشت بودن و خرده‌گيري فرق دارد، در بيان انتقادها کمي ملاحظه‌کارانه عمل کنيد.

و خانم‌ها براي کنترل خشم‌شان چه کار کنند؟
 

اگر مردي در لحظات عصبانيت يا بعد از آن گفت: «مرا تنها بگذار» منظور اصلي او اين است که در آن لحظات به سکوت احتياج دارم تا به همسرم. اگر از شوهرتان مي‌خواهيد تا کاري برايتان انجام دهد و او مخالف است غرغر کردن و شاکي بودن از شرايط هيچ کمکي به حل مشکل نمي‌کند و باعث سردي روابط مي‌شود. همچنين زمان عنوان کردن هر مطلب را متناسب با روحيه، ظرافت و شرايط شوهرتان بشناسيد و در مواقعي که شوهر ناراحت و مضطرب است نقش تشديدکننده ناراحتي را بازي نکنيد. در زمان ناراحتي همسر، همزمان با غصه‌هاي شوهر، درد و دل خود را با او مطرح نکنيد و با به زبان آوردن و تکرار خاطره‌هاي تلخ گذشته، لحظه‌هاي خوشايند را خراب نکنيد و نکته مهم‌تر اينکه هرگز به گونه‌اي رفتار نکنيد که همسر شما احساس کند بدون حضور او زندگي شما به راحتي و آساني طي مي‌شود.
منبع: http://salamat.com