تهديد عليه امنيت پوستي


 






 

لوازم آرايش، سلامت پوست را تهديد مي‌کند
 

شايد براي شما هم پيش آمده است که شب قبل با سايه و يا ريمل به خواب رفته‌ايد و وقتي صبح از خواب بيدار شده‌ايد، با يک جفت چشم ورم کرده و قرمز در آينه روبه‌رو شده‌ايد. بله، شما به محصولات آرايشي حساسيت داشته‌ايد که چشم‌هايتان به اين حال و روز افتاده‌اند. خيلي‌ها به محصولات آرايشي از ريمل گرفته تا پنکک حساسيت دارند و پس از استفاده از آن دچار حساسيت پوستي مي‌شوند. کار وقتي بدتر مي‌شود که شما يک نمونه از محصولات آرايشي را که براي امتحان همه در فروشگاه‌ قرار داده‌ شده‌اند، استفاده کنيد و دچار اين حساسيت‌هاي پوستي شويد. براي اين که شما هيچ دفعه ديگري چنين تجربه‌هاي ناخوشايندي نداشته باشيد، ما براي شما توصيه‌هاي جالبي داريم.
مي‌دانيد چه موقع به محصولات آرايشي حساسيت داريد و بايد استفاده از آنها را کنار بگذاريد؟ خوب خيلي آسان است، حساسيت به محصولات آرايشي علايم مشخصي دارد. قرمز شدن پوست، باد کردن و احساس سوزش پوست پس از استفاده از اين محصولات، نشانه حساس بودن پوست شما است ولي گاهي حساسيت پايش را از اين هم فراتر مي‌گذارد و موجب تاول‌هاي پوستي، خون‌ريزي، زخم و حتي تغيير رنگ پوست شما مي‌شود. حتما شما هم دوست نداريد پس از استفاده از يک رژگونه يک لکه بدرنگ روي صورت‌تان بيفتد بنابراين بهتر است پيش از استفاده از محصولات آرايشي روي پوست صورت آنها را روي پوست بازويتان امتحان کنيد.

اين برچسب‌ها چه مي‌گويند؟
 

حتما براي شما هم پيش آمده است که پشت در قوطي‌هاي پنکيک و يا اسپري‌هاي مو را نگاه کنيد و اصطلاحات عجيب و غريبي را ببينيد که دقيقا ندانيد معناي آنها چيست ولي اگر شما با معني دقيق اين اصطلاحات آشنايي داشته باشيد، مي‌توانيد انتخاب بهتري داشته باشيد. خواندن برچسب محصولات آرايشي مهم است چون به شما مي‌گويند که اين محصول حاوي چه موادي است، بهترين روش استفاده از آن چگونه است و چرا اين محصول بهتر از ساير محصولات است. در اين برچسب‌ها ممکن است اين لغات را ببينيد:
بدون الکل: يعني اينکه اين محصولات آرايشي فاقد «الکل اتيليک» هستند ولي ممکن است در ترکيب آن الکل‌هاي ديگري به کار رفته باشد بنابراين اگر به الکل حساسيت داريد، هنگام خريد به اين نکته دقت کنيد.
امتحان شده روي حيوانات: يعني اينکه اين محصول آرايشي قبلا روي حيوانات آزمايشگاهي امتحان شده و آنها هيچ حساسيتي نسبت به آن نشان نداده‌اند.
بدون عطر: بسياري از خانم‌ها به عطر مواد آرايشي حساسيت دارند. اگر روي قوطي يک محصول آرايشي اين لغت را ببينيد يعني در ترکيب آن هيچ‌گونه عطري به کار نرفته است. به‌‌طور‌معمول کارخانه‌هاي سازنده محصولات آرايشي عطر را براي پوشاندن بوي مواد شيميايي اين محصولات به آن اضافه مي‌کنند.
حساسيت‌زايي حداقل: اگر شما پوستي حساس داريد بايد به سراغ خريد اين محصولات آرايشي برويد چون محصولي که اين واژه روي آن درج شده است، کمترين حساسيت پوستي را ايجاد مي‌کند. البته دقت کنيد که اين ادعا پايه علمي کافي ندارد. ممکن است محصولاتي که يک کارخانه اين واژه را روي برچسب آنها درج کرده است باز هم حساسيت‌زا باشند.
طبيعي: محصولات آرايشي طبيعي، محصولاتي هستند که از گياهان و يا حيوانات به دست مي‌آيند. برخلاف ادعاي شرکت‌هاي سازنده محصولات آرايشي، هنوز ثابت نشده است که محصولات آرايشي طبيعي واقعا بهتر از محصولات آرايشي ساختگي (شيميايي) هستند و موجب حساسيت پوستي کمتري مي‌شوند.
ضدجوش: اين محصولات آرايشي موجب جوش‌هاي پوستي نمي‌شوند و اگر پوست شما مستعد جوش زدن و چرب است بايد به سراغ خريد اين محصولات برويد.
تاريخ انقضا: اين تاريخ نشان مي‌دهد که تا چه زماني مي‌توانيد از يک محصول آرايشي استفاده کنيد ولي فراموش نکنيد اگر شرايط نگهداري و انتقال محصولات آرايشي نامطلوب باشد زودتر از اين تاريخ بايد آن محصولات را کنار بگذاريد.

به تست‌کننده‌ها اعتماد نکنيد
 

در بسياري از فروشگاه‌هاي عرضه محصولات آرايشي، شما مي‌توانيد پيش از خريد يک محصول، نمونه آن را روي پوست‌تان امتحان کنيد تا ببينيد رنگ آن به شما مي‌آيد يا نه؟ ولي توصيه ما به شما اين است که به اين نمونه‌ها اعتماد نکنيد و آنها را روي پوست‌تان نماليد.
اين نمونه‌ها در طول روز مورد استفاده افراد متعدد قرار مي‌گيرند و پر از ميکروب‌ هستند و شما با امتحان اين محصولات، ميکروب‌ها را روي پوست‌تان قطار مي‌کنيد. اگر با تمام اين حرف‌ها اصرار داريد که از اين نمونه‌ها استفاده کنيد حداقل از يک اسفنج و يا فرچه‌مو، براي امتحان آنها روي پوست‌تان استفاده کنيد. اين کار موجب مي‌شود کمتر دچار حساسيت پوستي شويد.
منبع: http://www.salamat.com