تحليل كباب چوبي


 

نويسنده:سارا حسنلو




 

غذايي که سهم پروتئين روزانه‌تان را بيشتر مي‌کند
 

وقتي صحبت از كم‌خوني فقر آهن مي‌شود، همه ياد گوشت قرمز مي‌افتيم. اينكه با اين عادت غذايي مي‌توان تا حدودي به كم‌رنگ‌تر كردن کم‌خوني كمك كرد، شكي نيست اما در بسياري از مواقع، يكنواختي در روش آماده‌سازي و پخت، سهم اين ماده غذايي را در برنامه روزانه ما پايين‌تر از حد معمول مي‌آورد.
اما اگر گوشت قرمز با سبزيجات فصل همراه شود، مي‌توان يك وعده غذايي با ارزش را ساخت و طعم تازه‌اي ايجاد كرد. يكي از گزينه‌هايي كه چنين ويژگي مثبتي را دارد، كباب چوبي است. پس اين هفته در «سفره سالم» از کباب چوبي مي‌گوييم.
اين غذا تقريباً داراي 800 كيلوكالري انرژي است كه در صورت تقسيم‌كردن‌اش بين 4 نفر، ميزان كالري دريافتي 200 كيلوكالري خواهد بود. از آنجا كه اين غذا به همراه نان يا برنج ميل مي‌شود، ميزان كالري دريافتي آن به 400 كيلوكالري نيز خواهد رسيد.

مواد لازم (براي 4 نفر)

گوشت گوسفند

250 گرم

250 کيلو کالري

هويج

1 ليوان

25 كيلوكالري

پيازچه

1 ليوان

25 كيلوكالري

قارچ

2 ليوان

40 كيلوكالري

فلفل دلمه‌اي قرمز

1 ليوان

25 كيلوكالري

كنجد و بادام زميني

دو قاشق غذاخوري

90 كيلوكالري

روغن كنجد

3 قاشق غذاخوري

270 كيلوكالري

سس سويا

2 قاشق غذاخوري

صفر

پودر سير

1 قاشق ‌چاي‌خوري

صفر

نمك، زردچوبه، فلفل سياه و تخم گشنيز

به ميزان دلخواه

صفر

طرز تهيه
 

ابتدا گوشت را به صورت باريك برش دهيد. براي اين كار، آن را به مدت 20 دقيقه در فريزر قرار دهيد تا بهتر بتوانيد آن را قطعه‌قطعه كنيد. سبزيجات را نيز به صورت باريك برش دهيد و سپس با گوشت مخلوط كرده و به كمك سير، سس سويا، يك قاشق غذاخوري روغن كنجد و ادويه‌هاي ياد شده به آنها طعم بدهيد. در نهايت، آنها را در سيخ چوبي بكشيد و البته در لابه‌لاي گوشت‌ها، سبزيجات بگذاريد. سپس سيخ‌هاي را در يك ماهي‌تابه چدني با كمي روغن كنجد سرخ كنيد و هنگام سرو، روي آنها كنجد و بادام‌زميني بپاشيد.

خواص گوشت گوسفند
 

يكي از منابع پروتئيني با كيفيت عالي اما داراي اسيدهاي چرب اشباع است. به همين دليل اين گوشت لذيذتر بوده و براي انواع كباب‌ها از آن بيشتر استفاده مي‌شود. جالب است بدانيد مطالعات نشان داده‌اند كه در هر 100 گرم از اين گوشت 21 گرم پروتئين وجود دارد. همان ماده مغذي كه براي فعاليت سيستم دفاعي بدن، ساخت عضلات و حتي توليد انواع آنزيم‌ها و هورمون‌ها به كار مي‌رود. در ضمن، مصرف مرتب اين ماده غذايي براي كساني كه به بي‌اشتهايي دچارند، توصيه مي‌شود زيرا اين عارضه را در آنها فرو مي‌نشاند، به خصوص در كودكان و سالمندان كه بيش از همه احتمال بروز اين مشكل در آنها ديده مي‌شود. نكته ديگر درباره مصرف گوشت قرمز ميزان روي آن است (4 ميلي‌گرم در هر 100 گرم گوشت). مي‌دانيد كه اين ماده معدني خاصيت آنتي‌اكسيداني داشته، به عملكرد قوي سيستم‌هاي دفاعي كمك مي‌كند و در ساخت بسياري از هورمون‌ها و آنزيم‌ها دخيل است.

خواص پيازچه
 

يكي از اعضاي خانواده پياز، پيازچه است كه ارزش بسياري را در مقايسه با خود پياز دارد؛ به اين ترتيب كه در هر 100 گرم از آن 260 ميلي‌گرم پتاسيم وجود دارد، يعني بيش از پياز تازه، پس كساني كه به فشار خون بالا دچارند بهتر است پيازچه را ميل كنند. نكته ديگر درباره اين سبزي ميزان اسيد فوليك و ويتامين C آن است، به خصوص اگر زياد حرارت نبيند. به اين ترتيب ويتامين‌هاي بيشتري حفظ خواهند شد. نكته بعدي اينكه پيازچه در مقايسه با پياز كالري كمتري دارد، بنابراين توصيه مي‌شود افرادي كه تمايل به قصد كاهش وزن دارند از اين سبزي بيشتر استفاده كنند. البته همين جا بايد اضافه كنيم كه همه سبزي‌ها از جمله مواد غذايي كم‌كالري محسوب مي‌شوند اما برخي در مقايسه با سايرين، به دليل فيبر بيشتري كه دارند، كم كالري ترند.

خواص قارچ
 

اين سبزي كم كالري، از منابع مس به حساب مي‌آيد؛ به طوري كه با خوردن 5 عدد قارچ متوسط 50 درصد از نياز روزانه به اين ماده معدني برطرف خواهد شد. مي‌دانيد تأمين نياز به مس چه فوايدي را به دنبال دارد؟ مطالعات نشان داده‌اند كه دريافت به اندازه اين ماده مغذي در توليد انرژي دخيل بوده، به ساخت ملانين در پوست كمك مي‌كند، خاصيت آنتي‌اكسيداني داشته و موجب ساخت كلاژن و الاستين مي‌شود. از آنجا كه سيگاري‌ها، كساني كه در هواي آلوده زندگي مي‌كنند و آنهايي كه دچار اختلالات گوارشي مانند التهاب روده هستند، بيشتر امكان دارد كه به كمبود اين ماده معدني دچار شوند، بنابراين مصرف اين سبزي به عنوان منبع مس مي‌تواند يك عادت غذايي مناسب برايشان تلقي شود.

همراه اين غذا
 

اگر مي‌خواهيد اين غذا را با نان ميل كنيد، حتماً نان‌تان از نوع سبوس‌دار باشد. به علاوه، همراه شدن آن با دوغ كم نمك و كم چرب مي‌تواند وعده غذايي تان را با ورود لبنيات كامل‌تر كند. البته خوردن يك بشقاب سالاد سبزيجات تازه و يا يك كاسه ماستي كه با يك عدد كدو سبز و كمي جوانه گندم مخلوط شده است نيز از پيشنهادهاي ما به شماست.

اگراضافه وزن داريد
 

در كل، اين غذا براي شما يك گزينه مناسب است اما اگر مي‌خواهيد ميزان كالري دريافتي‌تان را كمتر كنيد، مي‌توانيد در لابه لاي برش‌هاي گوشت، تكه‌هاي سينه مرغ نيز قرار داده و از سبزيجات بيشتري استفاده كنيد. در ضمن سيخ‌هاي‌تان را در سيني فر (بدون روغن) كباب كرده و از افزودن كنجد و بادام زميني نيز صرف نظر كنيد.

اگركم خوني داريد
 

توصيه ما به شما تهيه اين غذا با كمي تغيير است؛ به اين ترتيب كه در لابه‌لاي گوشت، تكه‌هاي جگر قرار دهيد و حتماً از سبزيجاتي مانند هويج، كلم بروكلي و فلفل دلمه‌اي استفاده كنيد تا جذب آهن‌تان افزايش مي‌يابد. توصيه ديگر، خوردن اين غذا به همراه يك ليوان آب پرتقال تازه است تا از اين طريق ميزان ورودي آهن چند برابر شود.
منبع:www.salamat.com