مبل راحتي را به استيل ترجيح بدهيد


 

نويسنده:دکتر تقي بغدادي*




 
استفاده از مبل‌هاي استيل، بيشتر براي مراسم و مجالس رسمي و نشستن‌هاي کوتاه مدت به افراد توصيه مي‌شود زيرا وقتي بدن براي مدت طولاني‌ در يک وضعيت رسمي و شق و رق در حالت نشسته قرار مي‌گيرد، عضلات اطراف ستون فقرات و گردن به حالت نيمه‌منقبض درمي‌آيند و به همين خاطر، فرد دچار خستگي مي‌شود اما مبل‌هاي راحتي، هما‌ن‌طور که از اسم‌شان پيداست، بدن را در حالت طبيعي و آرام قرار مي‌دهند و باعث مي‌شوند که هيچ فشار مضاعفي به عضلات وارد نشود.

دليل اين که بسياري از افراد مي‌توانند به راحتي و بدون احساس خستگي به مدت طولاني روي مبل راحتي‌شان لم بدهند و مثلا تلويزيون تماشا کنند، اين است که آنها خيلي راحت روي اين مبل‌ها مي‌نشينند و تکيه مي‌دهند و عضلات‌شان را هنگام نشستن سفت نمي‌کنند. همه اينها دلايلي هستند که باعث مي‌شوند بگوييم عوارض نشستن روي مبل‌هاي راحتي کمتر از مبلمان استيل است. تنها نکته‌اي که ذکرش در مورد مبل‌هاي راحتي ضروري است، اين است که امکان دارد عرض نشيمنگاه اين مبلمان زياد باشد و به همين دليل باعث کمردرد افراد هنگام نشستن‌هاي طولاني مدت شود.

بهترين و مناسب‌ترين فاصله از جلو تا تکيه‌گاه مبل بايد بين 45 تا 55 سانتي‌متر و نهايت 60 سانتي‌متر باشد و اگر عرض صندلي‌هاي مبل شما از اين مقدار بيشتر است، به شما پيشنهاد مي‌کنم يک کوسن با عرض 25 تا 30سانتي‌متر را هنگام نشستن، پشت‌تان بگذاريد.

پي نوشت ها :
 

* استاد ارتوپدي دانشگاه علوم پزشکي تهران

منبع:www.salamat.com