اطفاء حريق (2)


 






 

هنگام آتش سوزی چه کنیم؟
 

1- به محض شنیدن بوی آتش، خانواده خود را از منزل خارج کنید و سریعا همسایه ها را مطلع کرده و به آتش نشانی تلفن بزنید .
2- اگر منزلتان آتش گرفته است، به هیچ وجه به داخل خانه برنگردید .
3- برای خاموش کردن آتش مواد نفتی یا وسایل الکتریکی، از آب استفاده نکنید. با گذاشتن یک در پوش آن را خاموش کنید .
4- هنگام وقوع آتش اگر نمی توانید به کپسول آتش نشانی دسترسی پیدا کنید، فورا از منزل خارج شوید .
5- در صورت آتش گرفتن کاغذ یا لباس از رسیدن هوا به آن جلوگیری کنید یا روی آن آب بریزید .
6- حتی اگر وسایل کوچکی همچون ماهیتابه شما آتش گرفته است، مراقب باشید. چون آتش های کوچک سریعا به تمام نقاط سرایت می کنند .
7- اگر لباس کسی آتش گرفته است با انداختن یک پتوی سنگین یا ریختن آب آن را خاموش نمایید .

انواع مواد اطفا حریق
 

خاموش كننده هاي پودري :
 

در گذشته نحوه استفاده از پودر شيميايي بدين ترتيب بود كه تعدادي قوطي يا ظروف به اشكال مختلف را از پودر پر مي كرد ند و در جاهاي مناسب قرار مي دادند و به محض شروع آتش سوزي ا فراد مسئول درب قوطيها را باز كرده و پودر آن را بر روي آتش مي پاشيدند كه در اغلب اين موارد اين تكنيك با ناكامي مواجه مي شد ولي با گذشت زمان براي پاشيدن پودر بر روي آتش دستگاه هاي خاموش كننده پودر طراحي و ساخته شد. پودر شيميايي و پودر خشك عبارتند از گرد بعضي از مواد شيميايي مانند كربناتها ، سولفات ها و فسفاتها كه جهت خاموش كردن حريقها به كار مي رود .

خاموش كننده هاي گاز كربنيك :
 

از سالها قبل گاز كربنيك (CO2) به عنوان يك گاز آتش نشا ني در دستگاه هاي ثابت اتوماتيك ، خاموش كننده هاي دستي و چرخدار مورد استفاده قرار گرفت و اكنون نيز مصرف فراوا ني دارد . گاز CO2 غير قا بل احتراق ، بي بو ، خنثي ، خنك و غير سمي است و هادي الكتريسيه نمي باشد .
وزن آن سنگين تر از هواست ، لذا در صورت پرتاب روي حريق ، اكسيژن را خارج و خود جا نشين آن مي گردد . در حقيقت با تقليل درصد اكسيژن هواموجب اطفاي حريق مي شود . CO2 جامد يا يخ خشك در 100- درجه زير صفر به دست مي آيد كه در 79- درجه به سرعت از حالت جامدي بدون اينكه به حالت مايع درآيد به صورت بخار گاز در مي آيد .

خاموش كننده هاي مولد كف :
 

كف مورد مصرف براي اطفاي حريق ، مايعي است كه در صورت پرتاب آن بر روي مواد در حال اشتعال به سرعت روي آتش را پوشانده و مانع برخاستن گاز قابل اشتعال از روي مواد مي گردد ، و با پوشا ندن سطح مادة در حال اشتعال از رسيدن اكسيژن هوا به آتش جلوگيري به عمل مي آورد . وزن مخصوص آن كمتر از وزن مخصوص مواد و مايعات قا بل اشتعال است لذادر سطح آن شناور گشته و پايين نمي رود .

خاموش كننده هاي هالوژنه :
 

مواد هالوژنه خاموش كننده هايي هستند كه مكا نيسم خاموش كردن آن شبا هت زيادي به گاز CO2 دارد ، بدين معني كه بعلت سنگين تر بودن از هوا به سرعت روي حريق را پوشا نده و جا نشين هوا مي شود و ماده سوزان را از اكسيژن محيط محروم مي سازد . اين مواد وقتي از خاموش كننده خارج و در محيط ريخته مي شود به سرعت تبديل به بخار و تبخير مي شود.

ارسالي از طرف کاربر محترم : mamas