چگونگي فراموشي در سالمندان


 






 
در يک جمعيت طبيعي، با افزايش سن، عملکرد حافظه کاهش مي‌يابد. سالمندان طبيعي، در آزمون‌هاي استاندارد حافظه و فراگيري، در مقايسه با گروه جوانان ضعيف‌تر عمل مي‌کنند. کاهش حافظه، در سالمندان طبيعي در برخي وجوه نمايان‌تر است. اما براي مثال، در بعضي قلمروها مانند دامنه توجه، مهارت‌هاي ارتباط روزانه و مهارت‌هاي زباني مانند اداي کلمات و ترکيب آنها و درک موضوعات تغيير چنداني در آنها ديده نمي‌شود. توانايي ذخيره‌سازي لغات و کلمات حتي تا سن 80 سالگي مي‌تواند افزايش يابد. اما گروهي نيز هستند که براي فراگرفتن موضوعات جديد و زبان خارجي با افزايش سن به مشکل مي‌خورند و در مهارت‌هاي سه بعدي، ناميدن اشيا و روان بودن گفتار با نقايص مواجه‌اند. براي مثال، در بررسي مهارت‌هاي سه بعدي مي‌توانيد از سالمندتان بخواهيد از 20 به طور معکوس رو به پايين بشمارد. يا اگر تحصيلات بهتري دارد، بخواهيد از عدد 100 در هر مرتبه 7 تا کسر کند تا بفهميد آيا نقص در توجه دارد يا خير. اگر با موردي مواجه شديد با پزشک در ميان بگذاريد تا مبادا به دليل بيماري‌هاي متابوليک، يا مغز و اعصاب و يا مسموميت‌ها و عفونت‌ها روي توجه اثر سوء گذشته‌ باشد. براي ديگر مهارت سه بعدي که جهت‌يابي است مي‌توانيد نام کشور، شهر، ساختمان محل سکونت يا اينکه اتاقش در کجاي آپارتمان است، را بپرسيد. در جريان پيش آمدن زوال عقل، فراموشي و يا دليريوم نقص جهت‌يابي ديده مي‌شود. بيماراني که نقص بينايي دارند البته قادر به جهت‌يابي نيستند.

مساله بعدي، گفتار و زبان است که به بدآوايي، گفتارفلجي و يا اختلال در وضوح و مفهوم سخن و ريتم آن منجر مي‌شود. تحقيقات نشان داده که سالمندان عموما تکاليف خود را به خوبي انجام مي‌دهند. اما اگر نمونه جديد يا راه‌ جديدي در برابر سالمند قرار گيرد، نقايص حافظه‌اش نمايان مي‌شود. علت کاهش حافظه در سالمندان طبيعي را بيشتر کاهش قدرت پردازش سلول‌هاي عصبي و کاهش سرعت پردازش آنها مي‌دانند. در واقع عملکرد سلولي کاهش يافته نه اينکه عناصر ساختاري مغز از دست رفته باشند. ولي يکي از نگراني‌هاي رايج، فراموشي کلي گذرا در سالمندان است که در شرايط هوشياري و بدون بروز علامت عصبي يا صرع رخ مي‌دهد و علامت‌هايش در عرض 24 ساعت برطرف مي‌شود.
در بررسي اين بيماران، طول مدت فراموشي 15 دقيقه تا 12 ساعت است که بعضي از آنها واقعه پراسترسي را تجربه کرده‌اند. براي مثال، مرگ عزيزان، مشکل مالي شديد و استرس جنگ و... را در 24 ساعت پيش از حمله فراموشي تجربه کرده‌اند. يا به دنبال يک عمل پزشکي مبتلا به فراموشي گذرا شده‌اند (مثلا چند ساعت شوک الکتريکي دريافت کرده بودند). از همه اينها که بگذريم، بايد گفت در 60 تا 70 درصد موارد، علت بروز حمله فراموشي گذرا مشخص نيست.
منبع: http://www.salamat.com