بيني ‌ها هم شمالي جنوبي دارند!


 






 

گفتگو با دکتر محسن نراقي درباره تفاوت‌هاي ساختاري بيني در ميان ساکنان مناطق مختلف کشور
 

شما هم به اين مطلب اعتقاد داريد که بيني‌ اغلب شمالي‌ها به دليل استخواني بودن پس از جراحي پلاستيک بيني، بسيار زيبا مي‌شود و نتايج جراحي پلاستيک و زيبايي در آنها بهتر از بيني‌هاي گوشتي از آب در مي‌آيد؟ اصلا تا به حال به اين فکر کرده‌ايد که بيني‌هاي ساکنان اصيل شهرهاي شمالي و جنوبي و غربي و شرقي ايران چه‌قدر با هم متفاوت است؟ اگر از ايران به اروپا و يا آفريقا هم سفر کرده باشيد، حتما ديده‌ايد که بيني‌هاي آنها زمين تا آسمان با بيني‌هاي ما ايراني‌ها متفاوت است. فکر مي‌کنيد جراحي کدام يک از اين بيني‌ها زيبا از آب درمي‌آيد؟
با دکتر محسن نراقي، متخصص گوش و حلق و بيني، رييس انجمن تحقيقات راينولوژي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران درباره انواع و اقسام اشکال بيني در ايران و جهان به گفتگو نشسته‌ايم و نتايج جراحي‌هاي زيبايي اين بيني‌ها را با هم مقايسه کرده‌ايم.

آقاي دکتر! چرا مي‌گويند بيني شمالي‌ها با بيني جنوبي‌ها فرق مي‌کند؟
 

چون الگوها و اشکال مختلف بيني در بين افراد مختلف و اقوام گوناگوني که در کشورمان زندگي مي‌کنند با يکديگر متفاوت است البته در برخي از کشورها مانند اتريش اين‌قدر کشور کوچک است که شايد اين تفاوت‌ها اصلا به چشم نيايد ولي در کشوري مانند ايران که بسيار پهناور است شما اين تفاوت‌ها را مشاهده خواهيد کرد. مثلا نوع بيني‌ هموطنان خوزستاني‌ ما با آذربايجاني‌ها متفاوت است و نوع بيني ساکنان کردستان با سيستان و بلوچستان نيز بسيار متفاوت است. در خراسان و استان‌هاي مرکزي ايران شکل بيني متفاوت است و اين تفاوت به تيره‌هاي گوناگون در ايران بازمي‌گردد که همان‌طور که ساير اجزاي چهره‌شان با هم متفاوت هستند شکل بيني‌شان نيز متفاوت و منحصر به آن تيره خاص است و ويژگي‌هاي مشخصي دارد.

در کشورهاي مختلف دنيا هم‌چنين تفاوت‌هايي وجود دارد؟
 

بله. شما اگر به کشورهاي گوناگون دنيا سفر کنيد، اين تفاوت‌ها را در شکل بيني ساکنان کشورهاي مختلف در مقايسه با يکديگر درک خواهيد کرد. در خاورميانه فرم بيني کشيده و داراي طول بلند و داراي برآمدگي پشت است. اين فرم بيني با بيني‌هاي ساکنان خاور دور که بيني‌هاي کوتاه، داراي ارتفاع‌کم و نسبت پهنا به طول بيشتر است، بسيار متفاوت است. در اروپاي شرقي برآمدگي بيني در بخش پايين بيشتر است. در آمريکاي لاتين زاويه بين و لب فرو رفته و اين زاويه حاده‌ است و بيني‌ها پهن‌تر است. در آفريقا سوراخ‌ها و پره‌هاي بيني بزرگ و بيني‌شان پهن است.

پس با اين حساب يک دکتر جراح قبل از جراح بيني بايد مليت و نژاد بيمارش را بپرسد؟
 

بله. اين تفاوت‌ها و شاخص‌هاي شکل بيني مليت‌ها، نژادها و تيره‌هاي گوناگون موجب مي‌شود که در جراحي بيني رعايت ظرايف خاصي ضروري شود. وقتي هر يک از اين افراد براي عمل جراحي مراجعه مي‌کنند، نوع عمل جراحي که براي هر يک انجام مي‌شود کاملا متفاوت است. مثلا در جراحي‌هاي افرادي که به ما مراجعه مي‌کنند از کشورهاي خاورميانه بخشي از بيني را برمي‌داريم ولي اگر کسي از خاور دور در شرق آسيا براي جراحي بيني نزد ما بيايد، معمولا بايد بخشي را هم به بيني اضافه کرد.

آيا در علم جراحي زيبايي بيني نيز چنين نکات ويژه‌اي مخصوص جراحي بيني قوم‌ها و نژادهاي مختلف وجود دارد؟
 

بله. ما در علم جراحي زيبايي بيني، مبحثي داريم به نام «جراحي پلاستيک بيني در نژادهاي گوناگون» در اين مبحث درباره اين مطلب صحبت شده است که شکل بيني و آناتومي آن در کشورهاي مختلف، نژادهاي گوناگون و يا حتي مناطق مختلف دنيا چه خصوصياتي دارد که در جراحي بيني اين افراد بايد مدنظر قرار گيرد و راهنماي جراح در ساختن بيني جديد و متناسب براي بيمارش است.

منظور شما اين است که بيني تمام افراد يک قوم و يا نژاد و يا تيره دقيقا مانند يکديگر است؟
 

به هيچ‌وجه. بيني هر فردي در دنيا منحصر به فرد است و ويژگي‌هاي خاص خودش را دارد. هيچ دو فردي را نمي‌توان در دنيا پيدا کرد که بيني‌شان دقيقا مشابه يکديگر باشد. حتي من در ميان بيمارانم، افراد متعددي را داشته‌ام که دو تا خواهر و يا برادر دوقلو بوده‌اند و من بيني‌شان را جراحي‌ کرده‌ام و جالب اينجاست که موقع عمل مشخص شد که بيني اين دو فرد دوقلو با يکديگر از نظر آناتومي و شکل و استخوان‌بندي متفاوت بوده است و براي هر فرد يک نوع جراحي اصلاحي بيني خاص خودش ضروري بوده است بنابراين حتي دو فرد دوقلو هم بيني مشابهي ندارند چه برسد بين افراد يک نژاد و تيره.

آقاي دکتر، اين ويژگي‌ها در جايي طبقه‌بندي شده است؟
 

بله. در انجمن تحقيقات «راينولوژي» در ايران يکي از اهداف‌ها و پروژه‌هاي تحقيقاتي ما استاندارد کردن ويژگي‌هاي ظاهري بيني هر فرد بر اساس شرايط بومي کشور خودمان است.

آيا دانستن اين تفاوت‌ها براي جراحي زيبايي بيني هم لازم است؟
 

بله. همين تفاوت‌ها است که موجب مي‌شود جراحي پلاستيک بيني به يکي از دشوارترين و هنرمندانه‌ترين جراحي‌هاي دنيا تبديل شود. هر جراحي براي هر نوع بيني بايد يک فرم و شکل را طراحي کند و حداکثر خلاقيت خودش را به کار گيرد. هرگز دو بيني وجود ندارند که روش جراحي آن درست مانند يکديگر باشد.

کشورهاي مختلف دنيا

شکل بيني

بيني خاورميانه‌اي

کشيده، بلند، داراي برآمدگي پشت

بيني خاور دور

کوتاه، کم‌ارتفاع، پهن

بيني آمريکاي لاتين

زاويه بين بيني و لب فرو رفته، پهن

بيني آفريقايي

سوراخ و پره‌هاي بيني بزرگ و بيني پهن

منبع:www.salamat.com