پشت در مانده‌ها بخوانند!


 

نويسنده:ندا احمدلو




 

وقتي پشت در مانديم، چه کار کنيم و چه‌کار کنيم که هيچ‌وقت پشت‌ در نمانيم؟
 

پشت در ماندن از آن دست مشکلاتي است که امکان پيش آمدن‌اش براي همه وجود دارد و بايد بدانيم که هنگام مواجهه با اين مشکل بايد چه کار کنيم و چگونه از پس آن برآييم.
آمارها نشان مي‌دهد که احتمال بسته شدن ناگهاني در منزل و پشت در ماندن ساکنان آن در فصل تابستان بيشتر از ساير فصل‌هاست. مي‌پرسيد چرا؟ علت اين است که در فصل گرم تابستان معمولا افراد براي خنک شدن فضاي خانه، پنجره‌ها را باز مي‌گذارند يا از يک وسيله سرمايشي براي پايين آوردن دماي خانه استفاده مي‌کنند. همين جريان هوا مي‌تواند مهم‌ترين عامل براي بسته شدن ناگهاني در باشد. به همين خاطر، پيشنهاد مي‌شود که در صورت امکان براي رد و بدل شدن هوا، پنجره‌هاي پشت به در را باز نگذاريد و در عوض، پنجره‌هاي رو به در را باز بگذاريد تا اگر هنگام باز بودن در، بادي وزيد، در پشت سرتان بسته نشود.

راه‌حل‌هاي پيشگيرانه
 

اولين توصيه براي پيشگيري از پشت در ماندن اين است که هميشه به محض خروج از خانه، کليدتان را هم همراه خود ببريد. حتي اگر مي‌خواهيد يک لحظه به واحد روبه‌رويي برويد و شارژ آپارتمان را به همسايه‌تان بدهيد. براي اينکه برداشتن کليد را هم فراموش نکنيد، مي‌توانيد جاکليد‌ي‌تان را درست روي ديوار کنار در نصب کنيد. اگر حوصله به همراه بردن کليد را نداريد، مي‌توانيد قسمتي از فرش جلوي در يا يک لنگه کفش يا دمپايي را جلوي در قرار دهيد تا از بسته نشدن آن مطمئن باشيد. يک کار ديگر هم مي‌توانيد بکنيد؛ اينکه يک روسري يا يک تکه پارچه را روي دو طرف دستگيره در (از داخل و بيرون) قرار دهيد و اين طوري ديگر خيال‌تان از بسته نشدن در، راحت باشد. کار ساده ديگري که مي‌توانيد انجام بدهيد اين است که با کليدي که از داخل روي قفل در گذاشته‌ايد، در را در حالت باز قفل کنيد. اين برآمدگي قفل ديگر اجازه بسته شدن را به در نخواهد داد.

راه‌حل‌هايي براي روز مبادا
 

براي روز مبادا مي‌توانيد يک عدد از کليدتان را در جايي امن و مطمئن، خارج از خانه قرار دهيد تا در صورت نياز از آن استفاده کنيد. حواس‌تان باشد که اين جاي امن نمي‌تواند گلدان جلوي خانه يا جاکفشي‌تان باشد چون اين جاها ديگر براي دزدها لو رفته است. اگر هيچ جا را براي اين کار امن نمي‌دانيد هم مي‌توانيد يک عدد از کليدتان را به يکي از همسايه‌ها که به او و خانواده‌اش اطمينان کامل داريد يا يکي از اقوام‌تان که در نزديکي منزل شما زندگي مي‌کند هم بدهيد. قرار دادن کليد خانه در جايي از سپر يا زير خودروي‌تان هم مي‌تواند در روز مبادا به دادتان برسد!

اگر پشت در مانديد...
 

حالا اگر موارد قبلي را رعايت نکرديد و به هر دليلي پشت در مانديد، باز هم نگران نباشيد. ما مي‌توانيم چند راه‌حل هم براي رهايي از اين وضع ناخوشايند به شما پيشنهاد کنيم. اولين راه اين است که سراغ يک کليدساز برويد و از او بخواهيد درب منزل‌تان را باز کند. اگر زماني پشت در مانديد که ديروقت است و امکان رفتن پيش کليدساز وجود ندارد که بايد راه دوم را انجام دهيد؛ يعني به وسيله يک پيچ‌گوشتي، پيچ‌هاي قفل در را باز کنيد و به خانه برويد. درآوردن لولاهاي در هم مي‌تواند راه ديگري براي ورود شما به داخل خانه باشد که البته کار چندان ساده‌اي نيست.

خطرات پشت در ماندن
 

بيشتر افراد در مواجهه با مشکلاتي از قبيل پشت در ماندن، سريع دچار استرس و عصبانيت مي‌شوند و تنها به فکر خلاصي از اين معضل مي‌افتند و به خطرات ديگري که ممکن است تهديدشان کند، فکر نمي‌کنند؛ مثلا امکان دارد که هنگام خروج شما از منزل، غذاي‌تان روي اجاق گاز باشد. اتو به برق باشد يا شير آب براي پر شدن سينک ظرف‌شويي و شستن سبزي‌ها باز مانده باشد. بنابراين، هنگامي که پشت در مانديد، خونسردي‏تان را حفظ کنيد و سعي کنيد که خوب به خاطر بياوريد که چه خطراتي ممکن است در کمين خانه شما باشد و از اين طريق از بروز حوادث ناخوشايند پيشگيري کنيد. مثلا با اطلاع دادن به ساير همسايه‌ها، شير فلکه آب يا گاز ساختمان را ببنديد يا فيوز برق را قطع کنيد. سپس راه‌هايي که براي باز کردن در به شما پيشنهاد داديم را امتحان کنيد يا با يکي از افراد خانه که کليد دارد تماس بگيريد و از او بخواهيد که براي باز کردن در به خانه بيايد يا کليد منزل را با پيک براي شما بفرستد.

پشت در ماندن بچه‌ها
 

ممکن است که فرزند شما در نبودتان پشت در بماند، درست مانند دختر همسايه ما که در ابتداي متن، ماجراي پشت در ماندن‌اش را براي‌تان تعريف کردم. بنابراين لازم است به کودک خود آموزش بدهيد که وقتي پشت در ماند، از ساختمان خارج نشود و براي رهايي از اين مشکل به سراغ غريبه‌هايي که در کوچه و خيابان مي‌بيند، نرود. به او بگوييد که بهتر است در چنين مواقعي به خانه يکي از همسايه‌هايي که شما او را مي‌شناسيد برود و از او بخواهيد که با شما تماس بگيرد و موضوع را به شما بگويد و تا رسيدن‌تان به منزل هم در خانه آن همسايه مورد اعتماد، بماند.
منبع: www.salamat.com