9 قدم تا تبديل شدن به مادري خونسرد


 

ترجمه:سميه مقصودعلي




 
بيشتر ما وقتي بچه‌دار مي‌شويم، سعي مي‌کنيم براي فرزندمان هر کاري بکنيم و بهترين‌ها را برايش فراهم کنيم اما در اين راه، گاهي استرس‌هايي به ما وارد مي‌شود و حس مي‌کنيم خلاصي از اين استرس و رسيدن به آرامش، خود خوشبختي است. به کار بستن 9 توصيه زير به شما کمک مي‌کند زندگي را، البته با داشتن فرزند، آسان‌تر بگيريد!

20 تا 30 دقيقه اختصاصي
 

20 تا 30 دقيقه پيش از ديگران از خواب برخيزيد و چاي بنوشيد يا با آرامش مجله مورد علاقه‌تان را ورق بزنيد. اين کار سبب مي‌شود روزتان را خوب آغاز کنيد و استرس و کارهاي روزمره باعث خستگي شما نشود.

هماهنگ کردن مدرسه رفتن کودک با بچه همسايه‌
 

حتما در همسايگي شما نيز بچه‌هايي هستند که همراه با فرزند شما به مهدکودک يا دبستان مي‌آيند. با والدين آنها هماهنگ کنيد تا بعضي روزها فرزند شما همراه با آنان و بعضي از روزها فرزند آنها با شما به مهد يا دبستان برود. اين کار باعث مي‌شود براي چند روز در هفته وقت اضافي بيشتري داشته باشيد.

دوستي با مادران ديگر
 

به جاي آنکه وقتي کودکتان را به پارک مي‌بريد تا بازي کند، روي نيمکتي تنها بنشينيد، سعي کنيد با ديگر مادرها دوست شويد، به ويژه مي‌توانيد با کساني آشنا شويد که فرزنداني هم‌سن و سال فرزند شما دارند. براي آشنا شدن يکي دو جمله ساده کافي است: «چه کيف زيبايي داريد! آن را از کجا خريده‌ايد يا «چه‌قدر لباس کودکتان خوش‌رنگ و زيبا است! خودتان آن را بافته‌ايد؟» و بعد مي‌توانيد در رابطه با مسايل کودکان صحبت کنيد و با هم دوست شويد.

لحظات اختصاصي براي کودکان
 

تمام روز کار مي‌کنيد و شب خسته به خانه برمي‌گرديد؟ خودتان را جاي فرزندتان بگذاريد. در اين شرايط، او چه حسي خواهد داشت و چه مي‌کند؟ حتي اگر مجبوريد شاغل باشيد، وقتي به خانه بازمي‌گرديد تمام کارهايتان را کنار گذاشته و براي چند دقيقه‌اي به فرزندتان توجه کنيد، کمي با او بازي کنيد، حرف بزنيد و نقاشي بکشيد. جمع و جور کردن خانه، جارو کشيدن، حمام کردن و ... را مي‌توان چند ساعتي به عقب انداخت. يک روز در هفته را هم مرخصي بگيريد و به تمام کارهاي خانه برسيد تا استرس‌تان شما کمتر شود.

برهنه کردن پاها
 

گاهي اوقات بايد اجازه داد کودکان پابرهنه روي چمن‌ها يا ماسه‌هاي کنار دريا بدوند؛ حتي در خانه نيز نبايد سر لباس آنها خيلي حساس بود. به اين ترتيب، مدام مجبور نيستيد تکرار کنيد که: «کفشت کو؟ کجا انداختيش؟» پابرهنه بودن مي‌تواند راه رفتن صحيح را به کودک بياموزد و ماهيچه‌هاي پا را هم قوي مي‌کند.

غذا خوردن با دست
 

ميوه‌ها را پوست بکنيد و در بشقاب بگذاريد و اجازه بدهيد کودک به جاي چنگال آنها را با دست بخورد. تکه‌هاي گوشت، مرغ و پنير را کوچک کرده و خودش به دهانش بگذارد. پس از اتمام غذا هم دستمال مرطوبي به او بدهيد تا دهان، دست‌ها و صورتش را تميز کند.

غذاي حاضري جلوي تلويزيون
 

شايد شما هم بارها شنيده باشيد که ناهار يا شام خوردن با تلويزيون روشن درست نيست و کانون خانواده را سست مي‌کند. ما نيز با غذا خوردن با تلويزيون خاموش موافق‌ايم اما بد نيست پنج‌شنبه يا جمعه، غذايي حاضري درست کنيد و با همسر و فرزندان‌تان جلوي تلويزيون بنشينيد و در حالي که کارتون يا يک فيلم کمدي مي‌بينيد، آن را ميل کنيد.

مهماني‌هاي کودکانه
 

آيا فرزند شما دوستاني دارد که تک‌فرزندند؟ مي‌توانيد براي پر کردن جاي خواهر و برادر از آنها استفاده کنيد. چه اشکالي دارد در هفته يک روز آنها را به خانه‌تان مهمان کنيد؟ بچه‌ها با هم سرگرم مي‌شوند و بازي‌هاي جديد ياد مي‌گيرند.

خوابيدن در روز جمعه
 

روز جمعه اجازه بدهيد همه اهل خانه تا ظهر بخوابند. صبحانه و ناهار را يکي کنيد و بيرون از خانه در پارک صرف کنيد حتي مي‌توانيد براي راحت‌تر بودن صبحانه سبکي بخوريد و براي ناهار به رستوران برويد.
منبع: www.salamat.com