استفاده ازماينوکسيديل بعد از پيوند مو


 

نويسنده:دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده*




 
مي‌گويند پس از کاشت مو هم بايد مصرف روزانه دارو ی ماينوکسيديل را ادامه داد. آيا چنين حرفي صحيح است؟
در پاسخ بايد بگويم که ماينوکسيديل تنها دارويي است که به صورت موضعي باعث رشد مو مي‌شود و به فرم محلول‌هاي 2 درصدي و 5 درصدي موجود است. اين محلول، در بيشتر از 20 درصد افرادي که از آن استفاده مي‌کنند به خوبي موهاي کرکي را به موهاي ضخيم تبديل مي‌کند و در کمتر از 10 درصد موارد مي‌تواند باعث پر شدن کامل يک سر طاس شود. در صورتي که از محلول 5 درصد استفاده شود، کمي فوايد و اثرات آن افزايش مي‌يابد. معمولا بعد از 6 ماه استفاده، آثار آن نمايان مي‌شود.
مرداني که در اوايل روند شروع ريزش مو هستند، مرداني که حداکثر منطقه طاسي آنها کمتر از 10 سانتي‌متر مربع باشد و همچنين کساني که قبل از مصرف دارو تراکم موهاي‌شان حداقل 20 تار مو در هر سانتي‌متر مربع باشد، به اين دارو بهتر جواب مي‌دهند.
ماينوکسيديل در زنان هم اثرات خوبي داشته و در 60 درصد از زنان استفاده‌کننده باعث توقف ريزش مو و رشد مجدد موهامي‌شود. در صورتي که درمان متوقف شود، بعد از 3 ماه به مرحله قبل از شروع درمان برمي‌گردد و موهاي درآمده مي‌ريزند. بايد به اين نکته نيز توجه داشت که براي حفظ موهاي درآمده ضرورت دارد روزي دو بار براي هميشه از اين محلول استفاده شود. ماينوکسيديل موضعي معمولا عوارضي نداشته و در موارد خيلي نادر حساسيت‌هاي پوستي مشاهده مي‌شود که در آن صورت، مصرف دارو بايد قطع شود.

در عمل پيوند مو، کاشت گرافت‌هاي کوچک و متعدد، عامل مهمي در ايجاد شوک گردش خون در پوست سر است که در اثر، فشار واردآمده به عروق ناشي از کاشت گرافت‌ها بوده و اين کاهش جريان خون تمام موها از جمله موهاي کاشته شده و موهاي باقي مانده از قبل را شامل مي‌شود. حالا اين سوال مطرح مي‌شود که آيا استفاده از ماينوکسيديل مي‌تواند باعث افزايش جريان خون گرافت‌ها شود و از شوک آنها جلوگيري کند؟ در پاسخ بايد گفت که مطالعاتي وجود دارند که نشان‌ مي‌دهند در افرادي که بعد از عمل از ماينوکسيديل استفاده کرده‌اند ميزان ريزش مو کاهش يافته است. در اولين مطالعه که در سال 1987 منتشر شد 12 بيمار از 2 تا 3 روز بعد از عمل، روزانه دو بار ماينوکسيديل 2 درصد مصرف کردند و در 2 نفر از بيماران که براي‌شان گرافت‌هاي گرد کاشته شده بود، هيچ‌گونه ريزشي مشاهده نشد. بعضي از جراحان، استفاده از ماينوکسيديل 2درصد را روزي 2مرتبه، تا 5 هفته بعد از عمل، تجويز مي‌کنند. به نظر آنها، ماينوکسيديل با گشاد کردن عروق باعث افزايش جريان خون ناحيه گيرنده مي‌شود و ريزش موقت مو بعد از عمل را کاهش مي‌دهد و ترميم زخم را تسريع مي‌کند.

پي نوشت ها :
 

*متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com