نمره ايمني 206 چند است؟


 

ترجمه: ندا احمدلو




 
پژو 206 جزو ماشين‏هاي سبک و نسبتا کوچکي است که ظاهر خوبي دارد و طرفدار هم کم ندارد. فرم انحنادارش باعث مي‌شود نسبتا ايمن باشد و در تصادفات ساده، دچار فرورفتگي‏هاي عميق شود و نگذارد آسيب تا عمق ماشين نفوذ کند و به سلامت راننده و ساير سرنشينان لطمه‌اي بزند. عملکرد کيسه هوايي‌اش هم در تست‏هاي اوليه مورد تأييد قرار گرفته اما کارشناسان مي‌گويند محافظت از سر و گردن کودکان زير 3 سالي که روي صندلي مخصوص در قسمت عقب اين خودرو مي‌نشينند، تعريفي ندارد.

در تصادف از روبه‌ رو
 

اين خودرو معمولا در مقابل برخوردهاي ناگهاني از روبه‌ رو مي‌تواند از جان راننده و ساير سرنشينان محافظت ‏کند. کمربند ايمني اين خودرو به نحوي طراحي شده که به راننده و سرنشين کناري اجازه نمي‏دهد هنگام تصادف، بيش از اندازه به سمت جلو متمايل شوند و مثلاً سرشان در شيشه يا شکم‌شان در فرمان يا داشبورد ماشين فرو رود. اين طراحي باعث مي‌شود قفسه سينه سرنشين از شکستگي‏هاي احتمالي در امان بماند. صندلي 206 هم طوري طراحي شده که از صدمه ديدن زانوها و ساق و پنجه پاي راننده در برخوردهاي شديد جلوگيري مي‏کند؛ البته به شرط آنکه راننده در حالت استاندارد نشسته باشد و هنگام تصادف، پايش بين پدال‏ها گير نکند.

ايمني عابران پياده
 

ايمني عابران معمولاً ارتباط چنداني با خودرو ندارد و بيشتر وابسته به مهارت و محتاط بودن راننده خودرو است اما پژو 206 جزو ماشين‏هاي نسبتاً دوستدار عابر به شمار مي‌ آيد. اين خودرو، ترمز ABS دارد؛ يعني وقتي راننده در مواقع اضطراري، پايش را روي ترمز مي‏گذارد، خودرو بلافاصله متوقف مي‏شود و مانند خيلي از ماشين‏هاي ديگر تا چند متر روي زمين کشيده نمي‏شود. اين قابليت 206 باعث شده آمار پاييني از برخورد آن با عابران پياده وجود داشته باشد.

ايمني کودکان
 

به‌طور‌کلي توصيه مي‏شود به هيچ عنوان کودک زير 3 سال خود را روي صندلي جلوي هيچ خودرويي ننشانيد. پژو 206 هم از اين قاعده مستثنا نيست زيرا ايمني اين ماشين روي صندلي جلو براي کودکان کم سن و سال چندان مناسب نيست. اگر سيستم باز شدن کيسه هواي ماشين فعال باشد، امکان خفگي هنگام تصادف در بچه ‌ها بالا مي‏رود و اگر اين سيستم غيرفعال باشد، احتمال ضربه خوردن شديد به سر و حتي مرگ در کودکان زياد مي‏شود. نکته ديگر اينکه بستن کمربند ايمني هم براي بچه‌ هاي کوچک توصيه نمي‏شود زيرا ممکن است اين کار باعث خفگي آنها هنگام تصادف‏هاي شديد يا حتي معمولي شود. البته نشاندن کودکان روي صندلي جلوي خودرويي مثل 206 و نبستن کمربند ايمني براي آنها نيز ممکن است به پرت شدن‌شان به خارج از ماشين هنگام ترمزهاي ناگهاني منجر شود زيرا طراحي مدل شيشه ‌هاي اين خودرو به گونه‌ اي است که در صورت پايين بودن مي‏تواند جان کودک را تهديد کند. بنابراين بهترين مکان براي قرار دادن کودکان در خودرو، صندلي عقب ماشين است؛ آن هم به شرط اينکه کودک‌تان را روي صندلي مخصوص بچه ‌ها بنشانيد و شيشه‌ هاي عقب را باز نگذاريد.

در تصادف از طرفين
 

محل قرارگيري کيسه هوايي پژو 206 به گونه‌ اي است که راننده را از شر خطرات شديدي که ممکن است در تصادف‌هاي طرفيني رخ دهد، معمولا در امان نگه مي‏دارد. ممکن است به محض تصادف شديد، کنار يا پشت سر راننده به علت ضربه شديدي که به خودرو وارد شده، به شيشه کناري برخورد کند اما کيسه هوا شدت اين برخورد را مي‏گيرد. شکم و پهلوي راننده هم هنگام برخورد از کنار، در معرض خطر آنچناني قرار نمي‏گيرد زيرا محلي که براي قرار دادن دست روي درب خودرو طراحي شده، از جنس فوم فشرده است و به همين خاطر از صدمه شديد شکم و پهلوها پيشگيري مي‏کند. البته همه 206هايي که در بازار ايران موجودند، سيستم کيسه هوا ندارند و تنها روي تعداد محدودي از آنها، اين سيستم نصب مي‏شود.

مشکلات پژو 206
 

يکي از مهم‌ترين مشکلات 206 که شايد آن را ديده يا شنيده ب اشيد، سبک بودن آن است که باعث مي‌شود زود چپ کند. 206 از نظر وزني، جزو ماشين‏هاي سبک به حساب مي ‌آيد و همين سبک بودن باعث مي‏شود ايمني‏اش در جاده ‌ها، هنگام تصادف در سرعت‏هاي بالا کم شود. امکان چپ کردن اين ماشين هنگام ترمز کردن‏هاي ناگهاني در سرعت‏هاي بالا، بسيار زياد است و همين امر سبب مي‌شود خانواده‌ها کمتر براي مسافرت‏هاي برون شهري از آن استفاده کنند.

اگر مي‌خواهيد 206 بخريد
 

1.اگر زياد حال و حوصله کلاچ و ترمز گرفتن نداريد، بهتر است برويد سراغ 206هاي دنده اتوماتيک.
2.استفاده از 206 دنده اتوماتيک به افرادي که مدام دچار گرفتگي عضلات پا هستند و خانم‏هاي بارداري که پاهاي‌شان ورم دارد، توصيه مي‏شود؛ زيرا ورم و گرفتگي پا مي‏تواند به صورت ناگهاني باعث به هم خوردن تعادل راننده هنگام ترمز کردن و بروز تصادف شود.
3.اگر قصد خريد 206 را داريد، حتماً براي حفظ ايمني خود و ساير اعضاي خانواده ‌تان، انواعي را خريداري کنيد که داراي کيسه هوا هستند.
4.اگر آرتروز مچ دست داريد، بهتر است انواعي از پژو 206 را بخريد که مجهز به فرمان هيدروليک هستند تا مجبور نباشيد براي چرخاندن فرمان ماشين، دست‌تان را زياد به طرفين بچرخانيد.
منبع:www.salamat.com