چانه‌سازي


 

نويسنده:دكتر گلرخ ثريا




 

آشنايي با رايج‌ترين روش‌هاي برجسته‌سازي چانه
 

ممکن است شما از شکل چانه‌ خودتان راضي نباشيد و تمايل داشته باشد چانه برجسته‌تري داشته باشيد؛ از همان‌ نيم‌رخ‌هاي هاليوودي که در تبليغات لوازم آرايشي و بهداشتي، زياد مي‌بينيد. شايد هم پس از يک تصادف رانندگي، شکل چانه‌تان از حالت افتاده باشد. در اين شرايط، شما کانديداي مناسبي براي جراحي چانه و کار گذاشتن پروتز در چانه‌تان خواهيد بود.
عمل جراحي برجسته‌سازي چانه با پروتز اين روزها در دنيا در ميان مردان هم طرفداران زيادي دارد؛ چرا که داشتن چانه‌اي قوي و برجسته يکي از شاخصه‌هاي زيبايي چهره در صورت آقايان است که در کنار داشتن آرواره‌هايي چهارگوش، پوستي آفتاب سوخته، چهره‌اي بدون چروک و بدون چربي اضافه، چهره آقايان را زيباتر و جذاب‌تر مي‌کند. اينها فاکتورهايي است که متخصصان زيبايي براي يک چهره زيبا براي مردان در نظر مي‌گيرند.
برجستگي و فرم صورت هنرپيشگان سينما، خيلي‌ها را وسوسه مي‌کند که به فکر برجسته‌سازي بخش‌هاي گوناگون چهره‌ خود بيفتند و به ويژه خانم‌هاي جواني که به دنبال زيبايي‌هاي هاليوودي‌اند، از اين نظر، بيشتر در معرض خطرند. حتما شما هم شنيده‌ايد که پروتزهايي در بازار وجود دارد که مي‌توان با کار گذاشتن آن در صورت، گونه يا چانه، اين بخش‌هاي صورت را برجسته‌تر کرد و به فرم دلخواه دست يافت. نتايج مطالعات متعدد دانشمندان نيز نشان مي‌دهد که چانه و گونه برجسته يکي از معيارهاي زيبايي صورت است. به‌صورت طبيعي، قوس گونه‌اي که بخشي از استخوان گونه است، موجب برجستگي گونه‌ها مي‌شود. در حقيقت، کساني که گونه‌هاي برجسته‌اي دارند، به صورت ارثي، اسکلت صورت‌شان به اين شکل درآمده است. در بعضي افراد نيز استخوان‌هاي گونه به ميزان کافي رشد نکرده و بنابراين گونه‌هاي پهن و بي‌حالتي دارند.

چانه‌سنجي
 

به طور ايده‌آل، در يک نماي نيم‌رخ، خط عمودي که از کنار لب پايين شما کشيده مي‌شود، بايد به چانه شما برسد. اگر نوک چانه شما عقب‌تر از اين خط باشد، يعني چانه شما عقب‌تر از حالت ايده‌آل است و در اين شرايط ممکن است تقويت چانه يا همان جلوتر آوردن آن، براي هماهنگ کردن اجزاي صورت شما لازم باشد ولي اگر نوک چانه شما از اين خط عمودي جلوتر باشد، آن‌وقت شما چانه‌اي بيرون‌زده خواهيد داشت که مي‌توانيد با مشورت يک جراح پلاستيک، از کوچک‌تر کردن چانه‌تان سود ببريد. يک چانه ايده‌آل و متناسب مي‌تواند حالت لب‌ها، دندان‌ها و بيني شما را بهتر کند.

پروتز چانه
 

اين جراحي را مي‌توان با يک بي‌حسي موضعي و در مواردي نيز به وسيله بي‌هوشي عمومي انجام داد. جراح، برشي کوچک در داخل دهانتان يا زير چانه‌تان ايجاد خواهد کرد. يک پروتز مخصوص چانه، زيرپوشش استخوان چانه شما کار مي‌گذارد و برش را با بخيه‌هاي قابل جذب مي‌بندد و شما ساعاتي پس از انجام اين جراحي از بيمارستان مرخص خواهيد شد. اگر اين جراحي به وسيله يک متخصص جراحي پلاستيک ماهر انجام شود، به طور معمول، عوارض آن نادر است. براي اينکه از نتيجه عمل جراحي چانه‌تان راضي باشيد، پيش از کار گذاشتن پروتز در چانه‌تان خواسته‌هايتان را به طور دقيق با جراح‌تان در ميان بگذاريد تا از عمل جراحي توقعات بيش از اندازه نداشته باشيد.

جراحي فك
 

گاهي اوقات براي برجسته‌تر کردن چانه نياز به کار گذاشتن ايمپلنت (پروتز) در چانه نيست. اگر فک پايين شما خيلي عقب رفته است و نيمه تحتاني صورت شما تورفته به چشم مي‌آيد، راه ديگري نيز براي برجسته‌تر نشان دادن چانه شما وجود دارد و آن، جراحي فک است. در اين جراحي، جراح فک و صورت، فک پايين شما را جراحي خواهد کرد و آن را در موقعيت قدامي‌تري قرار خواهد داد. در اين صورت، چانه شما برجسته‌تر به نظر خواهد آمد؛ به ويژه اگر چانه‌تان برجستگي استخواني طبيعي را داشته باشد، شما با اين جراحي، به شکل و فرم دلخواه‌تان دست خواهيد يافت.

جراحي فك و پروتز چانه
 

گاهي براي دست‌يابي به فرم دلخواه فک و چانه لازم است هر 2 عمل جراحي روي صورت شما انجام شود؛ يعني علاوه بر اينکه فک پايين شما جراحي شده و در موقعيت جلوتري قرار داده مي‌شود، پروتزي نيز در چانه شما کار گذاشته خواهد شد. اين عمل جراحي سنگين‌تر خواهد بود و شما بايد خود را براي دوره استراحت طولاني‌تري آماده کنيد.
منبع: www.salamat.com