قوه تخيل و فوايد آن در زندگي


 






 
چـارلز دارويـن اعتـقاد داشـت کـه مــنطق بزرگترين توانايي بشر است اما همچنين مي گويد که "قوه ي تخيل بالاترين امتـيــاز بشر است." و البته ، حق با اوسـت ، چـون ما مي توانيم هـر زمان و به هر صـورتي که خـواستيم قوه ي تخيلمان را به کار بيندازيم.
مطمئناً يکي از بزرگترين نعمت هايي که خداوند به انسان بخشيده توانايي او براي تصـور و تجسم ذهني است . و در اين موراد هم مثل ساير تـوانايي هايمان ، هر چه بيشتر از آن کار بکشيم ، کارايي آن بهتر مي شود. توانايي افزايش قدرت تخيل و خلاقيت در دسترس همگان است.
ريچارد کوهن در کتاب خود "ذهن نويسنده،" تخيل و تفکر خلاقانه را پوچ و باطل توصيف مي کند. او اينطور ميگويد، "وقتي نويسنده ها بيشترين تلاش خود را براي نوشتن بهترين و خلاقانه ترين اثر خود به کار مي گيرند، انگار که هيچ کاري نکرده اند." شايد به همين دليل باشد که خيلي از آدم ها براي بالا بردن قوه ي تخيل خود دست به تلاش نمي زنند. چرا بايد به چيزي که فقط "خيال باطل" است توجه کنند؟ و البته پاسخ اين سؤال مي تواند اين باشد: چون بزرگترين دستاوردهاي جهان نتيجه ي تلاش کساني است که نيروي تخيل خود را به کار انداخته اند.
هر دستاوردي نتيجه ي خيالپردازي يک انسان از چيزهايي است که وجود نداشته اند اما با جمع آوري ايده ها، الهام و عمل مي توان آنها را به واقعيت تبديل کرد. شايان ذکر است که آن نوع خيالپردازي که مد نظر ماست، آن نوع خيالپردازي هاي باطل و بيهوده از روي تنبلي و بيکاري نيست. بلکه منظور آن نوع خيالپردازي است که ريچارد کوهن آن را "وضعيت ذهني کاملاً هوشيار، شنوا و بسيار متمرکز" مي نامد. او مي گويد، "شما مي توانيد خود را براي الهام گرفتن آموزش دهيد. الهام گرفتن ميتواند براي شما مثل يک عادت در آيد." اما هر کدام از ما به طرق مختلف الهام مي گيريم. وضعيت و موقعيت زماني و مکاني براي هر کس متفاوت است. شايد براي شما صبح هاي زود بهترين زمان باشد، آن زمانيکه بيشتر مردم هنوز خواب هستند و همه جا آرام است. به پنجره خيره مي شويد و همانطور که طلوع آفتاب را تماشا ميکنيد درمورد چيزي که مي خواهيد خلق کنيد، فکر مي کنيد. براي ديگران شايد آخرِ شب زماني مناسب براي خيالپردازي و گشت و گذار در افق هاي جديد ذهن باشد. در حقيقت، تخيل ما هميشه براي ما آماده به کار است، حتي وقتي در خواب هستيم. اما فقط گاهي اوقات همه چيز را کنار ميگذاريم و براي حل يک مشکل، تصويرسازي ميکنيم و قوه ي تخيلمان را به کار مي اندازيم. در اين مواقع بهتر است قلم و کاغذ در دسترسمان بشد تا بتوانيم افکار و ايده هايمان را يادداشت کنيم. ممکن است پاسخ شما براي رفع مشکلتان در يک جلسه خيالپردازي عيني به ذهنتان نيايد، اما موقع رانندگي، پياده روي يا گوش کردن به موسيقي ناخودآگاه غافلگيرتان کند. حتي ممکن است اطلاعاتي که مي خواستيد را در خواب مشاهده کنيد. با اينکه خيلي چيزها در مورد ذهن انسان هنوز کشف نشده است، اما مي دانيم که قدرت آن براي حل مشکلات و دستيابي به هدف ها، نامحدود است. البته، اين وظيفه ما است که براي ذهنمان طرح مشکل کنيم يا هدفي براي دست يافتن فراهم کنيم.
به همين خاطر خوب است که زماني از روز را به کار کردن روي تقويت قوي تخيل خود اختصاص دهيم. فقط کافي است کمي ذهنمان را باز کنيد، همين. مي دانم پذيرفتن اين ايده که هر چيزي امکانپذير است، کمي دشوار است، اما در قلمرو ذهن اين حقيقت دارد. شما قادر به تصور هر چيزي هستيد. و اين امکان هم وجود دارد که با افزودن کمي الهام و عمل به آن، چيزهايي که خيالپردازي مي کرديد را به واقعيت برسانيد
ارسال توسط کاربر محترم سایت : alijam110