چاره زبري پوست


 

نويسنده : دکتر بهروز باريک‌بين، متخصص پوست‌ومو




 
پوست دست بسياري از مرداني که کار خارج از منزل دارند يا کار ساختماني انجام مي‌دهند، به دليل مواجهه طولاني‌مدت با هوا دچار خشکي و زبري شده و بعضا خشن مي‌شود.
بسياري از اين مردان دست‌هاي‌شان را با صابون‌هاي غيراستاندارد يا با محلول‌هايي که خاصيت پاک‌کنندگي قوي دارد مي‌شويند يا از صابون‌هايي استفاده مي‌کنند که بسيار قوي بوده و خاصيت پاک‌کنندگي بالايي دارند، در نتيجه چربي طبيعي پوست را از بين مي‌برد.

بسياري از آقايان هم به دليل شغل خاص خود، نظير مکانيکي يا کار به عنوان کارگر ساختمان، از صابون‌هاي مايعي که خاصيت پاک‌کنندگي زيادي دارند استفاده مي‌کنند، چرا که اين افراد مرتب با روغن سر و کار دارند. بنابراين از مواد پاک‌کننده يا محلول‌هاي از بين برنده چربي مثل نفت و تينر براي تميزکردن دست‌هاي‌شان استفاده مي‌کنند. يا برخي از مردان نقاش از مواد پاک‌کننده خاص استفاده مي‌کنند که براي پوست بسيار مضر است.
اينها همه موادي هستند که به پوست آسيب‌ رسانده و يک نوع اگزما به نام اگزماي تماسي تحريکي ايجاد مي‌کند. در اين حالت پوست دچار خارش، سوزش و زبري، رنگ و ترک‌هاي عمقي مي‌شود. اگر مردان توجه بيشتري به پوست‌شان داشته باشند و مرتب از مرطوب‌کننده استفاده کنند و از شوينده‌هاي نامناسب استفاده نکنند پوست دست‌هاي‌شان خشن نخواهد شد. بهتر است از مواد شوينده ملايم مثل صابون بچه استفاده کنند و مرتب دست‌ها‌ي‌شان را چرب کنند. از کرم‌هاي حاوي اوسرين يا کرم‌هاي حاوي اوره 5 درصد يا 10 درصد استفاده کنند تا ضخامت و خشونت پوست‌شان کمتر شود. بهترين زمان براي چرب کردن دست‌ها هم بلافاصله بعد از شستشو است.
در افراد مکانيک که با روغن سر و کار دارند و مجبورند از حلال‌هاي پاک‌کننده روغن استفاده کنند، همين حلال‌ها مزيد بر علت شده و بر خشونت پوست آنها مي‌افزايد. به دنبال استفاده از اين حلال‌ها بايد از کرم‌ها استفاده و از دستکش‌هاي نخي استفاده کرد. اگر سوزش و خارش پوست شديد بود حتما بايد به يک متخصص پوست مراجعه کنند و از کرم‌هاي ضدالتهابي تا رفع التهاب استفاده نمايند.
منبع:www.salamat.com