منابع‌ 4 ‌گانه چربي


 






 
نگاهي به تفاوت اسيدهاي چرب موجود در مواد غذايي
روغن‌ها گروه بزرگي از خوراكي‌ها هستند كه مصرف مقادير محدود (و البته از انواع مفيدشان) در تمام رژيم‌هاي غذايي توصيه مي‌شود. روغن‌هاي مفيد، آنهايي هستند كه منشأ حيواني ندارند و غيراشباع قلمداد مي‌شوند. به طور كلي، چربي‌ها را به دو دسته اشباع و غيراشباع تقسيم مي‌كنند كه گروه دوم، خود، داراي دو عضو (تك‌غيراشباع و چندغيراشباع) است كه دريافت هر كدام مي‌تواند فوايدي براي مصرف‌كننده در پي داشته باشد. علاوه بر انواع يادشده، اسيدهاي چربي از نوع ترانس هم وجود دارند كه بايد تا آنجايي كه مي‌شود دريافت‌شان را به حداقل رساند. در پوستر اين هفته‌مان نگاهي انداخته‌ايم به مهم‌ترين نكاتي که بايد درباره اين گروه از خوراكي‌ها به خاطر داشته باشيم....

اسيدهاي چرب تك‌غيراشباع/عالي
 

اين اسيدهاي چرب، كلسترول و تري‌گليسريد خون را كم كرده و HDL (چربي خوب) را بالا مي‌برند. بنابراين احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي با دريافت آنها كمتر مي‌شود.

منابـع
 

زيتون
روغن زيتون
كره بادام زميني
آووكادو

اسيدهاي چرب چند غيراشباع/خوب
 

اين اسيدهاي چرب به رشد طبيعي كودكان كمك كرده و براي داشتن پوستي سالم، ضروري هستند و در ساخت تركيباتي به نام ايكوزانوييدها كه در اعمالي مانند تنظيم فشار خون، پاسخ‌هاي ايمني و انتقال تحريكات عصبي دخيل‌اند، شركت مي‌كنند.

منابـع
 

روغن ذرت
كنجد
روغن آفتابگردان
ماهي قزل‌آلا و شاه‌ماهي
گردو

اسيدهاي چرب اشباع/نسبتا خوب
 

زياده‌روي در دريافت اين گروه، چربي خون را بالا مي‌برد؛ يعني موجب افزايش LDL (چربي بد) شده اما تأثيري بر HDL (چربي خوب) نمي‌گذارد و به اين ترتيب احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را مي‌افزايند. در ضمن، ميزان راديكال‌هاي آزاد را در بدن بالا برده و سرطان‌زا خواهند بود. يادتان باشد كه چربي خون، خود، عاملي خواهد بود براي افزايش قند خون و بنابراين ديابتي‌ها نبايد اين دسته از اسيدهاي چرب را مصرف كنند.

منابـع
 

شير پرچرب
خامه
پنير
گوشت قرمز
كره

اسيدهاي چرب ترانس/بد
 

اين اسيدهاي چرب علاوه بر سرطان‌زا بودن، موجب افزايش LDL (چربي بد) مي‌شوند و HDL (چربي خوب) را نيز كم مي‌كنند. به اين ترتيب، بيش از اسيدهاي چرب اشباع، احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي را بالا مي‌برند.

منابـع
 

سيب‌زميني سرخ‌كرده
بيسكوييت و انواع شيريني‌
چيپس
انواع فست‌فود
منبع:www.salamat.com