تاثیر متقابل مدیریت و عرفان بر هم
تاثیر متقابل مدیریت و عرفان بر هم
انبیاء و اولیاء الهی چهره های برجسته عبودیت و عرفان ناب هستند. در عین حال با مدیریت عارفانه در مقابل بزگترین طاغوت های زمان خود ایستاده اند و زیباترین مدل مدیریت عدالت گستر را در تاریخ ثبت کرده اند. در این مسیر نقطه شروع، عبودیت و عرفان مدیریت است تا با اندوختن معنویت، حکمت و قدرت الهی از گذر مدیریت بحران ها و مدیریت انبیاء و اولیاء الهی به عنوان الگوهای مدیریت عارفانه آمیختن انواع مدیریت ها با مدیریت عرفان است.
هر روز در نماز، شهادت می دهیم که «و اشهدان محمداً عبده و رسوله» و این همان رسالت بزرگ انبیاء الهی است که ابتداء به قله رفیع عبودیت صعود کنند سپس مردم را به آن قله رفیع عبودیت دعوت کنند و این عبودیت یعنی دوری از رذیلت ها و کسب فضیلت ها.
مدیریت عارفانه یعنی آمیختن انواع مدیریت ها با مدیریت عرفان. پس عرفان به معنی اوج عبودیت در مدیریت چه نقشی دارد؟ عرفان به همه ارکان مدیریت قداست و رنگ خدایی می دهد. مدیریت عارفانه مدیریت خداپسندانه است، مدیریت عارفانه سرچشمه همه خوبیها، فضیلت ها و نور الهی است، مدیریت عارفانه از بدیها، رذیلت ها و تاریکی های نفسانی به دور است. در مدیریت عارفانه سؤالهای ذیل مطرح است:
1.نقدی بر « مدیریت دینی» و « مدیریت علمی».
2.شبهه سکولاریسم بر «مدیریت اسلامی»
3. شبهه بر عرفان اجتماعی
4.مدیریت عارفانه چه اهداف و وظایفی دارد؟
5.ویژگی های مدیر در مدیریت عارفانه کدام است؟
6.عرفان در تربیت و روابط نیروی انسانی چه اثراتی دارد؟
7.الگوهای مدیریت عارفانه کدامند؟
8.برای شیفتگان مدیریت عارفانه چه رهنمودهایی است؟
9.دعا و نیایش چه نقشی در مدیریت عارفانه دارد؟
پاسخ این پرسش ها را در این نوشتار دنبال می کنیم.
یشگفتار:
مدیریت عارفانه، مدیریت فسادزایی از مجموعه حوزه مدیریت مدیران است که نگارنده درصدد تبیین آن است.
مقدمه
ـ لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه . سوره احزاب/21 و ما هر روز در هر نماز واجب به دو هدف کلی پیامبر این گونه شهادت می دهیم که: «و اشهدان محمداً عبده و رسوله» شهادت می دهم که محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) بنده خدا و رسول اوست.
و این شهادت می تواند بیانگر مطالب ذیل باشد:
1. ویژگی مدیریت عارفانه پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در دو عنوان خلاصه می شود. عبادت خدا، رسالت الهی
2.عبودیت و بندگی مقدم بر رسالت و پایه رسالت می باشد.
3. اگر عبودیت و بندگی نباشد پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) چه پیامی برای انسانها دارد؟ مگر نه این است که پیامبر مبعوث شده است تا انسان ها را به هدف خلقت که همان عبودیت است دعوت کند؟
و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون سوره ذاریان/56
4. عبادت لحظه لحظه های مسیر رسالت را از فساد مصون می دارد. لذا پیامبر اسلامی(صلی الله علیه و آله و سلم) در اوج رسالت از فساد مصون بود برای اینکه لحظه لحظه های مسیر رسالتش را نور عبودیت و عرفان روشن می کرد.
5 . عبادت خدا و رسالت الهی هر دو لازم و ملزوم یکدیگرند پس نمی توان عبادت را بدون رسالت و یا رسالت را بدون عبادت تبیین کرد.
6. پیامبر عظیم الشأن اسلام هم در عبودیت خدا و هم در ابلاغ رسالت الهی و رهبری امت، بهترین الگو است.
7. ما در نظام جمهوری اسلامی معتقد به شایسته سالاری هستیم به عبارت دیگر حکومت، حکومت شایستگان است و مدیران ما انسان هایی وارسته و فرزانه هستند که به کمال نزدیک ترند تا مردم. پس شایسته است که مدیران شایسته در الگوگیری از اهداف کلی پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) پیشتازتر باشند و در حوزه مدیریت خویش با دو مقوله عرفان مدیریت و مدیریت عرفان آشنا باشند.
عرفان مدیریت، شایسته مدیران اسلامی است و مدیریت عرفان، عرفان گستری مدیران در حوزه مدیریت است.
ارسالي از طرف کاربر محترم : mastor
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}