در جستجوي قمر گمشده سياره گردن‌شكسته


 






 
اورانوس تفاوت‌های بسیاری با دیگر سیارات منظومه شمسی دارد، چراکه عملا سیاره‌‌ای مرده است و محور دورانش به‌‌دور خود بر صفحه دوران به دور خورشید خوابیده است. شاید قمری گمشده ، پاسخ معمای اورانوس باشد. شايد شبيه به داستان‌هاي كودكانه به نظر برسد، اما اين كه تمايل عجيب اورانوس ممكن است از قمر بزرگ آن نشات گرفته باشد، يك حقيقت است.
اورانوس حول محوري مي‌چرخد كه تقريبا خوابيده بر صفحه سيستم خورشيدي است ، و نه عمود بر آن. و هيچ كس هم دليل اين امر را نمي‌داند. يك نظريه در مورد اين حركت عجيب اين است كه تمايل آن نتيجه برخورد با جسمي هم‌اندازه زمين است؛ اما ايگناسيو ماسكيورا از انستيتو SETI در كاليفرنيا مي‌گويد: « اين نظريه تقريبا نتوانسته هيچ چيزي را در مورد اين سياره توضيح دهد. مثلا اين‌كه چرا مدارهاي 27 قمر شناخته شده اورانوس، مانند خود سياره متمايل نشده‌اند؟»

به گزارش نيوساينتيست، در حال حاضر گوانيل بو و ژاك لاسكار در رصدخانه پاريس در فرانسه، توضيح ديگري را براي اين مسئله مطرح كرده‌اند. به عقيده آنها شايد اورانوس، يك قمر ديگر با وزن خيلي زياد داشته است؛ اگر اين قمر فرضي يك درصد از جرم اورانوس را داشته باشد و در فاصله معيني از اين سياره به دور آن بچرخد، تعادل سياره را به مقدار بسيار اندكي بر هم مي‌زند و بر ميزان تلو تلو خوردن سياره حول محور وضعي‌اش مي‌افزايد. مدل‌سازي اين دو نشان داده است كه بعد از گذشت زماني حدود دو ميليون سال، ميزان اين اعوجاج به اندازه‌اي زياد خواهد شد كه سبب مي‌شود سياره به يك سو بغلتد.
البته درمورد سرنوشت اين قمر فرضي اتفاق نظر وجود ندارد. شايد بعد از اين زمان، اين ماه مجهول در اثر عبور سياره ديگري از نزديكي اورانوس، از آن جدا شده باشد و جايي در فضاي منظومه شمسي سرگردان باشد؛ ولي اگر هنوز در حال گردش در منظومه شمسي نباشد، ممكن است كه در اثر برخورد با يك غول گازي ديگر نابود شده باشد.
از ديد ويليام وارد از انستيتو پژوهشي جنوب غرب كلرادو، اين نظريه مي‌تواند قابل قبول باشد، اما اين نكته را نبايد از نظر دور داشت كه هيچ نشانه‌اي مبني بر وجود يك ماه اضافي در اورانوس وجود ندارد، البته به غير از تاثيري كه بو و لاسكار ادعا مي‌كنند كه اين ماه گم شده بر محور چرخش اورانوس به حول خود داشته است.
ارسالي از طرف کاربر محترم : sm1372