خواص پنير ليقوان


 

نويسنده:دکتر خديجه رحماني*




 
پنير ليقوان از نظر ارزش غذايي با تمام پنيرها برابري مي‌‌کند و تفاوتي با ساير اعضاي اين گروه ندارد. در كل، پنير از دسته لبنيات است و ارزش غذايي‌اش برمي‌گردد به پروتئين ـ که کيفيت بسيار بالايي دارد ـ کلسيم، فسفر و منيزيم. مي‌توان گفت لبنيات غني‌ترين منبع کلسيم و ويتامين‌هاي محلول در چربي به ويژه ويتامين A، D و برخي ويتامين‌هاي گروه B (که مقدارشان به نحوه تهيه پنير بستگي دارد) محسوب مي‌شوند.
يکي از ويژگي‌هاي خاص پنير ليقوان، در مقايسه با ساير پنيرها، اين است که در فرآيند تبديل شير به پنير از باکتري‌هايي استفاده مي‌شود که پروبيوتيک هستند و همان‌طور که مي‌دانيد پروبيوتيک‌ها باعث بهبود هضم موادغذايي مي‌شوند و براي دستگاه گوارش بسيار مفيدند. به همين دليل، مصرف اين نوع پنير به افرادي که مبتلا به ناراحتي‌هاي گوارشي هستند يا حتي سيستم ايمني ضعيفي دارند، توصيه مي‌شود؛ زيرا پروبيوتيک‌ها تقويت کننده سيستم ايمني هم هستند. در کنار اين فوايد، پنير ليقوان مشکلاتي هم دارد و مصرف آن به برخي افراد توصيه نمي‌شود.
مشکل اول چربي بالاي اين پنير است و به همين دليل مصرف زياد آن به ويژه به افراد مبتلا به ناراحتي‌هاي قلبي‌عروقي و افراد داراي کلسترول بالا و چربي خون توصيه نمي‌شود؛ چون چربي اين پنير از نوع اشباع بوده و کلسترول بالايي دارد. مشکل دوم، نمک است؛ چون اين پنيرها براي افزايش ماندگاري‌شان در نمک فراواني قرار مي‌گيرند بنابراين بهتر است قبل از مصرف حداقل آنها را 2 تا 4 ساعت در آب جوشيده قرار داد و پس از خنک شدن در يخچال گذاشت تا مقداري از نمکشان کاسته شود.
البته ميزان مصرف اين نوع پنير بهتر است در روز در حد يک يا دو واحد و هر واحد نيز به اندازه يک قوطي کبريت باشد. به طور کلي، پنير ليقوان پروتئين بسيار خوبي دارد به‌خصوص پروتئين کازيين که به جذب بهتر ساير پروتئين‌ها کمک مي‌کند و براي افرادي که دچار سوءهاضمه هستند، مفيد است. علاوه بر همه اينها با توجه به کيفيت بالاي پروتئين موجود، اين پنير را در گروه گوشت هم قرار مي‌دهند و در نتيجه مصرف آن براي افرادي که نمي‌توانند يا حتي دوست ندارند گوشت بخورند، گزينه‌اي مناسب است. اين پنير همچنين جايگزين مناسبي براي شير بوده و مصرف آن براي افرادي که عدم تحمل به لاکتوز دارند نيز توصيه مي‌شود. پس اگر به هر دليلي كمتر از شير استفاده مي‌كنيد حتما دقت داشته باشيد كه پنير را به تنهايي يا به همراه انواع سالاد يا غذاهاي اصلي در برنامه روزانه خود بگنجانيد.

پي نوشت ها :
 

* متخصص تغذيه

منبع:www.salamat.com