تابستان براي قلب ضرر دارد!


 

نويسنده:دکتر منوچهر قاروني*




 
اغلب ما در تابستان و هواي گرم، تندخوتر و عصباني‌تر از ديگر ايام هستيم. تپش قلب ما در گرماي تابستان بالاتر مي‌رود و ميل به غذا خوردن‌مان کم مي‌شود؛ در حالي که در زمستان‌ها ميل به غذا خوردن و اشتها بالاتر مي‌رود. در تابستان به دليل گرماي هوا، مخصوصا در ساعات اوج گرما، اگر در معرض عوامل استرس‌زا قرار بگيريم خطر سکته قلبي بيشتر مي‌شود. تا به حال يک روز گرم در ترافيک سنگين بوده‌ايد؟ حس شما چه بوده است؟ آمارها نشان مي‌دهند گرما مي‌تواند خطر سکته و مرگ ناگهاني را افزايش دهد.
گرماي تهران، خشک است و موجب مي‌شود که عرق تبخير شود و با تبخير حس خنک شدن را به وجود آورد. اما در شهرهايي مانند بوشهر و بندرعباس که نقطه شبنم بالاست نه تنها گرما، بلکه حجم خون ما هم بالا مي‌رود و به همين دليل تبخير کمتر صورت مي‌گيرد. در واقع، به دليل بالا بودن حجم خون در اين مناطق (چون هوا رطوبت دارد) کار قلب زيادتر از معمول مي‌شود.
اگر کسي بيماري قلبي هم داشته باشد با اين اتفاقات و کار زياد، قلب‌اش در معرض سکته خواهد بود. واقعيت اين است که ما در زندگي امروزه نمي‌توانيم از دست استرس‌ها فرار کنيم. اما بايد اقداماتي انجام دهيم که استرس به علاوه گرما سلامت قلب‌مان را به خطر نيندازد. توصيه‌هاي زير ممکن است در اين امر به شما کمک کنند:
1. اول از همه به عزيزاني که راننده تاکسي هستند توصيه مي‌کنم آب خنک و يخ و ليوان داشته باشيد. بد نيست روي سقف باربند حصيري بگذاريد تا بتوانيد حتي اين منبع آب خنک را با خود حمل کنيد. مرتب بايد آب بنوشيد و هنگام ترافيک به جاي حرص خوردن به موسيقي گوش دهيد.
2. اگر اهل ورزش صبحگاهي هستيد نبايد ساعت 5 يا 6 صبح که قلب هنوز آمادگي لازم را ندارد، ورزش کنيد. بهتر است ساعت 8 صبح را براي ورزش تابستانه انتخاب کنيد. ساعت 6 صبح بلند شويد و صبحانه بخوريد و حوالي ساعت 8 براي قدم زدن در پارک يا نرمش در خانه آماده شويد. اين کار شما (ورزش در صبح خيلي زود) مانند آن است که با ماشين خود که هنوز گرم نکرده‌ايد، سربالايي برويد يا از يک دونده که روي صندلي ذخيره‌ها نشسته، بخواهيد ناگهان بلند شود و بدون گرم کردن خود بدود.
3. وقتي ورزش مي‌کنيم (مثلا مي‌دويم) مقدار خوني که قلب در هر دقيقه به بدن پمپ مي‌کند تا 5 برابر افزايش مي‌يابد و حجم خوني که با هر تپش از قلب خارج مي‌شود 10 تا 35 درصد زياد مي‌شود. يادتان باشد که در دماي بالا نبايد مصرف آب را هنگام ورزش فراموش کنيد و منتظر تشنگي نمانيد.
4. بيماران قلبي نبايد در ساعات اوج گرما از منزل خارج شوند و بهتر است قبل از هر کاري به محض خروج از رختخواب داروي خود را بخورند.

پي نوشت ها :
 

* متخصص قلب و عروق

منبع:www.salamat.com