8 باور غلط درباره دندان‌ها


 

نويسنده:دکتر گلرخ ثريا




 
در ميان مردم، باورهاي مختلفي درباره چيزهاي مختلف وجود دارد که بهداشت دهان و دندان هم از اين قاعده مستثنا نيست. مثلا بعضي‌ها تصور مي‌کنند هر دنداني که بيفتد، يک دندان جديد به جاي آن در مي‌آيد و يا شيريني خوردن باعث مي‌شود که دندان کِرم بگذارد و از اين جور حرف‌ها. به نظر شما اين باورها مبناي علمي‌ دارند؟ در این نوشته 8 نمونه از اين باورهاي غلط اما رايج را در حوزه بهداشت دندان‌ها بیان می کنیم.

1. شيريني نخور، دندان‌ات کِرم مي‌گذارد!
 

شما هم حتما اين جمله را شنيده‌ايد. آيا شما هم به وجود كِرم دندان اعتقاد داريد يا اين موضوع را يك باور عاميانه مي‌دانيد؟ محققان در يك پژوهش جديد تصاوير ميكروسكوپي از ساختارهاي بسيار كوچك و عجيب شبيه به كِرم را در درون دندان كرسي انسان به دست آورده‌اند. براساس اين گزارش، از زمان‌هاي بسيار قديم و در بسياري از فرهنگ‌ها، اين اصطلاح در بين مردم رواج داشته است كه دندان‌ها دچار كِرم‌خوردگي شده و پوسيده و تخريب مي‌شوند و اكنون محققان با كشف اين ساختارهاي جديد و بسيار كوچك، اين باور قديمي را اثبات كرده و نشان داده‌اند.محققان دانشكده پزشكي دانشگاه مريلند كه كاشف اين اجزاي كِرمي‌شكل هستند، در اين باره مي‌گويند: «ما مي‌دانيم كه اين ساختارها كِرم نيستند اما ماهيت اصلي آنها هنوز نامعلوم است.» در اين پژوهش معلوم شده است كه اجرام استوانه‌اي يا لوله‌اي شكلي از ميان حفره‌هاي طبيعي دندان‌ها به سمت بيرون رشد كرده‌اند. درون يك دندان انسان بيش از 500 هزار عدد از اين استوانه‌ها در هر ميلي مترمربع وجود دارد كه به عنوان كانال‌هاي كشيده شده از اعصاب به سمت دندان عمل مي‌كنند. اين استوانه‌ها احساس گرما و سرما را به اعصاب دندان منتقل مي‌نمايند. نظر دندانپزشكان درباره ماهيت و منشأ اين ساختارها متفاوت است. در پژوهش جديد تصاوير دقيق‌تري از اين ساختارها به دست آمده است، اما در عين حال سوالات بيشتري را در ذهن محققان به وجود آورده است. از اين رو بررسي‌هاي دانشمندان براي كشف ماهيت اين ساختارها ادامه خواهد داشت.

2. جرم گيري به ميناي دندان آسيب مي‌رساند!
 

بيشتر مردم تصور مي‌كنند جرم‌گيري دندان موجب نازك شدن ميناي دندان و پوسيدگي آن مي‌شود اما در واقع، هنگامي كه جرم روي دندان‌ها تشكيل مي‌شود، لايه‌اي روي دندان‌ها قرار گرفته و آن را از تحريكات سرما و گرما حفظ مي‌كند. به هنگام جرم‌گيري اين لايه برداشته مي‌شود و حساسيت به سرما و گرما در دندان‌ها رخ مي‌دهد و اين باور غلط را به وجود مي‌آورد كه دندان‌ها در اثر جرم‌گيري تراشيده شده و خالي شده‌اند. بايد توجه داشت كه اساسا دستگاه جرم‌گيري قادر به تراش دندان نيست و اين حساسيت تنها به علت برداشته شدن لايه جرم است. تنها وسايلي که قادر به تراش دندان‌ها هستند، فرزهايي هستند که سر الماسي و يا کاربايد دارند و روي مته دندانپزشکي سوار مي‌شوند.

3. در هر بارداري، مادر يک دندان‌اش را از دست مي‌دهد!
 

حتما اين را شنيده‌ايد که «زنان به ازاي هر بارداري، يک دندان خود را از دست مي‌دهند» اما اين يک عقيده کاملا اشتباه است. بارداري به خودي خود هيچ اثري روي دندان‌ها ندارد. اين باور غلط از آنجا شکل گرفته که در گذشته تصور مي‌شد جنين کلسيم مورد نياز خود را از دندان‌هاي مادر مي‌گيرد اما امروزه ثابت شده که جنين کلسيم و ساير مواد مورد نياز خود را از مواد غذايي‌اي که مادر مي‌خورد دريافت مي‌کند. واقعيت اين است که علت از دست رفتن دندان در بيشتر زنان باردار، رژيم غذايي پر شکر همراه با بي‌توجهي به بهداشت دهان و دندان مادر و مراجعه نکردن او به دندانپزشک است.

4. قاشق را قبل از گذاشتن در دهان کودک، اول در دهان خودتان بگذاريد تا کاملا تميز شود!
 

يکي از عادت‌هاي غلط برخي مادران اين است که قاشق و يا پستانک کودک را قبل از اينکه در دهان کودک بگذارند، به منظور تميز کردن، اول آن را داخل دهان خود مي‌گذارند. هم‌زمان با رويش دندان‌ها، ميکروب‌هاي پوسيدگي‌زا وارد دهان مي‌شوند و آغاز به فعاليت مي‌کنند که اين عادت غلط برخي مادران باعث مي‌شود اين ميکروب‌هاي پوسيدگي‌زا زودتر وارد دهان کودک شوند و به همين دليل پوسيدگي‌هاي دندان را در کودک افزايش دهند. دهان مادر به هيچ‌وجه از دهان کودک تميز تر نيست و اين کار باعث مي‌شود بسياري از ميکروب‌هاي بيماري‌زا وارد دهان کودک شوند که مهم‌ترين اين ميکروب‌ها ميکروب‌هاي پوسيدگي‌زا هستند.

5. عمر دندان‌هاي شيري تا 7سالگي است!
 

در ميان مردم اين باور غلط وجود دارد که عمر دندان‌هاي شيري تا 7سالگي است. اين تصور باعث شده در حفظ و بهداشت دندان‌هاي شيري سهل‌انگاري شود. حدود 70درصد از ناهنجاري‌هاي دنداني در سنين بالا ناشي از کم‌توجهي به دندان‌هاي شيري و زود از دست دادن اين دندان‌ها است. زود از دست دادن دندان‌هاي شيري که بايد تا سن 10 تا 12 سالگي حفظ شوند باعث مي‌شود فضاي خالي آنها توسط دندان‌هاي مجاور پر شود که اين مشکل باعث مي‌شود جايي براي رويش دندان‌هاي دايمي وجود نداشته باشد و ناهنجاري‌هاي دنداني و فکي ايجاد ‌شود. افتادن دندان‌هاي شيري از شش و هفت سالگي آغاز مي‌شود و تا10ـ 12سالگي ادامه مي‌يابد؛ بنابراين والدين بايد درست مانند دندان‌هاي دايمي از دندان‌هاي شيري هم مراقبت کنند و براي ترميم و عصب کشي اين دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنند.

6. دود سيگار و اسپري بي‌حسي درد دندان را از بين مي‌برد!
 

حتما شما هم افرادي را ديده‌ايد که وقتي دندان‌شان درد مي‌گيرد، سيگار مي‌کشند که دود آن در اطراف دندان باعث کاهش درد شود و يا از داروخانه يک اسپري بي‌حسي مي‌خرند و به دنداني که درد مي‌کند مي‌زنند تا درد دندان‌شان بهتر شود ولي اين هم يک باور غلط است؛ چون اسپري بي‌حسي فقط لثه را بي‌حس مي‌کند و موقتا شما احساس بي‌دردي مي‌کنيد ولي در واقع اين احساس گذرا است و با عصب کشي دندان‌تان درد آن واقعا بهبود پيدا مي‌کند.

7. مکيدن پستانک باعث نامرتبي دندان‌هاي کودک مي‌شود!
 

اين هم يک باور غلط است که برخي افراد براي اينکه کودک‌شان در آينده نياز به ارتودنسي پيدا نکند، به او پستانک نمي‌دهند ولي دندانپزشکان اعتقاد دارند که مکيدن پستانک تا سال دوم زندگي مانعي ندارد و حتي به تقويت قدرت جويدن کودک و عضلات جونده کمک مي‌کند.

8. در عصب‌کشي، عصب دندان کشته مي‌شود!
 

خيلي‌ها فکر مي‌کنند با عصب‌کشي، عصب دندان‌شان کشته مي‌شود ولي واقعيت اين است که عصب دندان‌شان قبلا در اثر عفونت، مرده است و با عصب‌کشي اين عصب مرده از داخل دندان خارج مي‌شود و فضاي داخل دندان با مواد دنداني پر مي‌شود.
منبع: www.salamat.com