غذاي چرب در ظرف پلاستيکي يعني سرطان


 






 
مواد پلاستيکي و پليمرهاي نفتي به طور روزافزون و گسترده‌اي در زندگي ما مورد استفاده قرار مي‌گيرند و ديگر نمي‌توان زندگي بدون پلاستيک را تصور کرد چون از بطري‌هاي شير و نوشابه گرفته تا لباس و قطعات خودرو، همه از پلاستيک هستند.
براساس آمارهاي موجود، هم اکنون سالانه 10 ميليون تُن پلاستيک در صنايع بسته‌بندي کشور استفاده مي‌شود. يکي از مشتقات اين فرآورده شيميايي، ظروف يک بار مصرف است. اما اگر به هشدارهاي کارشناسان در مورد اين ظروف دقت کنيم، متوجه مي‌شويم که فصل مشترک تمام آنها يک جمله است: ظرف پلاستيکي به علاوه غذاي چرب و داغ مساوي است با سرطان.

پژوهشگران با بررسي عملکرد ظروف پلاستيکي در تماس با خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها دريافته‌اند که ترکيب «چربي و حرارت بالا و پلاستيک» باعث آزادسازي ديوکسين به داخل غذا و در نهايت به درون سلول‌هاي بدن ما مي‌شود. ماده شيميايي ديوکسين باعث بروز سرطان پستان مي‌شود. ديوکسين يک سم بسيار قوي براي سلول‌هاي بدن است. بنابر اعلام وزارت بهداشت، استفاده از ليوان‌هاي يکبار مصرف از جنس پلي‌استايرن که بي‌رنگ و شفاف هستند، براي نوشيدني‌هاي داغ مانند قهوه و چاي مجاز نيست و باعث ايجاد عوارض در انسان مي‌شود. همچنين ظروف يکبار مصرف فرم‌دار سفيدرنگ که از جنس پلي‌استايرن هستند نبايد براي مواد غذايي خيلي داغ مانند پيتزا و همبرگر استفاده شوند.
پژوهشگران کشور ما نيز پس از چند سال تحقيق، موفق به توليد ظروف يکبار مصرف گياهي شده‌اند که در نتيجه هم اکنون ايران در زمره کشورهاي دارنده فناوري به کارگيري پليمرهاي گياهي توليدشده از نشاسته ذرت براي استفاده از صنايع بسته‌بندي مواد غذايي، پزشکي و کشاورزي است. پلاستيک‌هاي زيستي محصولات نوظهوري در بازار کشورمان هستند. در جهان نيز اين صنعت هم‌چنان نوپا و در حال رشد و گسترش است و قلمروهاي متنوعي از روکش کارت اعتباري، قطعات تلفن همراه، لپ‌تاپ و خودرو گرفته تا بسته‌بندي انواع مواد غذايي و لوازم آرايشي‌بهداشتي را در بر گرفته است. دولت آمريکا طي برنامه‌اي قصد دارد تا سال 2010 با توليد مواد زيستي با استفاده از کشاورزي و با بهره‌برداري از انرژي خورشيد، 15 تا 20 ميليارد دلار درآمد کسب کند. در استفاده از پلاستيک‌هاي زيست تخريب‌پذير هيچ محدوديتي وجود ندارد و تمام انواع ظروف گوناگوني که با پلاستيک‌هاي نفتي ساخته مي‌شوند با پليمرهاي گياهي هم قابل توليدند. در عين حال پليمرهاي گياهي از انعطاف‌پذيري بيشتري برخوردارند و به‌عنوان نمونه در مايکروفر قابل استفاده‌اند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد جايگزين شدن پلاستيک‌هاي زيستي به جاي پلاستيک‌هاي توليدشده از مشتقات نفتي باعث کاهش چشم‌گير آلاينده‌هاي سمي چون «پلي‌وينيل کلرايد» (PVC) مي‌شود که يکي از عوامل اصلي ايجاد انواع سرطان‌ها است. از سوي ديگر با اين جانشيني ميزان سرب موجود در هواي تنفسي به شدت کاهش مي‌يابد. از طرفي مانع از بروز بيماري‌هاي مختلف در کودکان مي‌شود، چرا که بسياري از اسباب‌بازي‌هاي کودکان يا برخي وسايل مورد استفاده آنها از همين پلاستيک‌هاي تهيه شده از مشتقات نفتي ساخته مي‌شود.
منبع:www.salamat.com