چه خميردنداني بخريم؟


 

نويسنده:دکتر گلرخ ثريا




 

مقايسه خميردندان‌هاي ضدپوسيدگي، ضدحساسيت و ضدجرم
 

شما مشتري کدام خميردندان هستيد؟ دنياي طعم‌دار و خميري خميردندان‌ها اين روزها بسيار شلوغ است و آدم را براي خريد يک خمير دندان مناسب سر در گم مي‌کند. راهنماي اين هفته «دهان و دندان» را بخوانيد تا خميردنداني بخريد که علاوه بر اينکه طعم و رنگ دلخواه شما را دارد، قادر است از پوسيدگي دندان‌هاي شما نيز پيشگيري کند.

خميردندان‌هاي ضدپوسيدگي
 

خميردندان‌هاي ضدپوسيدگي، خميردندان‌هايي هستند که داراي ماده‌اي به نام فلورايد هستند، البته فلورايد اين روزها بيشتر به خميردندان‌ها افزوده مي‌شود. خميردندان‌هاي حاوي فلورايد اثر کاهش‌دهندگي پوسيدگي دندان‌ها را بر عهده دارند. مطالعات نشان مي‌دهد اگر شما در سنين کودکي يعني حدود 2 سالگي از خميردندان فلورايددار استفاده کنيد و همچنان به مصرف آن در سنين بزرگسالي ادامه دهيد، مي‌توانيد تا 44 درصد از پوسيدگي دندان‌ها جلوگيري کنيد. اگر شما دنبال خريد اين خميردندان‌ها هستيد، دقت کنيد که در اين نوع خميردندان‌ها معمولا فرمول آن و يا کلمه فلورايددار به زبان کشور سازنده روي لوله مي‌نويسند. لبخندي سفيد با خميردندان‌هاي سفيد کننده اين روزها خيلي‌ها به دنبال خريد خميردندان‌هايي هستند که هرچه بيشتر دندان‌هايشان را سفيد کند و شرکت‌هاي سازنده انواع خميردندان با هم در رقابت شديد هستند تا خميردندان‌هايي را ارايه دهند که مشتريان بيشتري را به خاطر خواص سفيدکنندگي بيشتر آن جذب کنند ولي شما بايد به عنوان يک مصرف‌کننده از خميردندان‌هاي سفيدکننده انتظارات منطقي داشته باشد. اين خميردندان‌ها تا حدي مي‌توانند دندا‌ن‌هاي شما را سفيد کنند. اين خميردندان‌ها داراي مواد ساينده و پاک‌کننده صابوني و قوي هستند که موجب تميزي و سفيدي و شفافيت دندان‌ها مي‌شوند. اگر شما دندان‌هايي سالم و بدون پوسيدگي داريد، ما خريد اين خميردندان‌ها را به شما توصيه مي‌کنيم ولي اگر دندان‌هايتان داراي پوسيدگي متعدد و ميناي آسيب ديده است، بهتر است دور اين خميردندان‌ها را خط بکشيد چون اين خميردندان‌ها داراي مواد شيميايي قوي هستند و اگر دندان‌هايتان پوسيده و داراي عيب و نقص باشند اين مواد شيميايي به‌طور مستقيم روي عاج قرار گرفته و سبب حساسيت دندان‌هاي شما مي‌شوند.

خميردندان‌هاي ضدحساسيت
 

بيشتر شرکت‌هاي توليد کننده خميردندان در ميان محصولات خود، خميردندان‌هاي ضدحساسيت را هم به بازار عرضه مي‌کنند. اين خميردندان‌ها مخصوص افرادي است که دندان‌هاي حساسي دارند و با خوردن بستني و يا آب‌يخ و يا چاي يا قهوه داغ ناگهان در دندان‌هاي‌شان درد تند و تيزي را احساس مي‌کنند. اگر شما هم چنين مشکلي داريد يک تيوپ از اين خميردندان‌ها بخريد ولي فراموش نکنيد اين خميردندان‌ها براي استفاده روزمره و دايمي نيست. به طور معمول بايد دو هفته از اين خميردندان‌ها استفاده کنيد و سپس دوباره با خميردندان‌ معمولي دندان‌هايتان را مسواک بزنيد. سپس با توصيه دندانپزشک‌تان پس از چند هفته تا برطرف شدن مشکلات‌تان يک يا چند دوره ديگر اين خميردندان‌ها را مصرف کنيد.

خميردندان‌هاي ضدجرم
 

اگر سيگاري باشيد، گاهي وسوسه مي‌شويد که يک خميردندان ضدجرم مخصوص سيگاري‌ها بخريد و از شر جرم‌هاي روي دندان‌ها و تغيير رنگ‌هاي آن خلاص شويد و البته به سيگار کشيدن‌تان هم ادامه دهيد، ولي ما به شما توصيه مي‌کنيم که از خميردندان‌هاي ضدجرم استفاده نکنيد. اين خمير‌دندان‌ها حاوي مواد ساينده زيادي است و هم قطر اين ذرات ساينده بزرگ است و هم قدرت سايندگي اين ذرات زياد است، بنابراين اگر شما يک تيوپ از اين خميردندان‌ها بخريد و هر شب از آن استفاده کنيد، بايد در انتظار سايش ميناي دندان‌هايتان به خصوص در ناحيه طوق دندان که ميناي نازک‌تري دارد باشيد. از اين محل‌هاي ساييدگي دندان‌ها حساس مي‌شوند و شما با خوردن هر خوراکي يا نوشيدني سرد و گرم احساس درد خواهيد کرد. ذرات ساينده اين خميردندان‌ها سايش لثه‌ها را هم در پي دارند، بنابراين اگر شما سيگاري‌ نيستيد، اصلا چنين خميردندان‌هايي را نخريد. اگر هم سيگاري هستيد استفاده از اين خميردندان‌ها را به يک‌بار در هفته و يا هر دو هفته يک‌بار کاهش دهيد.
منبع:www.salamat.com