افزودني‌هابيش‌فعالي مي‌آورند


 

نويسنده:دکتر محمدحسين عزيزي، متخصص صنايع غذايي




 
رنگ‌هايي که در يخ در بهشت يا برخي بستني‌هاي يخي مورد استفاده قرار مي‌گيرند رنگ‌هاي خوراکي با نام‌‌هاي مختلف هستند كه گاهي خوردن آنها دهان را رنگي مي‌كند. اين رنگ‌ها سنتتيك (صناعي) هستند و هم در اين نوع از مواد غذايي و هم در ساير مواد غذايي مانند شکلات، آبنبات‌ها، پفک و انواع شيريني و نوشابه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
اين رنگ‌ها طبق فهرست‌هاي جهاني و براساس مجوزهاي صادره از سازمان‌هايي مانند سازمان غذا و داروي آمريکا، سازمان بهداشت جهاني و فائو جزو افزودني‌هاي مجاز اعلام شده اند. آنها قبلا در حيوانات مورد آزمايش قرار گرفته‌اند تا عوارض جانبي و خطر سرطان‌زايي‌شان محك زده شود اما به هر حال افزودني‌ها خالي از مشکلات هم نيستند و چون مواد طبيعي نيستند ممکن است در کودکان سبب بروز بيش‌فعالي شوند.
کارخانه‌هاي داخلي برحسب استانداردهاي بين‌المللي افزودني‌ها را استخراج کرده و در فهرست مجاز خود قرار مي‌دهند. در صورتي که حد مجاز استفاده از اين افزودني‌ها رعايت شود و بيش از حد مصرف نشود، مشکلي ايجاد نمي‌کنند هر چند بهتر است از رنگ‌هاي طبيعي در مواد غذايي استفاده شود. برخي افراد گمان مي‌کنند اگر با خوردن يک بستني يا يخ‌دربهشت دهانشان رنگي شد به اين معني است که کارخانه توليدکننده بيش از حد مجاز از رنگ و افزودني استفاده کرده است، در حالي که اين طور نيست و خاصيت طبيعي اين افزودني‌ها رنگ پس دادن است. اگر توجه کرده باشيد حتي موقع خوردن پفک هم دست کمي نارنجي مي‌شود. طبق تحقيق‌هاي انجام شده اين رنگ‌ها در بدن جذب نمي‌شوند و در واقع مقدار جذب افزودني‌ها بسيار پايين بوده و حدود 36 هزارم مقدار آن افزودني جذب و باقي دفع مي‌شود. اين رنگ‌ها سال‌هاست که در نوشابه‌ها و شکلات‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند و به نظر مي‌رسد مشکل خاصي ايجاد نمي‌کنند. تنها مساله‌اي که به اثبات رسيده اين است که اين افزودني‌ها مي‌تواند بيش‌فعالي را در کودکان شدت دهد.
منبع: www.salamat.com