تأثیر گرما بر باروری مردان


 






 

گرما، باروري مردان را مختل مي‌كند
 

هر مردي که بيضه‌بند ورزشي بسته باشد، ممکن است به اين فکر افتاده باشد که چرا اين عضو حساس در انسان‌ها در اين موقعيت آسيب‌پذير قرار گرفته است.

چرا بيضه‌ها مانند دستگاه تناسلي زنان درون محفظه لگن قرار ندارند؟
 

در واقع در ابتداي زندگي روياني، بيضه‌ها درعمق بخش پشتي شکم قرار دارند. اما حدود هفته 17 بارداري، بيضه‌ها در شکم شروع به نزول مي‌کنند. 5 تا 10 هفته بعد، بيضه‌ها به کشاله ران مي‌رسند و در هفته سي‌ام بارداري به درون کيسه بيضه (اسکروتوم) مي‌روند.
دليل ساده‌اي براي اين تغيير مکان وجود دارد: درجه حرارت. جدا از اين که مرد گرم يا سردش باشد، درجه حرارت اسکروتوم او به طور ميانگين 8/2 درجه سانتي‌گراد پايين‌تر از درجه حرارت دروني بدنش است. اين درجه حرارت پايين براي توليد اسپرم ضروري است. بيضه‌هاي يک مرد جوان در شرايط مناسب مي‌تواند تا 1000 اسپرم در دقيقه توليد کند. اما اگر درجه حرارت اسکروتوم بالاتر از حد عادي باشد، توليد اسپرم کند شده و گاهي باروري مرد مختل مي‌شود.

نشستن طولاني مدت
 

صندلي داغ ماشين ممکن است در يک روز زمستاني احساس خوبي به آدم بدهد، اما آيا ممکن است باعث داغ شدن اسکروتوم و تاثير بر باروري مرد شود؟ پزشکان در آلمان براي يافتن پاسخ اين سوال، 30 مرد داوطلب سالم 20 تا 53 ساله را مورد بررسي قرار دادند که در جريان اين بررسي شورت بوکس، شلوار و پيراهن پوشيده بودند. هر مرد 90 دقيقه را به نشستن روي صندلي ماشين مي‌گذراند که يا گرم شده بود يا گرم نشده بود و درجه حرارت اسکروتوم در فواصل زماني يک دقيقه‌اي اندازه‌‌گيري مي‌شد. نتايج نشان داد حتي نشستن روي صندلي گرم‌نشده ماشين درجه حرارت اسکروتوم را بالا مي‌برد، اما در مورد صندلي گرم‌شده ماشين بدون اينکه دماي دروني بدن افزايش چنداني پيدا کند، افزايشي حدود 6/0 درجه سانتي‌گراد در دماي اسکروتوم ايجاد مي‌شود.

لپ‌تاپ
 

کامپيوترهاي لپ‌تاپ نيز از اشياي داغ به حساب مي‌آيند، آن قدر داغ که درجه حرارت بخش‌هاي در حال کار دروني آنها ممکن است از 70 درجه سانتي‌گراد بگذرد. اغلب مردان لپ‌تاپ‌هايشان را روي ميز مي‌گذارند، اما اگر واقعا آنها مطابق اسم اين وسيله آن را روي ران‌هايشان قرار دهند چه اتفاقي مي‌دهند؟ دانشمندان آمريکايي براي پاسخ دادن به اين سوال، از 29 مرد داوطلب سالم 21 تا 35 ساله خواستند که 60 دقيقه با يا بدون گذاشتن لپ‌تاپ روي ران‌هايشان بنشينند. دماي کف لپ‌تاپ در پايان يک ساعت به 40 درجه سانتي‌گراد رسيده بود. هنگامي که لپ‌تاپ روي ران گذاشته شده بود درجه حرارت اسکروتوم نسبت به نشستن بدون لپ‌تاپ 6/0 درجه سانتي‌گراد بالا رفته بود.

چشم‌انداز
 

اين بررسي‌ها نشان مي‌دهد که حرارت خارجي توليد شده به وسيله وسايل برقي که معمولا آنها را ناديده مي‌گيريم، به ميزان قابل‌‌توجهي درجه حرارت اسکروتوم را بالا مي‌برد. حتي نشستن براي يک ساعت يا بيشتر، گرچه به ميزان کمتر، درجه حرارت اسکروتوم را بالا مي‌برد. بنابراين معقول به نظر برسد که مردان نابارور از شرايطي که درجه حرارت اسکروتوم آنها را بالا مي‌ببرد، پرهيز کنند.
منبع: www.salamat.com