قهوه يبوست مي‌آورد


 

نويسنده: دکتر محمدرضا وفا/متخصص تغذيه و رژيم درماني




 
اصل كلي در تغذيه، رعايت تعادل در مصرف تمام مواد غذايي، حتي آب، است و قهوه هم از اين قاعده مستثنا نيست؛ به طوري كه اگر افراد در مصرف آن افراط كنند، دچار عوارض بسياري مي‌شوند. اولين عارضه‌اش مدر بودن است و مصرف بي‌رويه آن باعث دفع بيش از حد آب و املاح از بدن مي‌شود.
نكته ديگر اينكه مصرف مواد كافئين‌دار مانند قهوه به تحريك ترشح اسيد معده منجر مي‌شود و اين امر ممكن است مشكلات گوارشي بسياري را براي افراد به وجود آورد. شايد جالب باشد كه بدانيد يكي از پيامدهاي دردسرسازي كه امكان دارد در اثر نوشيدن بيش از اندازه قهوه برايتان پيش بيايد، يبوست است.

جالب تر اينكه افزودن شكر، كافي‌ميت و كِرِم به قهوه‌هاي حاضر موجود در بازار يا حتي قهوه‌هايي كه در خانه آنها را دم مي‌كنيم، مي‌تواند عوارض و مشكلات مصرف زياد قهوه را چندبرابر و جدي‌تر كند. قهوه‌اي كه با شكر و كِرِم فراوان مخلوط يا با شكلات ميل شود، كالري به مراتب بالاتري دارد كه اين مازاد انرژي دريافتي در بدن تبديل به چربي مي‌شود و به همين دليل، بسياري از مردم بر اين باورند كه مصرف قهوه، كلسترول خون را بالا مي‌برد. در حقيقت، اين خود قهوه نيست كه چربي يا كلسترول را افزايش مي‌دهد؛ بلكه شرايط تهيه، چگونگي نوشيدن (با شكر، شير پرچرب و شكلات) و مصرف بيش از اندازه آن است كه سبب بالارفتن چربي خون افراد مي‌شود.
توصيه كلي ما به همه افراد اين است كه در مصرف قهوه حد اعتدال را رعايت كنند و ذايقه خودشان را به كافي‌ميت‌هاي موجود در بازار به علت شكر فراوانشان عادت ندهند. نكته ديگري كه بايد درباره قهوه گفت، اين است كه اين نوشيدني خو‌ش‌طعم، سطح هوشياري افراد را بالا مي‌برد، بنابراين اگر نياز به استراحت داريد، از نوشيدن قهوه خودداري كنيد تا حالت خواب‌آلودگي‌تان از بين نرود.
منبع:www.salamat.com