اگر رنگ لثه‌تان تغيير كرد...


 

نويسنده:دکتر جليل مومن بيت‌اللهي، متخصص بيماري‌هاي دهان




 
خيلي‌ها بر اين باورند كه رنگ لثه‌ها در حالت طبيعي بايد صورتي باشد. هرچند اين عقيده تا حدي درست است و قرمزي بيش از حد لثه‌ها خصوصا در ناحيه نزديک به لب مي‌تواند نشانه التهاب لثه و بيماري آن باشد، بايد توجه داشت كه همه تغيير رنگ‌هاي لثه الزاما نشانه بيماري نيست و در پاره‌اي موارد، تنوعاتي از حالت طبيعي وجود دارد كه در آن، لثه در سلامت كامل بوده و تغيير رنگ آن كاملا طبيعي است.
يكي از اين موارد كه شيوع نسبتا بالايي دارد، تغيير رنگ قهوه‌اي تا سياه لثه‌ها است كه عموما به صورت متقارن و دوطرفه تمامي سطح لثه فك بالا و پايين را دچار تغيير رنگ مي‌کند. بايد به اين نكته توجه داشت كه اين تغيير رنگ اصولا يكنواخت، متقارن، منتشر و با حدود مشخص است و اغلب بيماران اظهار مي‌کنند كه آن را از دوران كودكي در دهان خود مشاهده كرده‌اند. هرچند عواملي مثل كشيدن سيگار مي‌تواند اين تغيير رنگ را تشديد کند، زمان حضور آن در دهان طولاني است و بنابراين اگر تغيير رنگي به تازگي در دهان ايجاد شده باشد، براي بررسي آن بايد حتما به دندان‌پزشك يا متخصص بيماري‌هاي دهان مراجعه کرد.
تغيير رنگ لثه‌ها به رنگ قهوه‌اي تا سياه در حالت طبيعي خود، چنان که اشاره شد، مي‌تواند بسيار شايع باشد و شيوع آن خصوصا در افراد با رنگ پوست تيره (سياه پوستان) و آسيايي‌ها بالاتر است. علت ايجاد اين پديده را مي‌توان به افزايش رنگدانه‌‌هايي به نام ملانين نسبت داد كه در بافت‌هاي لثه ‌افزايش مي‌يابد. به دليل رنگ سياه اين رنگدانه مي‌توان انتظار داشت كه رنگ لثه نيز به رنگ قهوه‌اي تا سياه تغيير يابد. تغيير رنگ طبيعي لثه‌ها عموما متقارن و بدون علامت است و حدود مشخصي دارد. رنگ آن نيز از قهوه‌اي روشن تا قهوه‌اي تيره تا سياه متفاوت است. اين نوع تغيير رنگ ممكن است در نواحي ديگري از دهان نيز ديده شود كه از آن جمله مي‌توان به كام، لب‌ها و زبان اشاره كرد.
همچنين تغيير رنگ قرمز يا قرمز مايل به آبي لثه‌ها مي‌تواند نشانه‌اي از بيماري‌هاي لثه و بافت‌هاي اطراف دندان باشد كه در صورتي که به سرعت توسط دندان‌پزشك مورد درمان قرار گيرد مي‌تواند جلوي از دست رفتن دندان‌ها و لقي زودرس آنها را بگيرد...

و اما دو نکته مهم:
 

• هرچند اغلب تغيير رنگ‌هاي دهان طبيعي هستند اما در صورت مشاهده هر تغيير رنگي در دهان براي ارزيابي به دندان‌پزشك يا متخصص بيماري‌هاي دهان مراجعه کنيد.
• برخي از تغيير رنگ‌هاي دهان به ندرت مي‌تواند نشانه‌ بيماري‌هاي خطرناكي باشند. بنابراين در صورتي كه متوجه تغيير رنگي در دهان خود شديد كه قبلا وجود نداشته و به تازگي ايجاد شده است حتما به متخصص بيماري‌هاي دهان مراجعه کنيد.
منبع:www.salamat.com