ترميم دندان‌هاي عقبي


 






 
تعويض آمالگام با کامپازيت در گفتگو با دكتر آصف‌زاده، متخصص دندان‌پزشکي ترميمي‌و زيبايي
دندان‌هاي عقبي‌تان را ترميم کرده‌ايد اما وقتي مي‌خنديد، پرکردگي‌هاي تيره‌رنگ اين دندان‌ها از گوشه لبخندتان بيرون مي‌افتد. به دندان‌پزشکتان گفته بوديد که به جاي اين ترميم‌هاي سياه، از مواد نقره‌اي براي ترميم دندان‌هايتان استفاده کند اما او به شما گفته که اين مواد براي ترميم دندان‌ها عقبي مناسب نيستند. اين روزها اما مي‌توان حتي دندان‌هاي عقبي را نيز با مواد هم‌رنگ دندان به راحتي ترميم کرد و حتي برخي از دندان‌پزشکان، ساير مواد ترميمي را از مواد موجود در مطب خود حذف کرده‌اند و تمام دندان‌هاي جلويي و عقبي را فقط با مواد همرنگ دندان ترميم مي‌کنند. با اين مواد مي‌توان حتي پرکردگي‌هاي سياه قبلي را از داخل دندان حذف و آنها را با اين مواد هم‌رنگ دندان تعويض و ترميم کرد. با دکتر فرخ آصف‌زاده، متخصص دندان‌پزشکي ترميمي‌و زيبايي و عضو هيات علمي‌دانشگاه شاهد درباره ترميم دندان‌هاي عقبي با مواد هم‌رنگ دندان گفت‌وگو کرده‌ايم.

آقاي دکتر! دندان‌هاي عقبي معمولا زودتر از بقيه دندان‌ها پوسيده مي‌شوند؛ چرا؟
 

بله؛ پوسيدگي‌هاي سطح جونده دندان‌هاي عقب، يکي از شايع‌ترين بيماري‌هايي است که درمان آن گذشته از مساله زيبايي، از جنبه سلامت نيز ضروري است؛ زيرا اين پوسيدگي‌هاي جزيي پس از مدتي رشد مي‌کنند و علاوه بر تخريب نسج دندان، ممکن است به عصب دندان نيز صدمه برسانند. در اين صورت، به درمان عصب يا روت کانال نياز داريم. به همين دليل است که دندان‌پزشکان توصيه مي‌کنند هر 6 ماه يک بار معاينه‌هاي دوره‌اي دندان‌پزشکي انجام شود تا در صورت بروز چنين ضايعاتي، در همان مراحل اوليه، جلوي آن گرفته شود.

دندان‌هاي عقبي را هم مي‌شود طوري با مواد هم‌رنگ دندان ترميم کرد که مانند يک دندان سالم به نظر برسند؟
 

بله؛ در سال‌هاي گذشته، دندان‌هاي عقبي را به طور معمول با مواد سياه يا همان آمالگام ترميم مي‌کردند. ولي امروزه با توجه به پيشرفت‌هايي که در زمينه ساخت کامپازيت‌ها و چسب‌هاي دندان‌پزشکي صورت گرفته، با کمي‌دقت و صرف وقت مي‌توان دندان‌هاي عقب را نيز با مواد سفيد پر کرد و علاوه بر حفظ نسج دندان، زيبايي را نيز به آن افزود.

ترميم دندان با مواد هم‌رنگ دندان نسبت به ترميم دندان با مواد نقره‌اي چه مزايايي دارد؟
 

تراش حفره‌هاي کامپازيتي محافظه‌کارانه‌تر از آمالگام است و در نهايت، نسج دندان سالم‌تر مي‌ماند.

اين کار فقط در مطب دندان‌پزشکي انجام مي‌شود يا مي‌توان از حفره دندان قالب‌گيري کرد و مواد هم‌رنگ دندان را به صورت آماده و تراش‌خورده درون حفره دندان جايگزين کرد؟
 

در مواردي که تخريب نسج دندان بيشتر باشد و نتوان آن را به طور مستقيم با کامپازيت ترميم کرد، مي‌توان از روش‌هاي غيرمستقيم و پرکردگي‌هاي سفيد لابراتواري استفاده کرد که به اين نوع پرکردگي‌ها، «آنله همرنگ» مي‌گويند.

چگونه اين کار را انجام مي‌دهند؟
 

اين روش، 2 تا 3 جلسه طول مي‌کشد. پس از تراش دندان و حذف پوسيدگي‌ها، از دندان مزبور قالب‌گيري مي‌شود و قالب دندان به لابراتوار ارسال مي‌شود. در لابراتوار پس از ريختن گچ مخصوص داخل قالب، نگاره مثبت دندان حاصل مي‌شود که تکنيسين مي‌تواند روي آن ترميم همرنگ را که از جنس چيني يا کامپازيت لابراتواري است، فرم بدهد و به مطب دندان‌پزشک ارسال کند. در جلسه‌هاي بعدي، دندان‌پزشک، پرکردگي لابراتواري را پس از امتحان، در جاي خود مي‌چسباند.

اگر تاج دندان به‌طور کلي تخريب شود و دندان و لثه هم‌سطح شوند، باز هم مي‌توان آن را با مواد هم‌رنگ دندان ترميم کرد؟
 

در اين موارد، پس از انجام معالجات ريشه و بازسازي تاج دندان، از دندان قالب‌گيري شده و براي آن روکش ساخته مي‌شود.

آقاي دکتر! بعضي‌ها مي‌گويند اين آمالگام‌هاي نقره‌اي سرطان‌زا هستند و نبايد براي ترميم دندان‌ها استفاده شوند. درست است؟
 

نه! هنوز در هيچ کتاب و منبع علمي‌ نيامده که استفاده از آمالگام براي بدن انسان خطرناک يا سمي ‌است. البته در برخي از تحقيقات علمي ‌به خطر جيوه آزاد براي محيط‌زيست، خانم‌هاي باردار و مبتلايان به بيماري‌هاي کليوي اشاره شده ولي اين به مفهوم کنار گذاشتن مزاياي آمالگام، به خصوص در ايران نيست. قيمت ارزان، طول عمر نسبتا بالا و سهولت کاربرد از مزاياي اصلي استفاده از آمالگام است.
منبع: www.salamat.com