5 توصيه ايمني هنگام سوخت‌گيري خودرو


 

نويسنده:ندا احمدلو




 
اين روزها رفتن به پمپ‌بنزين و سوخت‌گيري‌کردن تبديل به بخشي از زندگي روزمره ما شده است؛ البته بخشي پرخطر از زندگي روزمره! پرخطر از اين جهت که اگر بعضي نکته‌ها را در اين زمينه رعايت نکنيم، ممکن است نه تنها براي خودمان، بلکه براي بسياري از افراد ديگري که حوصله‌شان در صف پمپ بنزين سر رفته نيز مشکل ايجاد کنيم و حتي جانشان را به خطر بيندازيم. براي پيشگيري از آتش‌سوزي در پمپ بنزين کافي است اين نکات ايمني را رعايت کنيد.
روشن گذاشتن خودرو هنگام سوخت‌گيري يکي از مهم‌ترين دلايل آتش‌سوزي در پمپ‌بنزين‌هاي سراسر دنيا است. وقتي موتور ماشين روشن باشد، يعني اجزاي مختلف آن در حال کار کردن هستند و تماس مداوم اين اجزا با هم ممکن است جرقه‌اي ايجاد کند و برخورد بخار بنزين با اين جرقه به آتش‌سوزي منجر شود. بنابراين پيش از سوخت‌گيري بايد ماشين را کاملا خاموش کنيد و با قرار دادن سوييچ روي دکمه on، به خيال خاموش بودن موتور، حتي ضبط صوت را هم روشن نگذاريد و سوييچ را درست تا نقطه off بپيچانيد. راستي، به عنوان سرنشين خودرو بايد حواستان باشد که وقتي راننده در حال سوخت‌گيري است، به هيچ عنوان، فندک ماشين را روشن نکنيد.
همه مي‌دانند که سيگار براي سلامت ضرر دارد؛ با اين حال، بعضي‌ها دست از اين عادت اشتباه‌شان برنمي‌دارند و سلامت خودشان و اطرافيان‌شان را به خطر مي‌اندازند. کارشناسان آتش‌نشاني به اين دسته از افراد مي‌گويند که اگر سلامت آنها و خانواده‌شان برايشان مهم نيست، جان آدم‌هايي که در پمپ بنزين هستند براي خيلي‌ها مهم است و به همين دليل است که قانون منع استعمال دخانيات در پمپ‌بنزين‌ها وضع شده. پس هرگز در پمپ‌بنزين سيگار نکشيد و اگر ديديد کسي اين کار را کرد، بلافاصله مسوولان جايگاه را در جريان بگذاريد.
قرار دادن شلنگ بنزين داخل باک و برگشتن به داخل خودرو، کار اشتباه و حادثه‌سازي است که بعضي از راننده‌ها آن را انجام مي‌دهند. اين اشتباه باعث ايجاد 50 درصد از آتش‌سوزي‌ها در پمپ‌بنزين‌هاي آمريکا مي‌شود. کارشناسان معتقدند که راننده وقتي دستش را به شلنگ بنزين مي‌زند، ممکن است اندکي بنزين روي دست يا حتي لباسش باقي بماند و در برخي موارد، بخار بنزين به داخل اتاق ماشين راه پيدا کند. بنابراين وقتي او بلافاصله وارد خودرو مي‌شود، جرقه‌اي که ممکن است در اثر اصطکاک بين لباس و صندلي ماشين زده شود، مي‌تواند باعث آتش گرفتن يک پمپ‌بنزين شود. طبق آمارهاي موجود، عامل 80 درصد از اين نوع آتش‌سوزي‌ها در آمريکا خانم‌هايي هستند که معمولا براي برداشتن کيف پول يا سر زدن به فرزندشان، چند بار در طول سوخت‌گيري به داخل ماشين برمي‌گردند. هواي سرد و باراني هم يکي ديگر از دلايل رها کردن شلنگ بنزين و برگشتن به داخل ماشين و آتش‌سوزي پمپ‌بنزين است. به همين دليل، کارشناسان توصيه مي‌کنند كه افراد به محض پياده شدن از ماشين براي سوخت‌گيري، کيف پولشان را هم بردارند و پس از اتمام کار، دست‌هايشان را با يک دستمال کاغذي تميز کنند و بعد از 20 ثانيه به داخل خودرو برگردند.
مواظب باشيد هنگام سوخت‌گيري حتي يک قطره بنزين هم روي زمين نريزيد. اين را به خاطر صرفه‌جويي در مصرف سوخت نمي‌گوييم. وجود قطره‌اي روي زمين و بي‌احتياطي يک راننده هنگام ترمز گرفتن ناگهاني باعث ايجاد اصطکاک بين لاستيک ماشين و آسفالت زمين پمپ بنزين و در نتيجه به آتش کشيدن آنجا خواهد شد. به‌منظور پيشگيري از بروز اين مشکل، کمي سر باک بنزين‌ خودروي‌تان را خالي بگذاريد.
وقتي وارد پمپ‌بنزين مي‌شويد، مي‌بنييد که روي يک تابلوي بزرگ نوشته‌اند که: «کشيدن سيگار و صحبت کردن با تلفن همراه، اکيدا ممنوع!» صحبت کردن با تلفن همراه در جايگاه پمپ‌بنزين خطري به مراتب بيشتر از سيگار کشيدن دارد. تحقيق‌هاي مختلف نشان داده است که سيگنال‌هايي که هنگام مکالمه با تلفن همراه وارد فضا مي‌شوند، مي‌تواند با بخار بنزين ترکيب شود و انفجار مهيبي را به وجود بياورد. بنابراين قبل از واردشدن به پمپ‌بنزين، يا تلفن همراه‌تان را خاموش کنيد يا از خير صحبت کردن با آن بگذريد.
منبع: www.salamat.com