رابطه اضافه ‌وزن با کمردرد و گردن‌درد


 

نويسنده:محمدصادق ميرزابابايي، فيزيوتراپيست




 
ستون فقرات شامل 7 مهره گردني، 12 مهره پشتي، 5 مهره کمري، 5 مهره به هم چسبيده ساکروم و 4 مهره به هم چسبيده کوکسيکس يا دنبالچه است که از نماي پشتي به صورت يک خط عمودي ديده مي‌شود. مهره‌ها توسط ديسک‌هاي بين مهره‌اي روي هم قرار گرفته‌اند و از نماي کنار داراي يک سري تحدب و تقعرهايي با درجات مشخص هستند.

به طور کلي، هر جسمي داراي يک مرکز ثقل است و مرکز ثقل، در واقع، يک نقطه فرضي است که کل جرم در آن قسمت تمرکز يافته و نقطه اثر نيروي ثقل به حساب مي‌آيد، به طوري که در يک جسم همگن، مرکز ثقل در مرکز مثلثاتي جسم واقع شده و در يک جسم ناهمگن مرکز ثقل به سمت انتهاي سنگين‌تر تمايل مي‌يابد. در مورد انسان هم اگر مراکز ثقل اندام‌هاي فوقاني و تحتاني را به هم وصل کنيم، يک خط به دست مي‌آيد که به آن، خط ثقل مي‌گويند که در حالت طبيعي (آناتوميکال) به ترتيب در ناحيه سر در محاذات مجراي خارجي شنوايي، در ادامه از داخل و پشت مهره‌هاي گردني – جلو و خارج مهره‌هاي سينه‌اي- از داخل مهره‌هاي کمري- بالا و جلوي دومين مهره ساکروم و از پشت مفصل لگن و درنهايت، از جلو و بين دو زانو گذشته و به مچ پا مي‌رسد.
هر عاملي که سبب شود مراکز ثقل و درنهايت خط ثقل بدن از حالت آناتوميکال خارج شود، سبب عدم تعادل فرد در حين فعاليت مي‌شود. در اين حالت، براي حفظ تعادل فرد، عضلات او وارد عمل مي‌شوند و چون هر عضله‌اي قدرت مشخص و تعريف‌شده‌اي دارد، در صورت فشار بيش از حد، امکان دارد دچار گرفتگي يا پارگي ‌شوند و از فعاليت بازمانند که به موجب آن، آسيب ستون فقرات و عضلات محافظ رخ مي‌دهد.
به دليل تجمع بيش از حد چربي در ناحيه شکم افراد چاق، خط ثقل بدن آنها از حالت آناتوميکال خارج شده و فشار روي عضلات مخالف که نقش محافظتي دارند (مثل عضلات اطراف ستون فقرات يا پاراورتبرال) بيشتر مي‌شود. در طولاني‌مدت، به دليل خستگي و به دنبال آن از کارافتادگي اين عضلات، تغييراتي در اسکلت ستون فقرات مثل افزايش گودي کمر (لوردوز) و به دنبال آن، به تدريج، موجب تغييراتي در ساختار اسکلتي مهره‌هاي پشتي و گردني‌ مي‌شوند. شايد شما نيز به دليل شکم برآمده‌تان اولين و مهم‌ترين علامت اين مشکل (يعني درد و خستگي زودرس در ستون فقرات) را تجربه کرده باشيد که در طولاني‌مدت سبب تغييرات دژنراتيو (تخريب‌شونده) در سيستم اسکلتال (استخواني) شما شده و جبران آن دشوار و گاهي جبران‌ناپذير مي‌شود. پس اگر اضافه وزن داريد و از کمردرد و گردن‌درد هم رنج مي‌بريد، اولين توصيه به شما اين است که از وزن خودتان بکاهيد.
منبع:www.salamat.com