شامپوي ويتامينه‌به چه دردي مي‌خورد؟


 






 

گفتگو بادکتر مريم يوسفي، متخصص پوست و مو
 

خيلي از خانم‌ها موهاي‌شان را رنگ مي‌کنند و اين در حالي است که متخصصان پوست و مو مي‌گويند استفاده از اکسيدان و مواد شيميايي مي‌تواند موجب خشک‌شدگي و شکنندگي ساقه موها شود. اين مساله، خانم‌ها را مجبور به استفاده از فرآورده‌هايي مي‌کند که طراوت و نرمي را به موهاي آسيب‌ديده‌شان برگردانند. خيلي‌ها با مراجعه به فلان آرايشگاه يا فلان مطب از آرايشگر يا پزشک‌شان مي‌خواهند که موهاي‌شان را ويتامينه کنند. دکتر مريم يوسفي، متخصص پوست و مو، در اين‌باره توضيحات جالبي دارد. گفتگوي ما را با او در همين رابطه بخوانيد.

ويتامينه کردن مو خوب است؟
 

شما هر ميزان ويتامين را به موهاي خود بماليد اثري در تقويت و افزايش رشد آن نخواهد داشت. ساقه مو، يک عضو نسبتا مرده است و اگر بايد تقويتي روي آن صورت بگيرد ريشه مو يا فوليکول موست که در عمق پوست قرار داشته و مصرف موضعي ويتامين‌ها آن‌قدر نفوذ نخواهد داشت که موجب اتفاق مهمي شود. تنها سود استفاده موضعي از ويتامين‌ها (به خصوص ويتامين‌هاي گروه B) ايجاد نرم‌کنندگي مو و لطافت بخشيدن به آن است بنابراين چيزي به نام ويتامينه کردن موها مبناي علمي ندارد و افزودن ويتامين‌هاي مختلف به شامپوها اثري جز جلب مشتري و کمي خاصيت نرم‌کنندگي ندارد.

شامپوهاي ويتامينه چه‌طور؟
 

اگر روي جلد بعضي شامپوها را مطالعه کنيد حتما آثاري از ويتامين‌هاي مختلف مثل ويتامين E و B2 را خواهيد يافت. ويتامين‌هاي مفيد براي مو از جمله ويتامين‌هاي گروه B بايد از طريق رگ‌هاي تغذيه‌کننده فوليکول‌ مو به آن برسد. بنابراين بهتر است به جاي اينکه پول خرج کنيد تا اين ويتامين‌ها را روي سرتان بماليد، به صورت خوراکي مصرف کنيد. توصيه من مصرف موادغذايي سرشار از ويتامين‌هاي تازه شامل ميوه‌جات تازه، سبزي‌هاي تازه، جوانه‌هاي مختلف شامل گندم و ماش و بالاخره سبوس‌ برنج است که سرشار از ويتامين‌هاي گروه B است.

مزوتراپي هم مي‌تواند مو را تقويت کند؟
 

اين روش که اخيرا رايج شده، روشي است که در آن توسط سوزن‌هاي ظريف، مواد مفيد براي مو (مولتي‌ويتامين و عناصر معدني کمياب) در کف سر تزريق مي‌شود تا به نوعي در کنار فوليکول مو قرار بگيرد و موجب تقويت آن شود. هر چند مدارک علمي در مورد تاثير اين روش خيلي قوي نيست اما در عمل مي‌بينيم که اکثر بيماراني که اين روش را دريافت مي‌کنند از آن رضايت دارند اما اين روش هم محدوديت‌هاي خاص خودش را دارد: دردناک بودن نسبي اين تزريقات و نياز به تکرار آنها. ضمن اينکه هر دو هفته يا هر ماه يک‌بار هزينه قابل توجهي را به بيمار تحميل مي‌کند و احتمال بروز عوارض هم در آن هست.

مثلا چه عوارضي؟
 

عفونت‌هاي نامعمول شايع‌تر است. البته بيمار بايد خودش بيماري پوستي مهمي مثل پسويازيس يا ليکن‌پلان نداشته باشد تا بتواند از اين روش استفاده کند و در غير اين صورت، تزريقات متعدد سوزن مي‌تواند شدت بيماري پوستي را در کف سر افزايش دهد.

نرم‌کننده بيشتر به درد مو مي‌خورد يا شامپو ويتامينه؟
 

نظر اغلب متخصصان پوست در مورد نرم‌کننده‌ها مثبت است و شما مي‌توانيد براي بهبود خشکي و شکنندگي موهاي‌تان روي ساقه‌هاي مو از نرم‌کننده استفاده کنيد. اين مواد در ساختار مولکولي‌شان اساسا بار مثبت وجود دارد و باعث سطحي شدن فلس‌هاي مو و صاف شدن آنها و در نتيجه ايجاد حالت درخشش و سهولت شانه زدن مي‌شود. هر چه جنس مو خشک‌تر باشد، نياز بيشتري به نرم‌کننده يا حالت‌دهنده خواهد داشت.

شما چه نرم‌کننده‌اي را توصيه مي‌کنيد؟
 

کلا دو نوع نرم‌کننده وجود دارد. دسته اول آنهايي هستند که بعد از شامپو زدن استفاده مي‌شود و قبل از خشک کردن نياز به آب‌کشي دارد. بنابراين مقدار کمي از نرم‌کننده‌ روي موها باقي خواهد ماند. دسته دوم، نياز به آب‌کشي ندارد و مقدار زيادي از نرم‌کننده تا شامپو زدن بعدي روي موها باقي خواهد ماند. اگر ازدسته اول استفاده مي‌کنيد در آب‌کشي موهاي‌تان نبايد افراط کنيد زيرا بايد مقداري از نرم‌کننده روي موها باقي بماند.
منبع:www.salamat.com