عوارض چشمي كامپيوتر


 

نويسنده:دکتر سيدحسن هاشمي*




 
در اثر کار با کامپيوتر، مجموعه‌اي از علايم چشمي و بينايي ايجاد مي‌شود كه تقريبا سه‌چهارم كاربران رايانه را گرفتار مي‌کند؛ علائمي مانند خستگي چشم، خشکي چشم، سوزش، اشک‌ريزش، تاري ديد و حتي احساس درد در گردن و شانه‌ها. با فراگيرتر شدن به‌کارگيري کامپيوتر در محل کار و حتي در خانه‌ها تعداد کساني که از اين مشكل رنج مي‌برند، هر روز بيشتر از ديروز است. براي پيشگيري از بروز اين علايم به كاربران رايانه توصيه مي‌كنم 10 نكته زير را هنگام كارشان رعايت كنند:
1. موقع كار با كامپيوتر، بيشتر پلک بزنيد.
2. مرکز مانيتور بايد حدود 10 تا 20 سانتي‌متر پايين‌تر از چشمان شما باشد. اين وضعيت علاوه بر اينکه باعث مي‌شود پلک‌ها پايين‌تر قرار بگيرند و سطح کمتري از چشم در معرض هوا باشد از خستگي گردن و شانه‌ها نيز مي‌کاهد.
3. مانيتور خود را طوري قرار دهيد که نور پنجره يا روشنايي اتاق به آن نتابد. هنگام کار با کامپيوتر سعي کنيد پرده‌ها را بکشيد و روشنايي اتاق را نيز به نصف وضعيت معمولي کاهش دهيد. اگر از چراغ مطالعه روي ميز خود استفاده مي‌کنيد آن را طوري قرار دهيد که به صفحه مانيتور يا چشم شما نتابد.

4. به چشمان خود استراحت دهيد. سعي کنيد هر 5 تا 10 دقيقه چشم خود را از مانيتور برداشته و به مدت 5 تا 10 ثانيه به نقطه‌اي دور نگاه کنيد. اين کار سبب استراحت عضلات چشم‌تان مي‌شود. همچنين به شما وقت مي‌دهد پلک بزنيد و سطح چشم شما مرطوب شود.
5. اگر مجبوريد به تناوب به يک صفحه نوشته و مانيتور نگاه کنيد (مانند تايپيست‌ها) ممکن است چشم شما خسته شود زيرا بايد تطابق خود را تغيير دهد. براي جلوگيري از اين مساله سعي کنيد صفحه نوشته‌شده را در حداقل فاصله و هم‌سطح با مانيتور قرار دهيد.
6. فاصله مانيتور با چشمان شما بايد 50 تا 60 سانتي‌متر باشد.
7. روشنايي و کنتراست مانيتور خود را تنظيم کنيد. ميزان روشنايي مانيتور بايد با روشنايي اتاق هماهنگي داشته باشد.
8. مشخصات ديگر مانيتور خود را تنظيم کنيد.
9. اگر با وجود رعايت توصيه‌هاي گفته‌شده باز هم دچار اين علايم هستيد، مي‌توانيد از عينک‌هاي مخصوص استفاده کنيد. براي دريافت عينک مناسب کامپيوتر به چشم‌پزشک مراجعه کنيد.
10. هنگام کار با کامپيوتر سعي کنيد گردن خود را راست نگه داشته و شانه را عقب بدهيد. قوز کردن هنگام کار طولاني با کامپيوتر سبب دردهاي گردن و شانه‌ها مي‌شود و درنهايت، اينکه اگر همچنان بر اثر کار با کامپيوتر دچار مشکلات چشمي هستيد، بهتر است به يک چشم‌پزشک مراجعه کنيد.

پي‌نوشت‌ها:
 

* چشم‌پزشك و فوق‌تخصص بيماري‌هاي قرنيه

منبع:

منبع: