زنده باد مغز خودم!


 

ترجمه: دکتر ريحانه مرتضي‌زاده




 

9 روش براي سرپا نگه داشتن مغز
 

قديمي‌ها مي‌گفتند عقل سالم در بدن سالم است. امروزه پزشکان اين گفته را کاملا تاييد مي‌کنند و معتقدند مغز انسان در ارتباط بسيار نزديک با ساير اعضاي بدن عمل مي‌کند. از اين ميان قلب بيشترين دادوستد را با مغز دارد؛ تا جايي که 25 درصد از خون تازه و اکسيژن‌دار در هر ضربان قلب به مغز مي‌رود. از طرف ديگر بسياري از فعاليت‌هايي که روي عملکرد مغز اثر مثبت دارند براي سيستم قلبي‌عروقي هم مفيد هستند. با رعايت نکاتي ساده و به نظر پيش پا افتاده مي‌توان قابليت‌هاي مغز را افزايش داد و از بسياري بيماري‌هاي وحشتناک جلوگيري کرد.

1.سعي کنيد مهارت‌هاي جديد و پيچيده‌اي ياد بگيريد
 

آموختن دانش و مهارت حتي در سنين پيري کمک مي‌کند مغز همچنان قدرتمند باقي بماند. اما بهترين نتيجه وقتي به دست مي‌آيد که اين اطلاعات، جديد و قدري هم پيچيده باشند. البته اين پيچيده بودن براي هرکس معني متفاوتي دارد چون سطح معلومات و نيز ميزان هوش افراد با يکديگر يکسان نيست، پس بهتر است خودتان مطلبي را که براي شما تازگي دارد انتخاب کرده و شروع به ياد گرفتن آن کنيد. آموختن هر چيز تازه و جديد باعث پيدايش مسيرهاي جديد ارتباطي بين سلول‌هاي مغز مي‌شود و تمرين کردن و تکرار باعث گسترش هرچه بيشتر اين ارتباطات جديد خواهد شد اما به ياد داشته باشيد که هر مطلبي پس از چند بار تکرار ديگر جديد نيست و بايد علاوه بر تمرين مطالب قبلي باز هم دنبال چيزهاي جديدتري براي يادگيري باشيد و اما مطالب مناسب براي خود را چه طور پيدا کنيد؟ يک روش خيلي ساده براي اين کار وجود دارد:
• يک کاغذ سفيد برداريد و آن را به دو بخش تقسيم کنيد.
• در يک سمت کاغذ 5 کار مورد علاقه خود و در سمت ديگر پنج کاري که به دليل پيچيدگي زياد، مورد علاقه شما نيستند را بنويسيد.
• در واقع 5 کار مورد علاقه آنهايي هستند که شما به آن عادت کرده‌ايد و 5 کار ديگر آنهايي هستند که شما بايد سعي کنيد يک به يک شروع به آموختن آنها بکنيد.

2.تمرين مداوم
 

سعي در به خاطر آوردن و تکرار آموخته‌هاي قديمي باعث تقويت حافظه مي‌شود. همچنين اين کار باعث جلوگيري از تخريب راه‌هاي ارتباطي سلول‌هاي عصبي و در نتيجه موجب پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هايي نظير آلزايمر مي‌شود. حتي در افرادي که مبتلا به چنين امراضي هستند، با تمرين‌هاي منظم مي‌توان از پيشرفت بيماري جلوگيري کرد.

3.در فعاليت‌هاي گروهي شرکت کنيد
 

در کنار دوستان بودن و شرکت در فعاليت‌هاي دسته‌جمعي باعث آموختن مطالب جديد و به دست آوردن تجربه‌هاي نو مي‌شود. ايجاد روابط دوستانه عميق موجب لذت بردن بيشتر از فرصت‌هاي زندگي خواهد شد و هرچه بيشتر بخنديد و خوش بگذرانيد، مغز هم بهتر عمل مي‌کند.

4.مراقب سلامت خود باشيد
 

هر فردي مسوول سلامت جسم و روان خويش است و بايد به بهترين نحو از خود مراقبت کند. در واقع مي‌توان گفت پزشکان در ارتباط با سلامت ما کار مي‌کنند اما مسوول اصلي، خود ما هستيم. پس بهتر است در تمام موارد و مشکلات با پزشک خود مشورت کرده و سپس تمام توصيه‌هاي او را اجرا کنيد.

5.گاهي به خود استراحت بدهيد
 

درست است که جهان امروز ما دنياي سرعت و تکنولوژي است، اما مغز هر انسان به مدتي استراحت و آرامش هم نياز دارد. اگر چنين فرصتي به بدن داده نشود، بيماري‌هاي مانند اضطراب و افسردگي سراغ فرد مي‌آيند. حتي به تازگي علم روان‌پزشکي ثابت کرده که آرامش، دعا کردن و تفکرات مثبت نتايج بسيار خوبي در زندگي افراد به جا مي‌گذارد، پس سعي کنيد سطح انتظارات خود را پايين بياوريد و به جاي آن کيفيت زندگي خود را بالا ببريد.

6.هيچ‌گاه اميد به زندگي را از دست ندهيد
 

يک انگيزه قوي مي‌تواند زندگي بسيار فعال و پويايي براي هر فرد بسازد. اگر هرکس زندگي روزانه خود را طوري برنامه‌ريزي کند که در جهت رسيدن به هدف خاصي باشد، نيروي مثبتي در آن فرد ايجاد مي‌شود که باعث جلوگيري از ابتلا به بسياري از بيماري‌هاي جسمي و رواني مي‌شود. در واقع کار کردن به زندگي معنا مي‌دهد و باعث رشد قواي روحي و جسمي مي‌شود.

7.سيگار و مواد مخدر را کنار بگذاريد
 

سيگار، مواد مخدر و مواد محرک مغزي همگي باعث تخريب قواي حافظه و شناخت مي‌شوند. اين مواد قدرت تفکر صحيح، تمرکز، توجه و توانايي فعاليت‌هاي ذهني را کاملا تحت تاثير قرار مي‌دهند. افرادي که چنين موادي را مصرف مي‌کنند، پس از مدتي ديگر قادر به ياد گرفتن مطالب جديد نخواهند بود، حتي در اکثر مواقع نمي‌توانند تصميم‌گيري درست و منطقي در برابر اتفاقات روزمره داشته باشند.

8.برنامه‌ريزي داشته باشيد
 

اگر خود را عادت بدهيد فعاليت‌هاي روزانه خود را طبق برنامه قبلي انجام دهيد، پس از مدتي قادر به کنترل هر نوع فشار و استرسي خواهيد بود. اين برنامه‌ريزي بايد جنبه اقتصادي زندگي شما را هم شامل شود. خود را مجبور کنيد که مثلا 5 درصد از درآمد ماهيانه را فقط صرف خودتان بکنيد. چنين کاري به ذهن شما اجازه مي‌دهد در کنار کار و فعاليت منظم، فرصت استراحت و آرامش کافي هم داشته باشد و نوعي احساس رضايت و خرسندي دروني براي شما ايجاد مي‌شود.

9.روابط خود را با ديگران حفظ کنيد
 

بسياري از مطالعات علمي ثابت کرده‌اند که قطع ارتباط با شبکه اجتماعي باعث ابتلا به بيماري‌هايي نظير فراموشي و دمانس مي‌شود. شرکت در جمع و معاشرت با انسان‌هاي ديگر باعث کاهش اضطراب‌هاي روزانه، تخليه هيجان‌ها و احساس آرامش روحي و رواني خواهد شد.
منبع:www.salamat.com