روکش دندان بدون فلز


 

نويسنده:دكتر گلرخ ثريا




 
حتما شما هم دندان‌هايي را ديده‌ايد كه روكش شده‌اند و بعد از چند سال لبه فلز از زير روكش بيرون آمده و در مجاور لثه نمايان شده است. اين مشكل در كنار حرف و حديث‌هايي كه پشت سر نيكل، جيوه و سرب اين روكش‌هاي فلزي وجود دارد، دنياي دندانپزشكي را به سمت معرفي روكش‌هاي جديدي سوق داده كه در ساختمان آن اصلا فلز به‌كار نرفته. روكش‌هاي بدون فلز، نسل جديد روكش‌هاي دنداني هستند كه كم‌كم جاي خودشان را در دهان خيلي‌ها باز كرده‌اند.

1. روکش‌هاي تمام‌سراميك
 

تمام ساختمان اين روكش‌ها از سراميك ساخته شده است. ايمپرس يكي از مشهورترين انواع اين روكش‌هاست. اين سيستم را مي‌توان جزو تازه‌هاي تكنولوژي در ساخت روكش‌هاي دنداني دانست كه با توجه به سيستم‌هايي چون زيركونيوم و آلومينا ساخته شده است. اين سيستم در 10 سال گذشته در جهان توانسته است نظر طرفداران زيادي را به خود جلب كند و در زمينه كاري خود نيز پيشرفت چشم‌گيري داشته است؛ چرا كه به لحاظ زيبايي و دقت، حرف اول را مي‌زند. اين سيستم با توان مقاومت فشاري 450 مگاپاسكال، امكان ساخت پل سراميك 3 واحدي را بين دو دندان داراست و همچنين از اين سيستم مي‌توان براي ساخت پل 6 واحدي استفاده كرد. سازگاري منحصر به فرد اين سيستم با بدن نيز قابل توجه است. از آنجا که در اين سيستم، سراميك روي مدل گچي تهيه شده از قالب دندان پرس مي‌شود، مشكلات وجود فاصله در مجاور دندان و لثه از بين خواهد رفت و بنابراين احتمال پوسيدگي دندان به حداقل كاهش پيدا خواهد كرد.

2. روکش‌هاي زيرکونيوم
 

زيركونيوم يكي از قديمي‌ترين و فراوان‌ترين عناصر در پوسته زمين است كه به صورت زيركونيوم اكسيد وجود دارد. در دو دهه گذشته اين ماده درجه يك به طور موفقيت‌آميز براي ساخت اندام زيرين و مفاصل در رشته پزشكي استفاده شده و اكنون براي توليد دندان قابل دسترسي و استفاده است. به خاطر مشخصات فوق‌العاده زيستي، امروزه زيركونيوم براي ترميم دندان‌ها استفاده مي‌شود و استفاده از آن در زمينه دندانپزشكي از سال 1990 افزايش يافته است. آمار نشان مي‌دهد كه روزانه بيش از 20 هزار واحد روكش زيركونيوم ساخته مي‌شود. آزمايش‌هايي كه در لابراتورها انجام شده نشان مي‌دهد كه پل‌هاي زيركونيومي در مقايسه با پل‌هاي سراميك فلزي بر پايه فلزات گران‌بها مثل الماس از لحاظ مقاومت يكسان هستند.
در وهله اول، مقاومت فوق‌العاده آن غيرقابل‌انكار است؛ چرا كه داراي مقاومت فشاري 1200 تا 1000 مگاپاسكال است كه از لحاظ مقاومت 100 تا 300 مگا پاسكال مقاوم‌تر از فلزات مورد استفاده در ساخت روكش‌هاست. همچنين از لحاظ همرنگ بودن با پايه دندان و سراميك‌هاي مورد استفاده در دندانپزشكي همخواني رنگي خوبي با دندان دارد. ضمن اينکه امكان ساخت پل تا 16 واحد وجود دارد و بنابراين محدوديت ساخت تعدادي در اين سيستم وجود ندارد؛ حسن عمده آن فقط همخواني رنگي آن با سراميك‌ها است.
منبع: www.salamat.com