کدام بيسکوئيت‌‌ سالم‌تره؟


 

نويسنده:دکتر محمدحسين عزيزي، متخصص صنايع غذايي




 
اولين بيسکوييتي را که خورده‌ايد، آن هم با شير، يادتان هست؟! بله، همان بيسکوييت‌هاي مادر معروف که اين روزها جاي خود را به نسل تازه‌اي از بيسکوييت‌ها داده‌اند که به ويفر (البته با طعم‌هاي مختلف) شهرت يافته و در دسترس‌اند.
ويفر از جمله بيسکوييت‌هايي است که معمولا به دليل آنکه راحت‌تر خورده مي‌شود، والدين آن را براي فرزندان‌شان بيشتر خريداري مي‌کنند.
برخي معتقدند ويفر بر ساير بيسکوييت‌ها ارجحيت دارد و سالم‌تر است؛ با اين باور که در توليد اين بيسکوييت از حرارت کمتري استفاده مي‌شود و همين موضوع بر ارزش تغذيه‌اي آن خواهد افزود؛ در حالي که از نظر علمي، اين‌طور نيست.
در واقع، ويفر بيسکوييتي است که بين نان‌هاي آن کِرِمي وجود دارد که از روغن و شکر تهيه شده. بنابراين در مقايسه با ساير بيسکوييت‌ها بايد گفت روغن و شکر استفاده‌شده در آن زيادتر بوده و از اين نظر نمي‌توان گفت سالم‌تر است.

بايد گفت از ميان بيسکوييت‌ها، انواع سبوس‌داري که از آرد کامل تهيه شده‌اند بر ساير بيسکوييت‌ها برتري دارند؛ زيرا در اين محصولات روغن و شکر کمتري به کار رفته و از اين نظر مصرف‌شان در مقايسه با سايرين به همه گروه‌هاي سني توصيه مي‌شود.
در کل، بايد گفت بيسکوييت محصول نسبتا خوبي است و به عنوان ميان‌وعده صبح و عصر مصرف آن همراه با چاي کم‌رنگ و يا شير هم براي کودکان و هم براي بزرگسالان به ويژه اگر با آرد کامل و روغن و شکر کم توليد شده باشد، توصيه مي‌شود. البته اين دسته از خوراکي‌ها به دليل ماهيت پرکالري بودن بايد در محدوده مشخصي به مصرف برسند، زيرا حتي يک بيسکوييت اضافي هم مي‌تواند اضافه وزن و چاقي به بار آورد.
منبع: www.salamat.com