مدت زمان سنجش تراكم استخوان


 

نويسنده:دکتر منوچهر نخجواني




 
يكي از مهم‌ترين و شايع‌ترين عوارض افزايش سن، به خصوص در خانم‌ها، پوكي استخوان است. در این نوشته درباره روش تشخيص پوكي استخوان نكاتي را متذکر می شوم.
استخوان‌هاي بدن ما حاوي مقدار زيادي كلسيم و موادمعدني ديگر هستند كه ساختمان اصلي اسكلت ما را تشكيل مي‌دهند. وجود تعادل در ميزان كلسيم خون از اصول مهم انجام واكنش‌هاي حياتي درون بدن است. به همين دليل بدن هيچ‌گونه كاهش كلسيم خون را نمي‌تواند بپذيرد و سريعا كلسيم مورد نياز خود را از ذخاير كلسيم استخوان‌ها برداشت مي‌كند. پوكي استخوان از 2 نظر مهم است:
1) وجود يك عامل زمينه‌اي مانند سوءتغذيه يا وجود يك بيماري.
2) شكستگي‌هاي ناگهاني استخوان‌ها به علت كاهش تراكم آنها. براي اندازه‌گيري ميزان پوكي يا كاهش تراكم استخوان‌ها از روشي به نام سنجش تراكم استخوان استفاده مي‌شود. اين روش در حقيقت نوعي تصويربرداري خاص از نقاط مخصوصي از استخوان‌هاي بدن (مانند مهره‌هاي كمري و گردن استخوان ران) است.
آزمايش سنجش تراكم استخوان در تمام مواردي كه به نوعي با كاهش تراكم استخواني ارتباط داشته باشند (بيماري يا تاثير هورمون‌ها و داروها و ...) درخواست مي‌شود. براي انجام اين آزمون نياز به آمادگي قبلي نيست و بيمار مي‌تواند در هر ساعت از شبانه‌روز به مراكز سنجش مراجعه كند و آزمايش خود را انجام دهد.
مدت زمان تصويربرداري در دستگاه‌هاي قديمي طولاني و در حدود 30 تا 60 دقيقه بود ولي در سيستم‌هاي جديد، مدت تصويربرداري به حدود 10 دقيقه تقليل يافته است. بيمار روي تخت تصويربرداري به صورت طاق‌باز مي‌خوابد و 2 عكس از مهره‌هاي كمري و گردن استخوان ران گرفته مي‌شود. نوع اشعه مورد استفاده در اين تصويربرداري، اشعه ايکس است و خوشبختانه ميزان تشعشع آن نيز بسيار كم و ضعيف است و در دسته اشعه‌هاي نرم طبقه‌بندي مي‌شود. تصوير به دست آمده روي يك صفحه حساس كه در زير تخت قرار دارد ثبت مي‌شود و اطلاعات به كامپيوتر منتقل مي‌شود. در كامپيوتر نيز تمام اطلاعات آناليز مي‌شود و ميزان تراكم استخوان‌ها به صورت دقيق اندازه‌گيري و تحليل مي‌شود.
منبع:www.salamat.com