مسواك كافي نيست؛ نـخ دندان لازم است


 

نويسنده:اميرحسام سلامت




 
پوسيدگي در سطوح جانبي دندان‌ها معمولا به علت تماس و اتصال اين سطوح به يکديگر رخ مي‌دهد. کم بودن فاصله بين مغز دندان (پالپ) و سطوح جانبي باعث مي‌شود پوسيدگي در اين نواحي خيلي زودتر به پالپ و عصب دندان سرايت کند و سبب پيشرفت پنهاني و سريع پوسيدگي و محل اتصال دندان‌ها و در نهايت آلودگي پالپ و شروع دندان درد شود.
مطالعات دانشمندان نشان مي‌دهد که شروع بيماري لثه در اغلب موارد از اين ناحيه صورت مي‌گيرد. بنابراين کساني که مي‌خواهند دچار بيماري‌هاي لثه نشوند، بايد دقت فراواني در تميز کردن سطوح بين دندان‌ها داشته باشند. بهترين وسيله براي تحقق اين هدف، استفاده از نخ دندان است. وجود نخ دندان همراه مسواک مجموعه کاملي را جهت دستيابي بهتر به بهداشت دهان و دندان براي شما فراهم مي‌آورد.
حدود 50 سانتي‌متر از نخ دندان را جدا کنيد و آن را محکم بين انگشت شست و سبابه يا بين 2 انگشت سبابه بکشيد. سپس نخ را به آرامي بين دندان‌هايتان به طرف پايين حرکت داده و آن را به شکل حرف C دور هر دندان بپيچيد. نخ دندان را به آهستگي در فضاي بين دندان‌ها و زير خط لثه از پايين به سمت سطوح جونده حرکت دهيد. سعي کنيد تمام دندان‌هايتان با نخ نظافت شوند. براي انجام اين امر مي‌توان ابتدا فک بالا و سپس فک پايين را نخ دندان کشيد. دقت شود که نخ دندان با فشار يا ناگهاني به لثه‌هايتان اصابت نکند. هميشه به خاطر داشته باشيد جهت حرکت نخ دندان براي تميز کردن دندان‌ها از سمت لثه به طرف سطح جونده دندان‌هاست تا از فرو رفتن پلاک داخل لثه جلوگيري شود. هنگام استفاده از نخ دندان دقت کنيد از قسمت‌هاي تميز نخ براي هر دندان استفاده شود. پشت دندان آخر هر فک را فراموش نکنيد.
بهتر است با هر نوبت مسواک زدن، از نخ دندان نيز استفاده شود. اگر اين کار امکان ندارد حداقل يک بار در شبانه‌روز اين کار را انجام دهيد. هرگز از خلال، سوزن، چوب‌کبريت و... جهت نظافت بين دندان‌ها استفاده نکنيد. اين‌گونه لوازم از طرفي قادر به تميز کردن کامل بين دندان‌ها هستند و از طرف ديگر باعث آسيب به لثه مي‌شوند. معمولا پاره شدن يا ريش‌ريش شدن نخ هنگام استفاده، دليل بر وجود پوسيدگي، جرم يا پرکردگي غلط در ناحيه بين‌دنداني است. جهت برطرف کردن اين مشکل لازم است به دندان‌پزشک مراجعه کنيد. بسياري از افراد فقط هنگامي که گوشت يا موادغذايي بين دندان‌هايشان گير کند از نخ دندان استفاده مي‌کنند. در حالي که وظيفه اصلي نخ دندان، خارج کردن پلاک دنداني از لابه‌لاي دندان‌هاست. يعني استفاده از نخ دندان بايد به‌طور منظم صورت پذيرد.

هنگام مسواک زدن از فشار بيش از حد به مسواک خودداري کنيد زيرا اين عمل علاوه بر صدمه زدن به دندان‌ها و لثه، باعث خميدگي و از فرم خارج شدن موهاي مسواک نيز مي‌شود.
پس از هر بار مسواک، آن را به دقت تميز کنيد. سعي کنيد تا تمامي ذرات باقيمانده غذا يا تکه‌هاي خميردندان کاملا از سطح مسواک پاک شود.
وجود محفظه و درپوش در سر مسواک، براي جلوگيري از آلوده شدن موهاي مسواک لازم است، اما حتما ابتدا موهاي مسواک را خشک کرده و سپس از درپوش استفاده کنيد. بهتر است درپوش، روي برس مسواک را بپوشاند تا جريان هوا به راحتي صورت پذيرد. معمولا عمر مفيد يک مسواک 3 ماه است.
منبع:www.salamat.com