ورزش‌هاي پشت‌ميزي


 

نويسنده:دکتر مهرشاد پور سعيد




 
يکي از مهم‌ترين اهداف وزشکاران حرفه‌اي و غيرحرفه‌اي، تقويت عضلات بخش‌هاي گوناگون بدن به ويژه عضلات شکم و قفسه سينه است. در اين مقاله به دو نمونه از آنها مي‌پردازيم.
عکس1: در حاليکه در محل کار خود و بر روي صندلي نشسته‌ايد، مي‌توانيد بالاتنه خود را به‌طور مستقيم و صاف نگه داريد و سپس به صورت افقي و مورب به دو طرف خود خم شويد. مي‌توانيد اين کار را در يک نوبت 10 تا 20 بار براساس ميزان آمادگي جسماني خود تکرار کنيد و در يک دوره زماني مثلا صبح سه نوبت 10 يا 20 تايي اين حرکت را انجام دهيد و در طي روز سه بار در هنگام صبح و ظهر و شب به اين نرمش بپردازيد. اين حرکت ورزشي موجب تقويت عضلات جانبي شکم و انعطاف‌پذيري بيشتر ستون مهره‌ها و تقويت عضلات آن مي‌شود.

عکس2: در همان زماني که بر روي صندلي خود در محل کار نشسته‌ايد، مي‌توانيد دستان خود را از طرفين باز کرده و در سطح افق نگه داريد به طوري که با امتداد تنه شما زاويه 90 درجه بسازد. سپس به تعداد 10 تا 20 بار مي‌توانيد آن را بالا برده و دوباره به سطح افق برگردانيد. اين حرکت براي تقويت عضلات سرشانه و کتف، بسيار مفيد است و به ويژه افرادي که به دردهاي ناحيه بازو و مفصل شانه مبتلا هستند،‌در صورتي که منعي از نظر پزشک معالج‌شان نداشته باشند، ‌مي‌توانند به اين نرمش بپردازند. اين نرمش تاثير خوبي بر عضله ذوزنقه‌اي گردن دارد و براي کاهش درد ناشي از آرتروز گردن مفيد است.

منبع:http://www.salamat.com