ميوه‌هاي خشك را با احتياط بخوريد!


 

نويسنده:دكتر سيدضياءالدين مظهري*




 
ميوه‌هاي خشك، خشكبارهايي هستند كه با توجه به آب كم، مقدار انرژي بيشتري دارند و قسمتي از مواد مغذي‌شان مانند ويتامين C تحت تاثير حرارت و نور از بين رفته است ولي از نظر برخي تركيبات از مواد معدني گرفته تا بتاكاروتن (به خصوص در ميوه‌هاي خشكي كه به رنگ زرد يا نارنجي هستند)، بسيار غني هستند.
جالب است بدانيد كه در اروپا و آمريكا، ميوه‌هاي خشك را با غلات مختلف مخلوط مي‌كنند و دانه‌ها و مغزهاي متنوعي را هم به آنها مي‌افزايند و به عنوان يك صبحانه بسيارمغذي مصرف مي‌کنند.
اين نكته را بايد يادآور شوم كه در صورتي مي‌توان از ميوه‌هاي خشك استفاده كرد كه ميوه‌هاي تازه در دسترس نباشند. همچنين استفاده از ميوه‌هاي خشك در تهيه غذاي كودكاني كه با ميل و رغبت ميوه نمي‌خورند نيز توصيه مي‌شود؛ به اين ترتيب كه اين ميوه‌ها را مي‌توان در شيربرنج، فرني يا انواع دسرهايي كه بچه‌ها دوست دارند، بريزيد.
همان‌طور كه مي‌دانيد بعضي از ميوه‌ها به‌صورت طبيعي و برخي از آنها با دستگاه خشك مي‌شوند. ميوه‌هايي كه به طور طبيعي خشك مي‌شوند، بايد در محيط مناسبي دور از دسترس حشرات قرار بگيرند و چون به آنها آفتاب مي‌تابد، قسمت زيادي از مواد مغذي موجود كه در مقابل حرارت و نور حساس هستند، از بين مي‌رود. البته اين مشكلات در روش‌هايي كه با دستگاه عمل خشك كردن به انجام مي‌رسد، به شرط آنكه به طور اصولي از آنها استفاده شود، وجود ندارد. از آنجا كه ميوه‌ها در دستگاه خيلي سريع و در خلأ خشك مي‌شوند، خواص تغذيه‌اي خود را از دست نمي‌دهند و آلودگي‌هاي محيط اطراف را هم به خود نمي‌گيرند و به عنوان يك ميان‌وعده مناسب مي‌توانند مصرف شوند.

البته خوردن بي‌رويه ميوه‌هاي خشك در افراد چاق عادت مناسبي نيست زيرا ميوه‌هاي خشك در وزن معادل با ميوه‌هاي تازه، انرژي بسيار بالاتري دارند و مصرف زيادشان مي‌تواند سبب افزايش وزن بيشتر افراد شود. ما حتي در افراد چاق مصرف زياد ميوه‌هاي غيرخشك و تازه را هم محدود مي‌كنيم زيرا هر 100 گرم ميوه تازه 60 كيلوكالري انرژي داشته و مي‌تواند زمينه ساز چاقي شود.
افراد ديابتي هم با توجه به جيره قندي كه دارند، مي‌توانند ميوه‌ها را در قالب 1 يا 2 واحد چه به‌صورت تازه و چه خشك مصرف كنند. ولي ميوه‌هايي مانند خرما و كشمش كه حاوي ساكاروز زيادي هستند بايد با احتياط خورده ‌شوند. آنچه اهميت دارد آن است كه اين افراد بايد به واحد ميوه دريافتي‌شان دقت كنند تا مشكلي برايشان ايجاد نشود.

پي‌نوشت‌ها:
 

* متخصص تغذيه و رژيم درماني

منبع:www.salamat.com