بوفه مدرسه و تغذيه تحصيلي


 





 
زنگ تفريح، فرصت مناسبي است براي مصرف ميان‌وعده‌هاي سالم و كسب انرژي لازم براي درس و بحث و مطالعه. اين در حالي است كه اين روزها بوفه بسياري از مدارس تبديل شده است به محلي براي عرضه انواع و اقسام خوراكي‌هاي وسوسه‌برانگيز و ناسالم که بيش از سلامت و مصلحت دانش‌آموزان، به درآمد بوفه و خوشايند بچه‌ها فکر مي‌کند. اين نوشته مي‌کوشد تا به اين پرسش دانش‌آموزان پاسخ بدهد که: « از بوفه مدرسه چه بخواهيم؟»
1. به هيچ عنوان پفك، نوشابه‌هاي گازدار (به جز ماءالشعير)، آدامس، شكلات، پاستيل، سوسيس و كالباس، سالاد الويه، چيپس، لواشك، آلو و آلوچه را از بوفه مدرسه‌تان نخريد.
2.بهترين نوشيدني‌ها براي شما شير با طعم‌هاي مختلف، دوغ بدون گاز، ماءالشعير، انواع آبميوه‌هاي طبيعي و آب معدني هستند كه البته همه آنها بايد پاستوريزه و استريليزه باشند.
3.در بوفه مدارس بهتر است كه خشكبار و خرما، انواع مغزها (بادام‌زميني، بادام، بادام‌هندي، فندق، پسته، كشمش، نخودچي، آجيل سويا، توت و انجير خشك) كه از نظر ارزش تغذيه‌اي بسيار ارزشمندند، عرضه شود و به دانش‌آموزان توصيه مي‌شود در صورت نبودن اين قبيل خوراکي‌ها در بوفه، آنها را از خانه به مدرسه بياورند.
4.لبنيات نيز جزو بهترين گزينه‌هاي انتخابي‌اند؛ انواع ماست، پنير و بستني (به جز بستني يخي) که پاستوريزه و استريليزه باشند.
5.بهتر است انواع ميوه‌هاي سالم شسته و ضدعفوني‌شده در بسته‌بندي‌هاي يك‌نفره وكيوم‌شده و همچنين انواع ميوه‌هاي خشك سالم در اختيار دانش‌آموزان قرار گيرد. در صورت عرضه نشدن ميوه در بوفه مدارس، به دانش‌آموزان توصيه مي‌‌شود انواعي از ميوه‌هاي فصل و تازه را با خود به مدرسه ببرند.
6.اگر مي‌خواهيد بيسكويت بخريد، يادتان باشد که بيسكويت بايد ساده باشد و ترجيحا سبوس‌دار و بدون كِرِم.
7.كيك و كلوچه‌هايي را انتخاب كنيد كه روي بسته‌بندي آنها درج شده باشد: «روغن به كار رفته در اين محصول حاوي اسيد چرب ترانس زير 5 درصد است.» عرضه محصولات بدون بسته‌بندي كيك و كلوچه مجاز نيست زيرا به احتمال زياد، روغن به كار رفته در تهيه‌شان حاوي اسيد چرب ترانس بيش از 11 درصد است.
8.مصرف نان‌هاي سفيد را به حداقل برسانيد و انواع سبوس‌دار آنها را براي خوردن انتخاب و در تهيه لقمه و ساندويچ‌‌هايتان نيز از اين نوع نان‌ها استفاده كنيد. به مسوول بوفه‌تان نيز پيشنهاد کنيد که از نان‌هاي سبوس‌دار، بيشتر استفاده کند.
9.لقمه سالم شامل نان، پنير و گردو، نان و تخم‌مرغ، نان، پنير و خيار، نان، پنير و گوجه‌فرنگي و نان و كره و عسل است.
10.از خريد آب‌نبات‌هايي كه به سطح دندان مي‌چسبند، آبميوه‌هايي كه از آب، قند و اسانس ميوه تهيه شده‌اند و بستني يخي نيز خودداري كنيد؛ زيرا به غير از كالري، ماده مغذي ديگري به بدن نمي‌رسانند.
منبع:www.salamat.com