رابطه بارداری و آکنه


 

نويسنده:دكتر سيدمسعود داودي*




 
اگر بارداريد، ممكن است با ظاهر شدن يك‌سري جوش‌هاي ريز روي بازو يا ديگر قسمت‌هاي بدنتان احساس ناراحتي كنيد. شايد هم اين جوش‌ها از بارداري‌اي كه سال‌هاي قبل آن را تجربه كرده‌ايد، هنوز بر جاي مانده باشد. به هر حال، اگر چنين است بايد بدانيد اين مشكل، عارضه حتمي بارداري نيست و فقط برخي از زنان طي بارداري با آن مواجه مي‌شوند. در واقع اين مشكل همان آكنه است؛ بيماري‌اي است كه زمينه ژنتيكي دارد و ممكن است در افرادي كه مستعد آن هستند، تحت تاثير شرايطي مانند بارداري، تغيير آب و هوا، استرس و.... به وجود بيايد.
گاهي ديده مي‌شود که اين گروه قبلا مبتلا به جوش و آكنه بوده‌اند و در اين دوران علايم آنها تشديد شده است. در خانم‌هاي باردار، آكنه يا جوش به دليل تغييرات هورموني كه در اين دوران به وجود مي‌آيد، نمايان يا تشديد مي‌شود.
حتي ديده شده است برخي خانم‌ها كه تا به حال مبتلا به جوش يا آكنه نبوده‌اند، در اين دوران از اين مساله شكايت دارند. در اين موارد بايد به اين مساله توجه داشت كه برخلاف تصور عامه كه مي‌گويند آكنه فقط مختص بلوغ است، آكنه مربوط به سنين بلوغ نبوده و ممكن است در هر سني (سنين نوزادي يا حتي در سالمندي) خود را نشان دهد.
بنابراين اگر خانمي در اين دوران با چنين علايمي مواجه شد نبايد نگران شود. اين علايم ممكن است بعد از دوره بارداري برطرف شده و ديگر اثري از آن نباشد يا اين كه بعد از اين دوران همچنان اين جوش‌ها باقي بماند. همچنين ممكن است مشكل شما با تحريكاتي چون كيسه كشيدن يا ليف زدن آن موضع تشديد شود يا با خارش همراه باشد.
لازم است جهت كنترل علامت‌هايي مانند خارش، از تحريك كردن موضعي كه آكنه دارد، بپرهيزيد و از پوشيدن لباس‌هاي تنگ خودداري كنيد تا ناحيه مورد نظر تحريك نشود. اگر خارش آزاردهنده و بيش از حد بود مي‌توانيد با يك متخصص پوست و مو مشورت كنيد.

پي‌نوشت‌ها:
 

* متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com