انرژي سبز چيست؟


 






 
انرژي سبز به منابعي از انرژي گفته مي‌شود که در هماهنگي با محيط خود باشند و فرآيند توليد آنها آلودگي‌هاي زيست محيطي به بار نياورد.
در حال حاضر انرژي حاصل از باد، خورشيد، گرماي دروني زمين و آب‌هاي روان به عنوان معروف‌ترين منابع (انرژي سبز) شناخته مي‌شوند. همچنين به اعتقاد برخي کارشناسان (انرژي هسته‌اي) را نيز مي‌توان با در نظر گرفتن ملاحظاتي از جمله انرژي‌هاي سبز به حساب آورد. به کار بردن کلمه سبز در کنار منابع انرژي فوق از آن جهت است که اين منابع همچون گياهان دي‌اکسيد‌کربن توليد نمي‌کنند. به طور سنتي توليد الکتريسته از منابع فوق رايج‌ترين نوع (انرژي سبز) محسوب مي‌شود. امروزه انرژي‌هاي سبز تنها از نظر ملاحظات زيست محيطي مورد توجه نيستند. در حقيقت بيشتر دولت‌ها بحث انرژي‌هاي سبز را از جنبه اقتصادي پي مي‌گيرند. به عبارت ديگر انرژي‌هاي سبز از آن جهت که (قابل تجديد) هستند، دولت‌ها را از نياز به منابع تمام شدني سوخت‌هاي فسيلي بي‌نياز مي‌سازند. انرژي‌هاي سبز ديگري نيز وجود دارند که در مقياس‌هاي کوچک‌تر و محلي قابل استفاده هستند. مثلا دانشمندان از نيروي جزر و مد، نيروي موج سواحل، نيروي آبشارهاي طبيعي و يا حتي گرماي حاصل از تجزيه غيرهوازي باکتري‌ها نيز استفاده مي‌کنند.

باوجود اين حرف و حديث‌هايي نيز درمورد برخي منابع انرژي سبز وجود دارد. مثلا سازمان‌هاي حامي محيط زيست در ويرايش‌هاي جديد خود، الکتريسته حاصل از سدهاي مخزني را تنها در حالتي انرژي سبز به حساب آورده‌اند که درياچه پشت سدها کوچک باشد و تخريب زيست محيطي چنداني نداشته باشد. همچنين بحث‌هايي پيرامون انرژي هسته‌اي در اين زمينه وجود دارد. گروهي از کارشناسان با يادآوري حادثه دردناک چرنويل شوروي سابق، انرژي هسته‌اي را از دايره انرژي‌هاي سبز خارج مي‌کنند اما آژانس‌ بين‌المللي انرژي هسته‌اي در دفاع از اين انرژي آمار جالبي را منتشر ساخته است. در اين آمار به حوادث نيروگاه‌هاي آبي، سوخت فسيلي وگاز طبيعي اشاره شده است. حوادثي که مرگ و مير چندان کمتري نسبت به معدود حوادث هسته‌اي در جهان نداشته‌اند.
منبع:www.salamat.com