تاریخچه کارخانه فولادمبارکه اصفهان


 






 
شرکت فولادمبارکه اصفهان عظيم ترين واحد صنعتی کشور جمهوری اسلامی ايران است که در سالهای پس از پيروزی انقلاب اسلامی ساخته وراه اندازی شد . در اجرای اين پروژه عظيم نزديک به 18 ميليون و 700 هزار متر مکعب خاکبرداری و بالغ بر يک ميليون و 845 هزار متر مکعب بتن ريزی ، يک ميليون و 800 هزار متر مربع قالب بندی ، 80هزار تن آرماتور ، حدود 150 هزار تن اسکلت فلزی ، يک ميليون متر مربع نصب پوشش و بالغ بر 500 هزار تن تجهيزات و ماشين آلات نصب گرديده است .
اين شرکت بزرگ صنعتی کشور در چهارم مهر ماه 1370 اولين کوره قوس الکتريکی واحد فولاد سازی خود را راه اندازی و در 23 دی ماه سال 1371 آخرين خط نورد سرد آن توسط حجت الاسلام و المسلمين آقای هاشمی رفسنجانی رئيس جمهور اسلامی وقت افتتاح گرديد و از ابتدای سال 1372 وارد مرحله بهره برداری شد .
اين شرکت دارای ظرفيت اسمی سالانه 1/3 ميليون تن محصولات فولادی تخت از ضمانت 16 تا 18/0 ميليمتر به صورت کلاف و ورق گرم نورد شده و سرد نورد شده است . پودر سنگ آهن مورد نياز فولاد مبارکه از معدن گل گهر و چادرملو تامين و به وسيله راه آهن به واحد انباشت و برداشت شرکت منتقل می گردد . پودر سنگ آهن در واحد گندله سازی تبديل به گلوله هايي به نام گندله شده و در واحد احيا مستقيم با از دست دادن اکسيژن خود به آهن اسفنجی تبديل و سپس در کوره های قوس الکتريکی واحد فولاد سازی همراه با قراضه و فرو آلياژهای مورد نياز ذوب می شود . فولاد مذاب به ماشينهای ريخته گری منتقل شده و به شمش فولادی ( تختال ) تبديل می گردد .
تختالها خنک و پرداخت شده به واحد نورد گرم منتقل و در آنجا مجددا گرم شده و سپس طی مراحل مختلفی نورد شده و به صورت کلافهايي از ضخامت 16 تا 2/1 ميليمتر تبديل و به واحد تکميل نورد گرم و يا نورد سرد برای انجام عمليات تکميلی و يا کاهش ضخامت تا 18/0 ميليمتر ارسال و پس از بسته بندی به صورت کلاف و ورق به بازارهای داخل و خارج از کشور عرضه می شود .

تنوع محصولات
 

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با برخورداری از آخرين دستاوردهای فن آوری مدرن صنعت توليد فولاد ، بهره مندی از نيروی انسانی متخصص و مجرب ، محصولات توليدی خود را به روش مشتری محوری ( سفارش مشتری ) به بازارهای داخل و خارج عرضه می نمايد . محصولات اين شرکت شامل کلاف و ورقهای سرد و گرم ، کلافهای اسيدشويي شده ، کلاف نوار باريک و تختال می باشد که مطابق با استانداردهای بين المللی و ملی فولاد نظير :
ISIRI- SAE/AISI – BS – AFNOR – UNI – ASTM – DIN – JIS – EURONORM – API ( استاندارد ملی ايران ) توليد می گردد . گسترش کيفيت های قابل توليد در شرکت فولاد مبارکه اصفهان نياز صنايع مختلف توليدی را تامين می نمايد و موفقيت بخش صادرات شرکت فولاد مبارکه اصفهان مرهون کيفيت مرغوب و قابل رقابت محصولات ، انجام تعهدات به موقع در تحويل محصولات طبق درخواست مشتری می باشد . محصولات اين شرکت به 30 کشور جهان در اروپا ، آمريکای شمالی ، خاور دور ، آفريقا و کشورهای حوزه خليج فارس صادر شده است .

بهره وری در شرکت فولاد مبارکه اصفهان و کسب يازده نشان افتخار
 

در ارتباط با برنامه ريزی و سازماندهی و همچنين پيگيری فعاليتهای مربوط به بهبود مستمر و تحول کيفی شرکت ، کميته عالی تحول و 17 کميته با موضوعات مختلف کاری در شرکت ايجاد و با اهداف زير فعاليت می نمايد :
تعيين و تشريح سياستها و خط مشی های کلی شرکت بر اساس رهنمودهای مديريت عامل شرکت در ارتباط با :
* نظامهای مديريت کيفيت فراگير (TQ)
* برنامه ريزی استراتژيک شرکت
* نظامهای مديريت تضمين کيفيت ( ISO9001 )
* نظامهای مديريت محيط زيست ( ISO14001 )
* نظام تحقيقات فراگير
وساير نظامهای مورد نياز شرکت و هدايت کلی سازمان در جهت رسيدن به اهداف تعيين شده بطوری که فولاد مبارکه اصفهان تا کنون يازده گواهينامه ونشان افتخار بين المللی دريافت نموده است .

محيط زيست
 

مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به عنوان يکی از صنايع بنيادی کشور و به لحاظ شناخت آثار استقرار خود در محيط به ضرورت حفاظت از محيط زيست واقف بوده و تاسيسات آن با رعايت استانداردهای زيست محيطی طراحی و اجرا گرديده است و استقرار نظام مديريت محيط زيست و کسب گواهی استاندارد ايزو 14001 از شرکت D.N.V هلند در سال 1376 در فولاد مبارکه اصفهان افتخار جديدی در توليد و تلاش متعهدانه کارکنان می باشد . اهم اقدامات انجام شده برای حفظ محيط زيست در شرکت عبارتند از :
1. مطالعه ويژگيهای طبيعی و جغرافيايي در سطح 2 ميليون هکتار از اراضی پيرامون محل استقرار شرکت به منظور شناخت ويژگيهای اقليمی – جغرافيايي و آب و هوايي منطقه در راستای تطابق صنعت با محيط زيست .
2. اجرای طرح تحقيقات گونه شناسی به منظور شناخت و انتخاب درختان و درختچه های مقاوم به آلاينده های موجود و سازگار منطقه و اتخاذ بهترين روش آبياری .
3. پيش بينی و برآورد انواع و مقادير آلاينده های هوا ، آب و خاک و تعيين مسير انتشار و شعاع اثر گذاری آلاينده ها در منطقه .
4. نصب و استقرار بيش از 200 نوع تجهيزات کنترل آلودگی در نواحی توليدی شامل واحدهای : انباشت وبرداشت ، گندله سازی ، احيا مستقيم ، آهک پزی ، فولاد سازی ، نورد سرد .
5. تثبيت مواد اوليه داخل واگنهای حمل مواد .
6. تبديل مقاديری گاز کربنيک توليدی به يخ خشک و بازيابی گاز مزبور جهت مصارف صنعتی . اين واحد گاز (CO2) را با درجه 5/99% به مايع تبديل نموده که قابل استفاده در ايمنی و آتش نشانی ، نوشابه سازی و توليد يخ خشک می باشد .
7. تصفيه پسابهای صنعتی در تصفيه خانه فيزيکی – شيميايي و استفاده از پساب خروجی در آبياری فضای سبز .
8. تصفيه فاضلابهای انسانی در تصفيه خانه بيولوژيکی و استفاده از پساب خروجی در آبياری فضای سبز
9. هدايت پسابهای شيميايي و يژه به لاگنهای تبخيری با ايزولاسيون مناسب برای انجام عمل تبخير .
10. اجرای طرحهای بازيافت ضايعات
11. طراحی و ساخت سيستم تصفيه خانه های نواحی
12. انجام مطالعات برای بازيابی ضايعات به منظور استفاده بهينه از منابع و کاهش آلودگی
13. انجام مطالعات پيرامون تاثير احتمالی آلودگيهای فولاد بر آب و خاک منطقه
منبع:www.fooladsepahansport.com