آنچه بايد درباره رنگ‌هاي خوراكي بدانيد


 

نويسنده: دکتر آراسب دباغ‌مقدم*




 
اين روزها رنگ‌هاي خوراکي در مغازه‌هاي فروش لوازم شيريني‌پزي عرضه مي‌شوند. بسياري از اين پودرها نه تنها علامت استاندارد ندارند؛ بلکه حتي دستورالعمل و ترکيبات‌شان به زباني درج شده است که براي همگان قابل‌فهم نيست.
از جمله نکاتي که هنگام خريد رنگ‌هاي خوراکي بايد به آن توجه کنيم اين است كه اين رنگ‌ها حتما خوراکي باشند. ما رنگ‌هايي داريم که در صنعت براي رنگ کردن پارچه، الياف پشمي و... استفاده مي‌شوند اما رنگ‌هايي که در صنعت غذا به کار مي‌روند، بايد ويژگي‌هاي خاص خوراکي داشته باشند.
اگر وارداتي هستند، حتما بايد مجوز ورود وزارت بهداشت به کشور را دارا باشند. مورد بعدي، اينکه اين پودرها و رنگ‌ها حتما بايد فارسي‌نويس باشند؛ يعني يا از همان ابتداي ساخت در کشور توليدکننده روي بسته‌بندي دستورالعمل فارسي درج شود يا در ايران شرکت واردکننده ليبل فارسي روي آن بزند و تمامي محتويات داخل قوطي را روي برچسب به همراه شماره پروانه مجوز ورود و... ترجمه کند. قطعا تاريخ توليد، انقضا و مدت زمان و مقدار مصرف نيز بايد روي برچسب قيد شده باشد.

در صورت خريداري و مصرف پودرها يا رنگ‌هاي مصنوعي غيرمجاز که اين خصوصيات را نداشته باشند، ممکن است به مشکلات بسياري دچار شويد. برخي از اين رنگ‌ها غيرمجازند و پايه شيميايي دارند و مي‌توانند عوارض متعددي را براي کليه، کبد، دستگاه گوارش و خون ايجاد کرده و حتي آلرژي‌زا باشند.
برخي از اين رنگ‌ها در کودکان بيش‌فعال مي‌تواند موجب تشديد مشکل‌شان شود. در واقع، برحسب نوع ماده رنگي به کار رفته خطرات مختلف و متعددي مي‌تواند مصرف‌کننده را تهديد کند و گاهي مسموم‌‌کننده باشد و عوارض جدي و شديدي به همراه آورد. به همين دليل است که مساله خوراکي بودن رنگ‌ها و مجاز بودن آنها بسيار بااهميت است.

پي نوشت ها :
 

*متخصص صنايع غذايي

منبع:www.salamat.com