بیانات مقام معظم رهبری دیدار با مسؤولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى ایران‏ 1370/5/23

یک‏وقت رئیس‏جمهور کشورى مى‏خواست مشکلات سیاسى خودش را براى من تشریح کند. او مى‏گفت که یکى از رؤساى جمهور گذشته‏ى ما شکر را یک قران گران کرد، علیه او کودتا شد و از بین رفت! من گفتم مشکل او این بوده که مردم را با خودش نداشته است. در مملکت ما، جنسهاى تثبیت‏شده گاهى قیمتشان ده برابر بالا مى‏رود، اما آب هم از آب تکان نمى‏خورد؛ چون مردم پشت سر دستگاهند و به دستگاه اعتماد دارند. گفتم مردم وقتى‏که پشت سر دستگاهند، ما هم مى‏آییم به آن‏ها مى‏گوییم که مثلًا این جنس را قبلًا به این قیمت مى‏دادیم، اما حالا مى‏خواهیم گرانش کنیم؛ مردم قبول مى‏کنند. پنج، شش سال قبل به مردم مى‏گفتیم که همه باید به عنوان جهاد مالى به جنگ کمک کنند؛ مردم هم مثل مور و ملخ به طرف بانکها ریختند، تا به حساب مالى شوراى عالى پشتیبانى جنگ پول بریزند.
شما چگونه مى‏خواهید محبت و اطمینان مردم را جلب کنید؟ مردم باید به من و شما اعتماد داشته باشند. اگر ما دنبال مسائل خودمان رفتیم، به فکر زندگى شخصى خودمان افتادیم، دنبال تجملات و تشریفاتمان رفتیم، در خرج کردن بیت‏المال هیچ حدى براى خودمان قائل نشدیم مگر حدى که دردسر قضائی درست بکند! و هرچه توانستیم خرج کردیم، مگر اعتماد مردم باقى مى‏ماند؟ مگر مردم کورند؟ ایرانیان همیشه جزو هوشیارترین ملتها بوده‏اند؛ امروز هم به برکت انقلاب از هوشیارترینهایند؛ از هوشیارها هم هوشیارترند. آقایان! مگر مردم نمى‏بینند که ما چگونه زندگى مى‏کنیم؟

بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار فرماندهان رده‏هاى مختلف «سپاه پاسداران» 29/6/1373
 

کسى خیال نکند که جهاد- همان جهاد مسلّحانه را مى‏گوییم؛ نه جهاد علمى و مالى و اقتصادى و جهاد در سنگر سازندگى که همه در جاى خود محفوظند و فضیلت دارند- تمام شده است. البته فضیلتِ جهاد مسلّحانه با فضیلتهاى دیگر قابل مقایسه نیست. میدان این جهاد، میدان بازى است که خودِ این هم فرصت دیگرى است. این‏ها نِعَم الهى هستند و شما باید از این فرصتها استفاده کنید.

بیانات مقام معظم رهبرى در مراسم صبحگاه لشکر سیدالشهداء(ع) 26/7/1377
 

عزیزان من! بعضى کسان از اسم جهاد مى‏رمند! خیال مى‏کنند که تأسیس یک کشور، ایجاد یک تمدّن، نظم در زندگى، پیشرفت در زندگى مادّى و معنوى و رفاه مشروع براى انسانها، با جهاد نمى‏سازد و جهاد ضدّ این‏هاست! چه خطایى! چه غلطى! بدون جهاد، هیچ‏چیز به دست انسان نمى‏آید؛ نه دنیا و نه آخرت. بدون جهاد، در مقابل گرگِ بى‏دست و پاى بیابان هم نمى‏شود ایستاد؛ چه رسد به گرگهاى بسیار بسیار خطرناک دنیاى سیاست و دنیاى اقتصاد و سرپنجه‏هاى خونینى که میلیونها انسان را دریدند و نابود کردند و خوردند و بردند!
مگر یک ملت بدون جهاد مى‏تواند سرش را بالا بگیرد؟ مگر یک ملت بدون جهاد مى‏تواند طعم عزّت را بچشد؟ مگر یک ملت بدون جهاد مى‏تواند در میان ملتهاى دنیا شأن و موقعیتى پیدا کند؟

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى ستادهاى نماز جمعه سراسر کشور5/5/1381
 

امروز بزرگترین مبارزه با امریکا، کار کردن و تلاش نمودن و مجاهدت براى اصلاح امور کشور است؛ آمریکاییها این را نمى‏خواهند. مسئولان دولتى و بخشهاى مختلف باید براى ایجاد اشتغال و مبارزه با فساد و باز کردن گره‏هاى امور معیشت مردم و رونق دادن به اقتصاد کشور، حقیقتاً کار و تلاش کنند. هرکس در این زمینه‏ها مجاهدت و کار کند، بزرگترین مبارزه را با امریکا کرده است؛ چون آمریکاییها نمى‏خواهند گره‏هاى این کشور و این ملت باز شود؛ آن‏ها مى‏خواهند این مشکلات بماند.
مسئولان دولتى باید فرصت کار را خیلى مغتنم بشمارند؛ فرصت حقیقى این است. تأمین کردن کشور در مقابل تهدید امریکا به این است که مسئولان دولتى هرچه مى‏توانند، براى مردم صادقانه کار کنند و این فرصت را مغتنم بشمارند.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار با جوانان نخبه‏ 1382/11/21

خداى متعال نعمتهاى معنوى را هم مثل نعمتهاى مادّى، آسان و ارزان نمى‏دهد؛ و اگر بدهد، آن را آسان و ارزان براى ما حفظ نمى‏کند. همچنان که همه‏ى دستاوردهاى بشر به تبع تلاش و پیگیرى است، حفظ آن‏ها هم به تبع تلاش و مجاهدت و فداکارى است. اگر مشاهده مى‏کنید که ملتهایى پیشرفتهاى علمى و تکنولوژیکى یا سیادت سیاسى و اقتصادى پیدا کرده‏اند ثروتمند شده‏اند و عزتى پیدا کرده‏اند هرچه هست، تابع تلاش است. این یکى از اصول اسلامى است که «من کان یرید العاجلة عجّلنا له فیها ما نشاء لمن نرید»؛ این مربوط به کسانى است که دنیا را مى‏خواهند. آن کسانى که دنبال ارزشها هستند و دنیاى ارزشى را که همان آخرت است، و آخرت الهى را که همان ثواب الهى است، مى‏خواهند، آن‏ها هم همین‏طورند؛ «و من اراد الآخرة و سعى لها سعیها و هو مؤمن فأولئک کان سعیهم مشکورا». بعد مى‏فرماید: «کلّا نمدّ هؤلاء و هؤلاء»؛ ما همه را کمک مى‏کنیم؛ این‏ها را و آن‏ها را. هرکس که تلاش کرد، در همان راهى که تلاش کرده است، خدا به او کمک مى‏کند. تلاش، معیار و میزان براى به دست آوردن دستاوردهاست.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار مسئولان اقتصادى و دست‏اندرکاران اجراى اصل 44 قانون اساسى 30/1/1385‏‏
 

همان چند سال پیش که بنده اول‏بار راجع به مفاسد اقتصادى صحبت کردم، بعضى از مسئولان در ذهنشان این بود که ممکن است مشکلاتى ایجاد کند. من گفتم نه، آن کسانى که مى‏خواهند فعالیت سالم اقتصادى داشته باشند، خوشحال مى‏شوند از اینکه یک عده کلّاش و قلّاش و کلاهبردار و پشت‏هم‏انداز و قانون‏شکن در میدان نباشند، راهها را نبندند، اینها را بدنام نکنند. ما این دو تا را نه فقط با همدیگر منافى نمى‏دانیم، بلکه بنده اینها را مکمل هم مى‏دانم؛ معتقدم که مبارزه‏ى با فساد و ریشه‏کنى فساد، بسترساز رقابت سالم اقتصادى است و کمک به همین سیاستهاى اصل 44 است که ابلاغ کردیم. البته براى اینکه فساد در این کار راه پیدا نکند، یک الزاماتى وجود دارد که دولت، مجلس و قوه قضائیه، باید به آنها پایبند باشند. من اجمالاً اشاره خواهم کرد:
باید مقررات را شفاف کنند، راهها را کوتاه کنند، پیچ و خمهاى ادارى را کم کنند. اینکه اختیار یک فعالیت اقتصادى ناگهان برگردد به یک مأمورى که پشت فلان میز و در فلان اداره نشسته، که او بتواند بگوید آرى یا نه، و سرنوشت یک کار را فراهم بکند، این بزرگترین ضربه است. این مأمور در معرض خطر است؛ در معرض لغزش است. باید کارى کرد که این، پیش نیاید. باید قواعد، قوانین و روشها اصلاح شود و بر اساس آنچه که در اینجا هست، تغییر پیدا کند.
این را هم من مى‏خواهم جداً به دوستان عرض بکنم که این کار، یعنى اجراى این سیاستها، مخالفان و دشمنانى دارد. چون دشمنانى دارد، پس تلاش در اجراى این سیاستها یک نوع جهاد است. هر تلاشى که در مقابله‏ى با دشمنان باشد، مجاهدت است و در عرف اسلامى اسمش جهاد است؛ اگر با اخلاص و درست انجام بگیرد. دشمنانش چه کسانى هستند؟ بعضى از مخالفان نمى‏خواهند با اجرایى شدن این سیاستها، کمبودها برطرف شود. اصلاً نمى‏خواهند نظام اسلامى آن شکوفایى و پیشرفت اقتصادى و رونق اقتصادى را داشته باشد. روى فشار اقتصادى بر کشور برنامه‏ریزى کرده‏اند. خارجیها از این قبیلند. الان ببینید، همین‏طور مثل یک گرگ گرسنه‏اى که نشسته و منتظر است که فرصتى پیدا کند و حمله کند، منتظرند بتوانند یک اقدام اقتصادى بکنند. البته از اقدام نظامى و اجتماعى مأیوسند؛ خودشان هم مى‏گویند که باید فشار اقتصادى بیاوریم. مى‏خواهند فشارهاى اقتصادى را زیاد کنند. یکى از چیزهایى که مى‏تواند این فشارها را کم کند، یا تأثیرش را بسیار کم کند، همین اجراى این سیاستهاست. آنها مایل نیستند این سیاستها اجرا شود. ممکن است در داخل هم دوستان و طرفدارانى داشته باشند. بعضى - که این دیگر مربوط به داخلى‏هاست - در وضع کنونى منافعى دارند؛ ذى‏نفع‏اند و دلشان نمى‏خواهد این وضعیت به هم بخورد. از اینکه اجازه یک مدیر، گردش قلم یک مدیر یا یک مسئول، حالا در هر جا - چه در قوه‏ى مجریه، چه در قوه‏ى قضائیه، چه در مجلس - توانایى این را داشته باشد که خیلى از این چیزها را جابه‏جا بکند، این را مغتنم مى‏شمارند و نمى‏خواهند از بین برود. بنابراین، اینها هم جزء مخالفان هستند. حالا بعضى‏ها هم شاید باشند که نخواهند متصدى این کار بزرگ، دولت کنونى باشد. البته این را احتمال مى‏دهیم، یقین نداریم.

پیام نوروزى به مناسبت آغاز سال 1390، «سال جهاد اقتصادی»
 

آنچه که در عرصه‌ی مجموعه‌ی مسائل کشور انسان مشاهده میکند، که در سال 90 باید ما آن را وجهه‌ی همت خودمان قرار بدهیم، این است که از جمله‌ی اساسی‌ترین کارهای دشمنان ملت ما و کشور ما در مقابله‌ی با کشور ما، مسائل اقتصادی است. البته در عرصه‌ی فرهنگی هم فعالند، در عرصه‌ی سیاسی هم فعالند، در عرصه‌ی انحصارات علمی هم فعالند، اما در عرصه‌ی اقتصادی فعالیت بسیار زیادی دارند. همین تحریمهائی که دشمنان ملت ایران زمینه‌سازی کردند یا آن را بر علیه ملت ایران اعمال کردند، به قصد این بود که یک ضربه‌ای بر پیشرفت کشور ما وارد کنند و آن را از این حرکت شتابنده باز بدارند. البته خواسته‌ی آنها برآورده نشد و نتوانستند از تحریمها آن نتیجه‌ای را که انتظار داشتند، بگیرند و تدابیر مسئولان و همراهی ملت بر ترفند دشمنان فائق آمد؛ اما دنبال میکنند. لذا این سال جاری را که از این لحظه آغاز میشود، ما بایستی متوجه کنیم به اساسی‌ترین مسائل کشور، و محور همه‌ی اینها به نظر من مسائل اقتصادی است. لذا من این سال را «سال جهاد اقتصادی» نامگذاری میکنم و از مسئولان کشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخشهای دیگری که مربوط به مسائل اقتصادی میشوند و همچنین از ملت عزیزمان انتظار دارم که در عرصه‌ی اقتصادی با حرکتِ جهادگونه کار کنند، مجاهدت کنند. حرکت طبیعی کافی نیست؛ باید در این میدان، حرکت جهشی و مجاهدانه داشته باشیم.
توجه دارید که ما الان در این ساعت داریم وارد سومین سال دهه‌ی پیشرفت و عدالت میشویم. البته هم در زمینه‌ی پیشرفت و هم تا حدود زیادی در زمینه‌ی عدالت کارهای خوبی انجام گرفته است، لیکن حرکت ما باید به نحوی باشد که بتوانیم این دهه را به معنای حقیقی کلمه مظهر پیشرفت و مظهر استقرار عدالت در کشورمان قرار بدهیم. خوشبختانه با این حرکتی که در دنیای اسلام به ‌وجود آمده است، انسان احساس میکند که این دهه به توفیق پروردگار برای منطقه هم دهه‌ی پیشرفت و دهه‌ی عدالت خواهد بود.
منبع:www. khamenei.ir
ادامه دارد