10 نكته درباره رانندگي سالمندان


 

نويسنده:دکتر سهيلا خوش‌بين




 
اگر شما سالمند گرامي وسيله نقليه شخصي داريد، بايد بدانيد که تغييراتي که بر اثر افزايش سن به وجود مي‌آيند، مانند کندشدن عکس‌العمل‌ها، ضعف تمرکز و جهت‌يابي، کاهش قدرت بينايي و شنوايي، مهارت رانندگي را کم مي‌کنند. بنابراين براي پيشگيري از حادثه و حفظ ايمني، نکات زير را رعايت کنيد. دانستن اين نکات ضروري، به ويژه در تابستان که فصل تعطيلات و سفر رفتن است، الزامي است:
1 تا جايي که امکان دارد کمتر از وسيله نقليه شخصي استفاده کنيد.
2 اگر رانندگي مي‌کنيد، حتما براي معاينه چشم و گوش و تجديد گواهينامه رانندگي‌تان اقدام کنيد. چنانچه به شما توصيه شده است که با عينک يا سمعک رانندگي کنيد، حتما اين کار را انجام دهيد.
3 استفاده از کمربند ايمني را فراموش نکنيد.
4 در صورت داشتن لرزش دست از رانندگي خودداري کنيد.
5 اگر احساس خستگي يا خواب‌آلودگي مي‌کنيد، بهتر است رانندگي نکنيد. ضمنا چنانچه داروهاي خواب‌آور مصرف مي‌کنيد از رانندگي اجتناب کنيد.
6 بهتر است شب‌ها رانندگي نکنيد. نور تند در شب، مانع ديد کافي مي‌شود. تلاش کنيد با برنامه‌ريزي مناسب، کارهاي ضروري را در طول روز انجام دهيد تا نيازي به رانندگي در شب نداشته باشيد.
7 در ساعات شلوغ و پرازدحام رانندگي نکنيد. مي‌توانيد زمان رفت و آمد خود را در ساعات کم‌تردد روز تنظيم کنيد و مي‌توانيد با خودتان قرار بگذاريد سيگار کشيدن را براي خود و ديگران داخل خودرو ممنوع کنيد. اين قانون ممنوعيت مي‌تواند براي سلامتي شما و خانواده‌تان حياتي باشد.
8 هرگز حين رانندگي از تلفن همراه استفاده نکنيد. هرگز با سرعت نامناسب يا بيش از حد رانندگي نکنيد و از رانندگي در مسافت‌هاي طولاني بپرهيزيد.
9 در صورت داشتن بيماري قلبي، ريوي، عصبي، اسکلتي عضلاني و ديگر بيماري‌ها به خصوص در صورت مصرف داروهاي خاص حتما با پزشک خود جهت رانندگي مشورت کنيد.
10 هرچند وقت يک بار وسيله نقليه خود را از نظر ترمز، فرمان و... توسط تعميرکار چک کنيد. بهتر است در صورت نياز به پنچرگيري با کمک ديگران اين کار را انجام دهيد يا در جابه‌جا کردن لاستيک و نشستن و بلند شدن حين پنچرگيري به نکات مهمي که در خصوص سلامت ستون فقرات اشاره شده است، اهميت دهيد.
منبع:www.salamat.com