نوشابه‌هاي ورزشي مفيدند؟


 

نويسنده:دکتر جواد فلاح/ متخصص تغذيه ورزشي




 
اين روزها در اکثر سوپرمارکت‌هاي شهر، آب‌معدني‌هايي به چشم مي‌خورند که روي آنها عبارت «آب معدني ورزشي» نوشته شده. اما اين که اين آب معدني‌ها براي ورزشکاران کارآيي ويژه‌اي بيش از هر آب معدني ديگري دارند جاي سوال است؟!
قبل از هر چيز بايد بدانيد که آب شرب داراي ميزاني از املاح است که وجود آن براي جايگزيني آب از دست رفته بدن ضرورت دارد. اما ورزشکاران، به خصوص اگر فعاليت سخت بدني بيشتر از 30 دقيقه داشته باشند (که به از دست رفتن بيش از 2 درصد آب بدن منجر شود)، علاوه بر املاح موجود در آب، به اندکي (حدود 6 درصد) قند ساده هم نيازمندند تا علاوه بر جايگزيني آب، امکان جبران ذخاير انرژي از دست رفته نيز فراهم شود. در اين خصوص بايد بگويم که نوشيدني‌هاي ورزشي بايد حاوي مقادير توصيه‌شده قند باشند و با اين تعريف، آب‌معدني‌هاي فوق‌الذکر را نمي‌توان نوشابه ورزشي ناميد.
توجه داشته باشيد که قند نوشابه‌هاي ورزشي نبايد از 8 درصد بيشتر باشد زيرا وجود قند اضافي، زمان تخليه معده به اثني‌عشر را افزايش مي‌دهد و در نتيجه، جذب مايعات مصرف‌شده با تاخير بيشتري صورت مي‌گيرد. در اين صورت، ورزشکار با وجود مصرف مقادير زيادي مايعات از فايده آن بهره کافي را نمي‌برد.
به نظر مي‌رسد با توجه به افزايش سالانه حجم بازار جهاني نوشيدني‌هاي ورزشي که در حال حاضر نزديک به 20 درصد است، از اين پس، اين‌گونه عناوين را در بازار نوشيدني‌ها بيشتر شاهد خواهيم بود. هرچند که بدون توليد اين‌گونه نوشيدني‌ها بر پايه علم روز و مطالعات بومي نمي‌توان به تاثير ويژه آنها بر بازسازي ذخاير آب، انرژي و حتي عملکرد ورزشي ورزشکاران مطمئن بود و بنابراين نمي‌توان آن را به سوال‌کنندگان که بايد اغلب بهاي نسبتاً گزافي را براي آن بپردازند، توصيه کرد. اغلب يک شربت آب‌ليموي ساده مي‌تواند سودمندتر، ارزان‌تر و سالم‌تر از بسياري نوشيدني‌هاي ورزشي موجود در بازار باشد.
منبع: www. salamat.com