ماه مبارک رمضان بهار نوسازی و خودسازی انسان و بهار انس با خداست . مگر می شود از این جنبه ی کار، غافل ماند؟ همه ی خطاها و اشتباهات، ناشی از نپرداختن به این جنبه ی کار است. آن که خطایش کمتر بود، آن که دلش به نور معرفت و هدایت خدا منور بود آن که اشاره اش برای این ملت و برای ما و برای عشاق اسلام در عالم، راهگشا و راهنما بود - یعنی امام راحل عظیم ما - به این جهت این طور بود که رابطه ی او با خدا، تأمین شده بود.
در دنیا، انقلابها، حکومتها، اداره ها و ریاستها از آن جا عیب پیدا می کند و منحرف می شود که از این جنبه - یعنی جنبه ی معنویت، جنبه ی رابطه ی با خدا، جنبه ی ارتباط و اتصال قلب به خدا - غافل ماندند و غافل می مانند . ما هم اگر دقت کنیم، آن جایی که پیش رفتیم، موفق شدیم، خوب عمل کردیم و راضی هستیم، آن جایی است که این جنبه را تأمین کردیم . هر جا هم ضربه خوردیم، به خاطر ضعف در این جنبه ی کار است.

ارتباط با خدا را نباید دست کم گرفت . همه چیز ما، در گروی این رابطه است. این رابطه است که دل ما را قرص می کند، تا از دشمنیها هراس نکنیم . این رابطه ی با خداست که دلهای ما را از محبت به مؤمنین و پویندگان راه خدا پر می کند، تا اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه ها را نبینیم . این رابطه ی با خدا و اتصال به خداست که موجب می شود، ما برای اهوای خودمان، حقیقت را زیر پا نگذاریم و مصلحت را فدای غرض شخصی نکنیم . این رابطه ی با خداست که موجب می شود، ما از راه خدا منحرف نشویم و از پیمودن این راه ، پشیمان و خسته و ملول نگردیم . این رابطه ی با خدا، همیشه ممکن است و هیچ وقت دیر و محال نیست.
منبع:منبع: حدیث ولایت، جلد چهارم، ص 7-6