ياد گيری همگانی قرآن کریم


 





 

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می فرمایند:
 

اين دوري ما از قرآن را رژيم کافر ملحد معاند پهلوي به وجود آورد. در رژيم گذشته بي سوادها اکثريت قاطع بودند؛ اما غالب آنها قرآن را بلد بودند. شما جوانان نديده ايد؛ ولي من و کساني که در سنين من هستند، به تکرار و تکرار، کساني را ديده ايم که سواد روخواني نداشتند و حروف فارسي را نمي شناختند؛ ليکن مي توانستند قرآن را از رو بخوانند.
مکتبهاي قرآن، بچه هاي چهار ساله و پنج ساله را قرآن درس مي داد. من خودم در سن پنج سالگي به مکتب رفتم و قرآن ياد گرفتم . امثال من، در همان مکتبي که ما مي رفتيم، زياد بودند و اصلا مکتب خانه ها همين طور بود . اين مکتب خانه هايي که رژيم منحوس پهلوي، شجاعت و شهامت بخرج داد! و رعد و برق کرد و آنها را برچيد، خانه هايي براي تعليم قرآن بودند . يک زن يا مردي مي نشست، بچه هاي مردم را قرآن ياد مي داد، بعد اين بچه ها در جامعه يي مي افتادند که در آن، سواد و علم و فرهنگ، متعلق به عده ي خاصي بود؛ اما قرآن را بلد بودند . جامعه ي اسلامي، اين طوري است. جايي که مسلمانان هستند، اين گونه اند.

بايد همه قرآن را بلد باشند. امروز، فردي داراي تحصيلات عاليه و احيانا قادر به نطق به چند زبان بيگانه، بلد نيست يک سطر قرآن را بخواند! شما را به خدا، اين در جامعه ي ما طبيعي است، يا تصنعي و تحميلي؟! طبيعي نيست . مگر اين مي شود؟ انسان مي بيند که کاسب، تاجر، کارگر، دانشجو، حتي طلبه، در صحيح خواني قرآن کمبود دارند . اين، نقص بزرگي است، اين را بايد برطرف کنيم . قبل از انقلاب، کسي از ما توقع نداشت. همان قدر که مي توانستيم، در يک گوشه يا در يک مسجد، چهار نفر بچه ي کوچک يا جوان را دور هم جمع مي کرديم که اينها قرآن ياد بگيرند؛ اما امروز چه؟
همت را بر اين مسأله بگماريد که تمام مردم بتوانند قرآن را ياد بگيرند . شما آقاياني که قرآن را بحمدالله مي خوانيد و انصافا خوب هم مي خوانيد و ديگر راحت مي شود به بعضي از شما برادران، استاد قرآن گفت - يعني هيچ بحثي در آن نيست - موظف و مسؤوليد . شما بايد اين کار را بکنيد. سازمانها - سازمان تبليغات و اوقاف و بقيه ي مراکز - هم بايد اين کار را انجام دهند. اين، مقدمه براي فهم قرآن است. آن وقتي که انس عمومي با قرآن باشد، فهم قرآن ممکن و آسان است.
منبع:حديث ولايت ، جلد چهارم، ص 69-70